تحول دیجیتال و یا دیجیتالی شدن چیست؟

8,765

تحول دیجیتال یا دیجیتالی شدن از بحث هایی است که این روزها مطالب زیادی را درباره آن می شنویم. در سخنرانی های مدیریتی و دولتی به طور مکرر به آن پرداخته می شود. ساز و کار فضای رقابتی دنیای امروز، به کلی تغییر کرده. مهم نیست که حوزه کسب و کار شما تا چه اندازه تکنولوژی محور و یا کم رقابت باشه. «برای بقا در فضای رقابتی و اقتصاد مدرن، کسب و کار شما باید سمت و سوی دیجیتال داشته باشه» با شکل گیری ای پی ای یا همان API، بازی رقابتیِ کسب و کارها به کلی تغییر کرده و به واسطه اون «صنایع جدیدی شکل گرفته» اما به راستی معنای دقیق تحول دیجیتال چیست؟

 

اساسا برای تحقق مفهوم تحول دیجیتالی به چه زیرساخت هایی نیاز است؟

در این ویدیو شاهد گفتگویی شنیدنی با صادق عبادالهی خواهیم بود تا با مفهوم «تحول دیجیتالی» بیشتر آشنا شویم.

اما برای بهره مندی کشور از مزایای این مفهوم، می بایست گام هایی اجرایی در جهت تحقق آن برداشته شود.

مفهوم عملی تحقق «تحول دیجیتالی» یعنی رشد و بهبود سه محور اصلی در هر سازمانی که به آن جامه عمل بپوشاند:

  • بهبود تجربه مشتری
  • تعالی در فرآیندهای عملیاتی
  • بازآفرینی مدل کسب و کار

نیازمندی های اجرایی برای تحقق مفهوم تحول دیجیتالی

اما اساساً برای تحقق مفهوم «تحول دیجیتالی»، کشور به دو پایه بنیادی نیاز دارد:

  • استراتژی ورود به تحولات دیجیتالی
  • زیرساخت های لازم برای ورود به این مرحله

این دو مقوله در بحث تحقق تحول دیجیتالی مانند دو‌بال یک پرنده هستند. بال هایی که بدون وجود هر یک، این پروژه مهم اجرایی نخواهد شد. زیرا اگر زیرساختی برای اجرای استراتژی های ورود به این تحول وجود نداشته باشد، عملا کاری نیز از پیش نخواهد رفت و ممکن است این تب داغ نیز پس از مدتی فروکش کند.

یکی از زیرساخت های اساسی در این حوزه، وجود مراکز تعامل و تبادل API ها است. API ها امروزه به عنوان یکی از ارکان دنیای دیجیتال شناخته می شوند. از اینرو، به عقیده برخی از کارشناسان، مارکت ها و وب سایت هایی مانند “اَپی اکو” جزو زیرساخت های لازم در این حوزه به حساب می آیند.

 

تحول دیجیتالی در کمپانی IBM

 

اقتصاد API و تحول دیجیتالی

در این ویدئو به بررسی اقتصاد API و تحول دیجیتالی میپردازیم. نقش رابط های برنامه نویسی (API) در فرآیند تحول دیجیتالی بسیار مهم است. کسب و کار شما به راحتی میتونه با بررسی امکانات اقتصاد ای پی ای یا همون اقتصاد API، دنیایی جدید از فرصت‌های احتمالی رو کشف کنه و به بازار های جدید، جریان های درآمدی پُرسود و رضایت بیشتر مشتری دست پیدا کنه. فراموش نکنید apiEco.ir در کنار شماست.

1 نظر
  1. تحول دیجیتال می گوید

    مطلب بسیار جالبی بود. بخصوص بخش مصاحبه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.