سازمان دهی خصوصی و عمومی اَپی

4,812

این نوشته بخش ششم (مشاهده بخش پنجم) از یک مجموعه هشت قسمتی و در مورد پروژه میکرومشاوره‌ای تحت عنوان «مدل‌های سازمان دهی خصوصی و عمومی اَپی » توسط دپارتمان امور سربازان بازنشسته» نگاشته شده است.

این پروژه به دنبال بررسی اجمالی در مورد سیاست گذاری اَپی(API) و جهت کمک به درک، برای تبیین بهترین راهکار های عملی بخش های عمومی و خصوصی، و بطور خاص جهت اولویت بندی به ساخت اَپی ها، و استانداردهایی برای اینکه کدام اَپی‌ها ساخته شوند، و در دسترس قرار دادن اَپی‌ها جهت استفاده کاربر نهایی خارج از سازمان تولید شده است.

 

سازمان دهی خصوصی و عمومی اَپی

در این مقاله، سالیان متمادی تحقیقات انجام شده توسط آنالیز صنعتی API Evangelist ، در کنار مصاحبه های تلفنی انجام شده توسط Skylight Digital با متخصصین حوزه اَپی (API) سازمان ها و موسسات بزرگی که سیاست گذاری اَپی (API) را در بخش‌های عمومی و خصوصی بر عهده دارند، گردآوری شده است.

 

 

مدل‌ های سازمان دهی خصوصی و عمومی اَپی (بخش ششم)

ما این گزارش را به منظور بازتاب مکالمات مصاحبه های انجام شده با رهبران حوزه جمع آوری کردیم، تا راهنمای قدم به قدمی در مورد انواع نقش ها و معماری های نرم افزاری بکارگرفته شده جهت سازماندهی در سازمان های بزرگ باشد.

سپس به بررسی دقیق سازمان دهی خصوصی و عمومی اَپی به عنوان عامل شناسایی اَپی‌های بالقوه، ایجاد استانداردهایی در رابطه با ساخت اَپی‌ها، چگونگی ساخت آنها توسط سازمان‌ها و همچنین چگونگی معرفی کردن آنها به مشتریانشان، خواهیم پرداخت. در انتها این مقاله را با جمع بندی جزئیات سازماندهی رسمی اَپی (API)، و همچنین اقرار به اینکه درحال حاضر بیشتر سیاست‌های ساخت اَپی‌ها اغلب از ابتدا به درستی طرح ریزی نشده اند، به پایان خواهیم برد.

این جمع بندی شامل شرح کامل نحوه سازماندهی های اَپی (API) به همراه لیستی از عناصری که می‌توانند به سازماندهی اَپی (API) در شرکت های بزرگ کمک کنند، خواهد بود.

 

سازمان دهی خصوصی و عمومی اَپی
سازمان دهی خصوصی و عمومی اَپی

 

 

در دسترس قرار دادن اَپی‌ها برای مشتریان

گام بعدی از چرخه حیات، برای سازماندهی مناسب اَپی‌ها، آن است که پس از انتشار اَپی‌ها در محیط تولید، آنها را در دسترس مشتری قرار دهیم. سازماندهی اَپی‌ها فقط به جنبه فنی محدود نمی­شود.

سازمان دهی خصوصی و عمومی اَپی، جایی است که ما کم‌کم متوجه می‌شویم چگونه می­توانیم به صورت مداوم، اثر منابع اَپی (API) را بر بسیاری از مشتریانی که در حال یکپارچه­سازی منابع ارزشمند با برنامه­های خود هستند، ایجاد، اندازه‎‌گیری و درک کنیم. سازمان دهی خصوصی و عمومی اَپی باعث روشن شدن کسب­وکار و سیاست­های مربوط به چگونگی استفاده از دارایی­های دیجیتال در شرکت می‌شود.

این قسمت از این تحقیق که مربوط به سازماندهی است، تلاش دارد تا لیستی اولیه از ساختارهایی را فراهم کند که توسط گروه­های سازمان استفاده می­شوند تا به کاهش اصطکاک[۱] ایجاد شده، در زمان شروع به استفاده از اَپی‌ها کمک کنند.

همچنین به چگونگی استفاده مشتریان از منابع اَپی (API) و ایجاد چرخه­ی بازخوردی که مسیر آینده­ی پلتفرم را کنترل می­کند نیز کمک شود. این بخش ما را به آغاز این تحقیق برده، و ما را آگاه می‌سازد که چگونه باید توسعه اَپی‌های جدید، تکامل سرویس­های فعلی و در بسیاری از حالات، منسوخ و آرشیو کردن سرویس­ها را مورد هدف قرار دهیم. این‌ها مواردی هستند که تضمین می‌کنند سازماندهی، فراتر از جزئیات فنی به خوبی پیش می­رود. 

همچنین باعث حصول اطمینان از این موضوع می‌شوند که توسعه‌دهندگان، و همینطور مشتری­ها از فواید پلتفرم بهره می­برند.

 

مشتریان شناخته شده

در دسترس قرار دادن اَپی‌ها برای مشتریان، نیاز به انجام تحقیقات زیادی راجع به این موضوع دارد که شما برای چه کسانی بازاریابی می­کنید. بدین ترتیب می­توانید خود را در موقعیتی قرار دهید که با مخاطبان مورد نظرتان صحبت کنید. بدین شکل صرفا تنها اَپی‌های خود را طراحی نمی‌کنید، بلکه نمای کلی، پیام­رسانی و حتی پورتال، مستندات و دیگر ساختارها را نیز برای صحبت با مخاطبان خاص خود ایجاد خواهید کرد. بسیاری از ارائه­کنندگان اَپی (API)، ممکن است اَپی‌ها را به روش­های مختلفی برای بسیاری از مخاطبان در دسترس قرار دهند. روش­هایی که مبتنی بر شناخت مشتریان خود و نمایش دقیق منابعی هستند که برای انجام یک کار، به آن نیاز دارند.

 

مطالعات:

ایجاد و هدایت مطالعات منظم راجع به اینکه کدام گروه­های کاربری داخلی، شریک و عمومی در زمان توسعه برنامه­های کاربردی و یکپارچه­سازی سیستم­ها مورد نیاز هستند.

 

چشم­انداز:

ایجاد درک صحیحی از چشم­انداز صنف و حوزه‌ای که مورد هدف سرویس­هاست، و تنظیم و تصحیح منظم این درک از آنچه که مشتری­ها در این چشم­انداز استفاده می­کنند.

 

B2B:

قرار دادن اَپی (API) برای صحبت با مخاطبان B2B (کسب‌وکار به کسب‌وکار) ، و فراهم کردن پورتال، مستندات و دیگر منابع مجزا برای اینکه در اختیار مخاطبان تجاری قرار گیرد.

 

B2C:

قرار دادن اَپی (API) برای صحبت با مخاطبان B2C (کسب‌وکار به مصرف‌کننده) و فراهم کردن پورتال، مستندات و دیگر منابع مجزا برای اینکه API در اختیار مخاطبان مصرف‌کننده قرار گیرد.

 

شرکا:

فراهم کردن مجموعه­ای منحصر به فرد از منابعی که با گروه­های شریک ارتباط برقرار کند، و فراهم کردن پورتال، مستندات و دیگر منابع بصورت جداگانه، برای تهیه­ی آنچه که شرکای فعلی، در آینده دقیقا به آن نیاز خواهند داشت.

 

داخلی:

قرار دادن اَپی (API) برای صحبت با گروه­های داخلی و فراهم کردن پورتال، مستندات و دیگر منابع مجزا برای فراهم کردن نیازمندی­های گروه­های توسعه در سازمان.

 

زمینه:

اطمینان از اینکه سرویس­ها، از زمینه­ای که منابع را در اختیار آن قرار خواهند داد، آگاهی داشته باشند. بسته به زمینه­ای که مرتبط با مشتری است الگوها، فرایند­ها و روش­های مختلف، برای زمینه­های مختلف مناسب خواهند بود. در حالی که دیگر الگوها، فرایندها و روش­ها شکست خواهند خورد.

 

ساعات اداری:

برگزاری کنفرانس تلفنی یا ساعات اداری مجازی برای گروه ­های مختلفی از مشتری­ها؛ تا علاوه بر مشارکت در نقشه­راه پلتفرم، بحث راجع به اینکه چه اَپی‌هایی در دسترس هستند و چه منابعی را پشتیبانی می­کنند، امکان­پذیر باشد.

 

شناخت مشتری­های موجود و احتمالی اَپی (API)، برای قرار دادن و تنظیم برنامه اَپی شما به منظور برقراری ارتباط با مخاطبین مورد نظر آن، ضروری است. طراحی و ارائه مجموعه درستی از منابع، برای مخاطبانی که آنها را درک نمی­کنید و نمی­شناسید، دشوار است.

این موضوع نشان می‌دهد که، علاوه بر ویژگی­های در حال اجرای پلتفرم، شناخت مشتریان شما نیز مواردی هستند که باید قبل از شروع به توسعه­ی سرویس­ها رخ دهند. همینطور اینکه درک چالش­های مشتریان شما و تغییر نقشه راه برای همراستا ماندن با مشتریان مورد نظر شما، برای ایجاد سازمان دهی خصوصی و عمومی اَپی که تمام پلتفرم را پوشش دهد، حیاتی است.

 

 

سازمان دهی خصوصی و عمومی اَپی

 

 

الگوهای رایج

علاوه بر مطالعه­ی استراتژی­های ارتباط با مصرف­کننده که ارائه­ کنندگان پیشرو اَپی (API)، همینطور استراتژی افرادی که مورد مصاحبه قرار گرفتند، الگوهای مشترکی نیز برای تعریف این موضوع وجود دارند که چگونه می­توانیم به بهترین نحو به مخاطبان خود دسترسی داشته باشیم.

ثبات اَپی‌های سازمان دهی‌ شده بیان می­کند که بهترین راه دستیابی به گستره وسیعی از مخاطبی چیست، همچنین باعث افزایش اثری که اَپی بر برنامه­هایی که در آنها استفاده می­شوند خواهند گذاشت شده، و اصطکاک کلی و میزان پشتیبانی که برای عملکرد آنها لازم است را کاهش می‌دهد.

زمانی که به سازمان­ها نگاه کنیم و ببینیم که آنها چگونه اَپی‌ها را به مشتریان خود به صورت عمومی و خصوصی ارائه می­دهند، مشاهده می­کنیم که الگوهای مشترکی بین آن‌ها وجود دارد.

 

طراحی اَپی (API):

طراحی اَپی‌ها با استفاده از منابع رایج الگوی طراحی RESTful کمک می­کند تا منابعی ساده، شهودی و آشنا ارائه شود که تا جای ممکن با گستره وسیعی از مخاطبان ارتباط برقرار کند.

 

پورتال­های توسعه­دهندگان:

پورتال­ هایی با طراحی ثابت، طرز کارکرد آسان و با نام تجاری خوب، مقصدی شناخته شده و آشنا فراهم می­کنند که مشتریان در آن می­توانند چیزهایی را کشف کنند و از مسیر حرکت پلتفرم اَپی (API) آگاه باشند.

 

مستندات:

استفاده از مستندات متن­باز مشترک در اَپی‌ها، راهی تعاملی برای توسعه­دهندگان فراهم می­کند و دست آنها را باز می­گذارد تا اَپی‌ها را یاد بگیرند و درک کنند که چگونه می­توانند با آنها یکپارچه شوند. و همچنین به صورت منظم آنها را برای بررسی ویژگی­ها و مزیت­های اضافه­شده، دوباره چک کنند.

 

تعاریف:

فراهم کردن OpenAPI­ای که قابل خواندن برای ماشین باشد، و همچنین کالکشن‌هایPostman  برای مشتری­ها، به آنها تعریفی قابل انتقال از این کارکرد یک اَپی (API) ارائه می­دهد، که آنها می­توانند از این تعریف در ابزارهای سمت کلاینت استفاده کنند تا کد کتابخانه­ ها را تولید کنند، مانیتورها و تست­ها را راه بیاندازند و به طور کلی درک کنند که چه چیزهایی ممکن است.

الگوهای رایج ارائه و طراحی، از جمله دلایلی هستند که ارائه‌دهندگان پیشرو در زمینه‌ی اَپی (API) توانسته‌اند رابطه خوبی با مصرف‌کنندگان پایه‌گذاری کنند.

با مطالعه رویکردهای آمازون، گوگل، توییتر، توییلو، استرایپ و دیگر ارائه‌دهندگان پیشرو در زمینه‌ی اَپی (API) و سازمان دهی خصوصی و عمومی اَپی، مشاهده می‌کنیم که آن‌ها الگوهای طراحی ثابتی ارائه می‌دهند، همچنین پورتال‌، مستندسازی، و منابع مشابه دیگری برای مصرف‌کنندگان خود فراهم آورده‌اند. 

آنها لایه‌ی ارائه را برای سرویس‌های مبتنی بر اَپی (API) خود سازماندهی می‌کنند، که نشان‌دهنده‌ی ثباتی است که مصرف‌کنندگان در هنگام کار کردن با چندین ارائه‌دهنده اَپی مختلف حتی در حوزه‌های مختلف تجاری، به آن عادت کرده‌اند.

 

ارتباطات

جنبه بعدی ارائه­ ی اَپی‌های تولید شده برای مصرف­کنندگان، شامل ارتباطات و تضمین این امر می­شود که تمام ذی­نفعان در جریان آنچه که در حال وقوع است، باشند. باید جریان پایداری از اطلاعاتی که مربوط به پلتفرم است نگه داشته، کاملاً درگیر آن شویم، و مشوق فعالیت در چرخه­ ی بازخورد، با هدف مدیریت نقشه ­راه پلتفرم باشیم.

 

به­ روز­رسانی­ها:

به ­روزرسانی­ها را توسط بلاگ یا مکانیزمی دیگر فراهم کنید، تا به مصرف­کنندگان کمک کند با تغییرات صورت گرفته برای پلتفرم به­روز باقی مانده، و اطمینان حاصل کنند همواره توجه کافی به کارها وجود دارد.

 

نقشه­ های راه:

یک نقشه راه عمومی برای مصرف­ کنندگان اَپی (API) منتشر کنید تا به آنها در درک این موضوع کمک کند که چه چیزی برنامه ­ریزی شده است و آینده چه چیزی را به همراه خواهد داشت. همچنین نسخه­ های خصوصی از نقشه­راه را برای گروه ­های داخلی و شرکای احتمالی نگه دارید.

 

مشکلات

شفاف و گویا بودن راجع به اینکه مشکلات شناخته شده­ی فعلی پلتفرم، و همچنین، انتشار لیستی از هر آنچه که در حال حاضر وجود دارد.

 

واقعه‌نگاری تغییرات:

تبدیل نقشه­ راه و مشکلات، به واقعه‌نگار تغییراتِ پلتفرم، بطوریکه هر آنچه که از گذشته برای پلتفرم اتفاق افتاده است را به نمایش می­گذارد.

 

به نمایش گذاشتن:

انتشار لیستی از برنامه­ های کاربردی و توسعه­دهندگان، که کار انجام شده توسط مصرف­کنندگان API را نمایش می­دهد و بر ارزشی که پلتفرم اضافه کرده است، تاکید می­کند.

 

پیام واضحی که قوی­ترین پلتفرم­های اَپی (API) سازمانی دارند، این است که باید همواره جریانی پایدار از ارتباطاتی، حول اتفاقاتی که برای پلتفرم اَپی (API) می­افتد، وجود داشته باشد. بدین صورت شما ارتباطاتی منظم را حول آنچه که در حال وقوع است و آنچه که بر روی آن کار می­شود، می­بینید. همچنین می­بینید که تیم­ها با یکدیگر در ارتباط قرار می‌گیرند، و روش­ها و چالش­های مناسبی را به اشتراک می­گذارند. همچنین این ارتباط آنچه که در منابع اَپی (API) آنها در حال انجام است را به نمایش می­گذارد.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.