با رعایت این نکات مانع از شکست استارتاپ شوید

3,209

با رعایت این نکات مانع از شکست استارتاپ شوید !

جای تعجبی نیست که آمارها نشان می‌دهد، درصد شکست استارتاپ ها بالا می باشد. با تحقیق انجام شده توسط Shikhar Ghosh ، استاد ارشد مدرسه بازرگانی‌ هاروارد، ما می‌توانیم حداقل میزان ۷۵ درصدی – برای شکست برآورد کنیم و امیدواریم جزئی از آن شکست نباشیم. با این وجود چگونه می‌توانید اطمینان حاصل کنید که کسب و کار جدید شما یکی از آن‌ها نخواهد بود؟ با ما همراه باشید.

شکست استارتاپ

هدف خود را شناسایی کنید

استارت آپ شما به چه چیزی نیاز دارد؟ مخاطب شما چه چیزی می‌خواهد؟ اگر بتوانید به این دو سوال مهم پاسخ دهید، هم اکنون در مسیر موفقیت خود قرار دارید و تا حد زیادی می‌توانید از شکست استارتاپ خود جلوگیری کنید. 


کاری که دوست دارید را انجام دهید

اگر قلباً کارتان را دوست ندارید، وسوسه رها کردن آن در میان کار بالا خواهد بود. اگر قادر به انجام کاری هستید که دوست دارید، انگیزه‌ی زیادی برای ادامه دادن آن دارید. استارت آپ‌ها به بیش از ۴۰ ساعت کار در هفته نیاز دارند، مطمئن شوید که این همان کاری است که دوست دارید هر ساعت انجام دهید! یکی از دلایل مهم شکست استارتاپ نداشتم انگیزه ادامه کار سخت و وقت گیر است. 


به خودتان اعتماد کنید

شک و تردید به خودتان می‌تواند فلج‌کننده باشد، بنابراین مهم است که به خودتان اعتماد داشته باشید. اگر می‌دانید ۱۰۰ درصد به موفقیت کسب و کارتان اهمیت می‌دهید، متوجه خواهید شد که اعتماد به نفس، اغلب به دنبال آن خواهد آمد.


خودتان را با افراد حمایتگر احاطه کنید

اگر نمی‌خواهید خود را با افراد «بله قربان گو» احاطه کنید، باید بدانید که مجبور هم نیستید که دائماً با افرادی جر و بحث کنید که شما و کسب و کارتان را خواسته یا ناخواسته پایین می‌کشند و زمان و انرژی خود را صرف دفاع مقابل آن‌ها نکنید. 


از انتقاد درس بگیرید

منفی بافی برای شما سودی ندارد، اما «انتقاد عاقلانه» بسیار ارزشمند است. باید از هر فرصتی برای بهبود جنبه‌ای از کسب و کارتان به شدت استقبال کنید. یادگیری مداوم باعث میشود شکست استارتاپ تا حد زیادی از شما دور شود. 

 

به یادگیری ادامه دهید

فکر می‌کنید همه چیزهای لازم در مورد شکست استارتاپ را می‌دانید؟ دوباره فکر کنید. همیشه چیزهای بیشتری برای یادگیری وجود دارد، پس مراقب باشید بیش از حد خودخواه نشوید. همه چیزهایی که یاد می‌گیرید فرصتی برای بهبود کسب و کارتان است. این امر در مورد اشتباهات نیز صدق می‌کند، همه‌ی استارت آپ‌ها مرتکب اشتباه می‌شوند، اما کارآفرینانی که از اشتباهات درس می‌گیرند، احتمالاً جزء ۲۵ درصد موفق هستند و به این شکل از شکست استارتاپ خود جلوگیری می‌کنند.


آیا می‌دونستید برای ساخت اپلیکیشن و نرم افزار با وچود اَپی مارکت «اَپی اِکو» دیگه لازم نیست از صفر تا ۱۰۰ ساختار رو خودتون بسازید! فقط کافیه از طریق اَپی (API) سرویس‌های مورد نظرتو فراخوانی کنی! 


نام تجاری خوبی انتخاب کنید

«خوب» برای بیان ذهنیت افراد مختلف، «متفاوت» است است، بنابراین باید بر اساس آنچه که مخاطبان هدف شما از آن لذت می‌برند، تصمیم گیری کنید.


به مشتری خدمت کنید نه خودتان

درحالی که باید مالکیت قانونی استارت آپ خود را داشته باشید، باید بدانید که در نهایت این کار برای خدمت به مشتری شماست، نه خودتان. در تمام تصمیم‌گیری‌ها، مشتری را در نظر داشته باشید و محصول یا خدماتی را ایجاد کنید که آنها را هیجان‌زده کند.


بفهمید که مشتریهای‌تان چه می‌خواهند

اگر بدون تحقیق فکر کنید از خواسته‌های مشتری‌هایتان اطلاع دارید، هزینه‌ی زیادی برایتان خواهد داشت. خوشبختانه، اگر ابتدا آن را بررسی کنید، پرهزینه نیست؛ شما می‌توانید انجمن‌ها را جستجو کنید، سوالاتی را در رسانه‌های اجتماعی بپرسید یا پول کمی‌صرف انجام نظرسنجی کنید (و از اشتباه پرهزینه ممانعت کنید!)


در زمان مناسب سرمایه را افزایش دهید

با اینکه به پول کافی نیاز دارید تا از هر فرصتی برای موفقیت استارت آپ خود استفاده کنید، توجه داشته باشید که داشتن پول بیش از حد زیاد ممکن است باعث تنبلی شما شود و مایل باشید تمام مسائل را با پول نقد حل کنید. البته، شاید بخواهید از گزینه دسترسی به پس‌انداز اضطراری استفاده کنید، فقط باید مطمئن شوید که می‌توانید طبق بودجه‌ی دقیق پیش بروید و تعریف دقیق اضطراری را مشخص کنید.


برنامه ریزی کاملی داشته باشید

طرح کسب و کار (Business plan) چیزی بیش از برنامه‌ی تامین وجه است؛ این طرح می‌تواند به مثابه‌ی یک راهنما عمل کند تا روی کار فعلی خود تمرکز کنید. توجه به جزئیات به راحتی می‌تواند شما را از توجه به کل ماجرا بازدارد.


تمام وقتتان را صرف برنامه‌ریزی نکنید

در این دام نیفتید که چون برنامه‌ریزی می‌کنید، چیزی تولید کرده‌اید. برنامه ریزی باید ترجیحاً زودتر و نه در طولانی مدت انجام شود، بنابراین از وقت خود عاقلانه استفاده کنید.


برنامه ریزی را ادامه دهید

پس از مدتی، دوباره به سراغ برنامه‌ریزی بروید. ارزیابی مداوم کسب و کار و مسیری که در آن قرار دارید می‌تواند به شما در کشف فرصت‌هایی برای رشد کمک کند.


بیشتر بخوانید : درآمدزایی از طریق ای پی آی


آینده را پیش بینی کنید

هیچ کس دقیقاً نمی‌داند فردا چه خواهد شد، اما اگر آگاهی داشته باشید و یاد بگیرید که روند‌های آینده را پیش بینی کنید، شانس بهتری برای پیش بینی آینده خواهید داشت.


سازگار باشید

با این حال، کسی نمی‌تواند همه چیز را پیش بینی کند –  پس مطمئن شوید که شما و کسب و کارتان به میزان کافی انعطاف پذیر هستند تا سریعاً به تغییرات غافلگیرانه واکنش نشان دهید. به دنبال راه‌حل‌های شرکت کرایه فیلم Blockbuster نباشید. این شرکت طی سال‌های اخیر، به دلیل ناتوانی در رویارویی با ناملایمت‌ها ناکام ماند.

 


شبکه آنلاین ایجاد کنید

از قدرت رسانه‌های اجتماعی برای کمک به برقراری ارتباط با کارکنان، شرکا، مشتریان، تامین کنندگان یا افرادی که می‌توانند محصول یا خدمات شما را ارتقاء دهند، استفاده کنید.


اما فرصت‌های آفلاین را فراموش نکنید

از کامپیوتر خود دور شوید، گوشی هوشمند خود را کنار بگذارید، و افراد را در زندگی واقعی در کنفرانس‌ها و رویدادهای شبکه‌ای پیدا کنید. ارتباطی که می‌توانید به صورت حضوری داشته باشید، طبیعتاً بهتر از ارتباط از طریق صفحه نمایش است. و البته، داشتن کارت ویزیت حرفه‌ای را فراموش نکنید تا ملاقات را به رابطه تبدیل کنید.


وقت خود را با افراد مناسب پر کنید

شبکه سازی ابزاری برای رسیدن به هدف است؛ باید تعیین کنید که چه کسی ارزش وقتتان را دارد و برای چه کسی نباید وقت بگذارید. ارزش کسی را نادیده نگیرید، و همینطور پتانسیل مخرب افراد بی ارزش را هم دست کم نگیرید.


خود را وقف کار کنید

راه اندازی استارت آپ مانند داشتن یک کار معمولی با ساعت کاری ۹ تا ۵ نیست. اگر می‌خواهید مانع ورشکستگی شوید، باید آماده باشید که زندگی خود را با کارتان هماهنگ کنید. شاید به نظر برسد که کارکردن برای خودتان به معنای ساعات کاری بهتر است، اما برای کسب موفقیت، احتمالاً باید بیشتر از استاندارد ۴۰ ساعت کار در هفته کار کنید. از جنبه‌ی مثبت، نتیجه‌ی تلاش و سختکوشی شما به طور کامل برای خود شما است.


البته زمانی برای استراحت اختصاص دهید

با اینکه هر کارآفرینی باید انتظار افزایش حجم کاری خود را داشته باشد، اما همچنین به زمانی برای استراحت نیاز دارید. اگر نتوانید زمانی برای استراحت اختصاص دهید، ناگزیر دچار فرسودگی خواهید شد که باعث آسیب بیشتر به کسب و کارتان می‌شود.


درباره همه چیز مذاکره کنید

هر وقت قیمتی به شما ابلاغ می‌شود، به خاطر داشته باشید که نسبت سالمی‌از آن حاشیه‌ی سود است. آیا می‌توانید این حاشیه را بخاطر سود خود کاهش دهید؟ شاید نتوانید همیشه تخفیف در نظر بگیرید، اما یکی از مهمترین قوانین زندگی را یادآوری می‌کنم: اگر سوال نکنید، به پاسخ نمی‌رسید.


دورنمایی از کار خود آماده کنید.

البته، اگر می‌خواهید افراد مهم را متقاعد کنید که ارزش وقت آنها را دارید، باید طی ۳۰ ثانیه توجه آنها را به خود جلب کنید. اگر بتوانید دورنمایی ایجاد کنید که مردم را جذب کند و ایده‌های شما را طی مدت زمان کوتاهی معرفی کند، به ناچار باید زمان بیشتری برای بحث در مورد این مسائل با آنها اختصاص دهید.


بازاریابی را شروع کنید

اگر مردم از وجود شما بی اطلاعند، نباید انتظار نتایج مثبتی داشته باشید. مهم نیست که چقدر بودجه دارید، همیشه راه‌هایی (مانند توصیه‌ی شماره ۱۷) وجود دارد تا در مورد شروع به کار خود اطلاع‌رسانی کنید. این روش‌ها شامل توییت کردن، ایجاد وبلاگ، و اطلاع‌رسانی به تمام کسانی است که مایلند در مورد سرمایه‌گذاری جدید شما بدانند. شکست استارتاپ می‌تواند در صورت تاخیر در شروع بازاریابی رخ دهد.  


تسلیم نشوید

در بسیاری از موارد، شکست استارتاپ رخ نمی‌دهد بلکه افراد مسئول آنها تسلیم می‌شوند. یکی از موثرترین کارهایی که می‌توانید برای موفقیت استارت آپ خود انجام دهید این است که  «هرگز تسلیم نشوید»


ای پی آی (API) محور بشید

فراموش نکنید که برای ساخت اپلیکیشن با وجود اَپی مارکت ایرانی «اَپی اِکو» می‌توانید تا ۸۰ درصد در ساخت نرم افزار و اپلیکیشن خود صرفه جویی کنید. همچنین در این پلتفورم با قرار دادن ای پی آی (API) خود می‌توانید درآمدزایی کنید!

 

نویسنده: مهسا دبستانی

منبع: articles.bplans.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.