MVP چیست و چطور خیلی سریع یک MVP بسازیم؟

در این مطلب به بررسی نکات و ابزاری می پردازیم که در مسیر ساخت ام وی پی می توانید استفاده کنید

12,493

MVP مخفف چیست؟

حداقل محصول پذیرفتنی یا MVP که مخفف (Minimum Viable Product) است، یکی از اصطلاحات پرکاربرد در حوزه کارآفرینی و استارتاپ‌ها به حساب می‌آید. مفهوم این واژه دستیابی به یک نمونه اولیه از محصول نهایی است که ویژگی‌ها و مشخصات اصلی ( نه همه‌ی ویژگی‌های محصول نهایی) محصولی که برای فروش به مشتریان عرضه می شوند را در خود دارد. مثال: فرض کنید محصول شما یک دوچرخه است. ویژگی اصلی دوچرخه داشتن ۲ چرخ و یک بدنه وفرمان است که با رکاب زدن حرکت کند. بنابراین وقتی شما این محصول را تنها با موارد گفته شده تهیه کنید و این محصول حرکت کند به ام وی پی دست یافته‌اید.   

روش های تولید MVP

هدف از تولید یک محصول MVP، ارزیابی محصول مورد انتظار کارآفرین، افزایش سرعت یادگیری، ارائه سریع‌تر محصول به مشتری، دریافت و جمع‌آوری بازخوردهای مشتریان، در نهایت ارتقا و رفع اشکال‌های موجود در محصول نهایی می‌باشد.

به یاد داشته باشیم که هیچ سرمایه گذار و کارآفرینی دوست ندارد که پول و زمان خود را هدر نماید و صرف یک کار بیهوده کند. تمام ایده‌هایی هم که با شکست مواجه می‌شوند در ابتدا رنگ و بوی خوشایندی داشته اند، و صاحبان ایده هیچ اطلاعی از ضعف‌های آن نداشته اند. اما مسئله مهم آن است که یک ایده در مرحله عمل و اجرا چه عملکردی از خود نشان خواهد داد. ساخت MVP ها می‌تواند کمک زیادی در همین راستا به استارتاپ‌ها کند. به همین دلیل، هزینه برای ساخت یک MVP خوب، همیشه مقرون به صرفه است.

MVP استارت آپ

استارتاپ‌ها برای ساخت یک MVP باید مراحل زیر را سپری کنند:

۱.  هدف و مخاطبان خود را به طور واضح برای خود معلوم کنند.

۲. رقبای خود را کاملا شناسایی کنند.

۳. مسیر حرکت مشتریان (user-flow) خود را مشخص کنند.

۴. لیستی از تمام ملزومات کاری خود تهیه کنند.

۵. شروع به ساخت، یادگیری، امتحان و ارتقاء محصول کنند.

ای کاش دیروز می‌شد!

در بیشتر موارد استارتاپ‌ها برای دستیابی به MVP خود بسیار عجول هستند و همیشه فکر می‌کنند که زمان رسیدن به MVP (محصول نمونه پذیرفتنی) برای آنها دیروز بوده است، و امروز را ضرر کرده اند. اما کارآفرینان باید به یاد داشته باشند که رسیدن به یک طرح موفق همیشه برای آنها در اولویت قرار دارد.

سه عامل اصلی برای موفقیت یک MVP وجود دارد:

  • کارآفرین باید در فاز تولید MVP به طور کامل خود را درگیر نموده و مشارکت نماید.
  • پروسه تولید برای ۴ هفته برنامه ریزی شود.
  • پروژه ساخت MVP باید به بخش‌های قابل کنترل کوچکتری تقسیم شوند.

یک MVP چه خصوصیاتی باید داشته باشد

 در این پروسه صاحب محصول باید ویژگی‌ها و جوانب فنی محصول را به صورت کامل برای توسعه دهندگان شفاف نماید. از طرف دیگر تیم توسعه نیز موظف است تا نسبت به محصول و صاحبان محصول کاملا بی طرف باشد. در کل پروسه تولید MVP یک کار گروهی میان توسعه دهنده و صاحب محصول است که در آن اعضای تیم باید کاملا همدیگر را حمایت نموده و به یکدیگر اطمینان داشته باشند. ضمنا توسعه دهنده همیشه باید بخاطر داشته باشد که این نظر صاحب محصول است که در نهایت باید اجرا شود.

ساخت سریع یک MVP 

  • هدف خود را با جزئیات و به صورت کاملا روشن شرح دهید.

تیم توسعه محصول باید مطمئن شود که با تمام جوانب طرح و دیدگاه‌های صاحب کالا دقیقا و مو به مو آشنا شده است، و تمام ویژگی‌هایی را که طی سه هفته آینده باید اجرا کند را به درستی درک نموده است. به یاد داشته باشیم در انتهای پروژه MVP تمام چیزهایی را که کاربر به صورت عینی می‌بیند، باید اجرایی شده باشند تا بتوان نظرات و انتقادات درستی از بازخورد کاربران به دست آورد.

  • مرحله تعریف المان‌های رابط کاربری UI و تجربه کاربری UX در Wireframe

در این مرحله باید مدت زمانی را که در فازهای مختلف کاری صرف کنید را به طور واضح معلوم کنید. با این کار در حقیقت از اتلاف وقت و صبوری بیش از حد در هر فاز جلوگیری خواهید نمود. این فازها شامل مراحل زیر می‌باشند:

  • مرحله ساخت رابط کاربری نمونه یا UI Wireframe
  • مدت زمانی که برای تجربه کاربران مورد نیاز است
  • مدت زمانی که برای جمع‌آوری نظرات و بازخوردهای خریداران، صاحبان کالا و ذینفع‌های شناسایی شده در پروژه نیاز داریم
  • مدت زمان مورد نیاز برای بازبینی چندباره بخش UX و وایرفریم

توجه کنید که هرگونه سهل انگاری و نادیده گرفتن هر مشکلی در این مرحله، به منزله ارتکاب اشتباهی بزرگ است، و موجب هدر رفتن بخشی از سرمایه کارآفرینان در مراحل ورود به بازار خواهد شد.

  • مرحله توسعه

در این مرحله از کار، توسعه دهنده باید تمام جزئیات و جنبه‌های کار را درک کرده باشد؛ و بتواند با صاحب کالا به سادگی و بدون مشکل ارتباط برقرار کنند. از این مرحله به بعد کار کدنویسی شروع می‌شود، و دیگر باید مطمئن شوید که همه کدها را در یک منبع درست نگهداری می‌کنید. تنظیم سرور، یا ثبت حساب کاربری در گوگل پلی یا اپ استور در این فاز اجرایی صورت می‌گیرند. پس از نوشته شدند کدها، اپلیکیشن ساخته شده می‌تواند به کاربر عرضه شود.

  • آزمایش

بعد از انتشار اپلیکیشن، در حقیقت کاربر دیگر می‌تواند از برنامه یا به عبارت بهتر از MVP شما استفاده کند. اما این کاربری بیشتر برای نظرسنجی در مورد کالا و عیب‌یابی آن صورت می‌گیرد. در این مرحله از کاربران خود درخواست کنید تا نظرات خود را صادقانه با شما در میان بگذارند. سعی کنید انتقادات و ایراداتی که به MVP شما گرفته شده است را بررسی نموده و مشکلات آن را برطرف نمایید. بعد از برطرف کردن مشکلات می‌توانید به مسیر خود برای تولید ادامه دهید.

 

نرم افزار های کاربردی ساخت MVP

 

MVP چیست

 

پلتفرم Wireframe.cc

این پلتفرم، ابزاری است که بوسیله آن می‌توان نوار ابزارها (toolbar) و آیکون معمول در یک اپلیکیشن را به سادگی برای یک اینترفیس (رابط کاربری) ساده و روان طراحی کرد. یکی از ویژگی‌های جالب این ابزار وایرفریمینگ (wireframing)، آن است که پلیت رنگ‌های این ابزار محدود هستند. این ویژگی باعث جلوگیری از اتلاف وقت و به تعویق افتادن پروژه می‌شود. به علاوه این ابزار المان‌های UI حساسی دارد که تنها هنگامی که شما به آنها نیاز دارید، ظاهر می‌شود.

اگر به دنبال یک رابط کاربری (UI) ساده و شسته رفته هستید، این ابزار حتما یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما محسوب می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های خیلی خوبی که Wireframe.cc دارد آن است که در این ابزار می‌توانید وایرفریم‌تان را با همه اعضای تیم به اشتراک بگذارید. به کمک این ویژگی از هرکسی که بخواهید می‌توانید دعوت کنید تا از وایرفریم شما بازدید کند و به راحتی در ادیت آن به شما کمک کنند.

 

سایت FluidUI

سایت FluidUI

سایت FluidUI یکی از ابزارهای نمونه سازی سایت، و اپلیکیشن‌های دسکتاپی و موبایلی است که بوسیله ابزارهای طراحی داخلی، ترانزیشن (Transition) و کامپوننت‌های iOS خود به کاربران‌اش این امکان را می‌دهد تا بتوانند به سرعت نمونه سازی کنند. پورتفولیو کاربری جذاب این ابزار شامل Xerox, Siemens, Samsung وOracle می‌باشد. بیش از ۵۰۰ هزار طراح از این پلتفرم برای طراحی و نمونه سازی اولیه پروژه‌های خود استفاده می‌کنند. این ابزار یکی از متدهای بصری برای نمایش پروژه شما به حساب می‌آید.

 

سایت InVision Studio

سایت InVision Studio

با توجه به نظر کارشناسان، شاید بتوان گفت که این ابزار یکی از بهترین متد های کاری و جادویی ترین ابزارهایی است که شما و تیم تان می توانید با آن کار نمونه سازی تان را انجام دهید. به کمک این پلتفرم تیم امکان ارتباط بهتر

این پلتفرم به تیم شما کمک می‌کند تا بتواند ارتباط بهتری را در میان خود برقرار نموده، برنامه‌ها و قالب‌های بهتر را ایجاد کند. همچنین این ابزار امکان ساخت سریع پروتوتایپ‌هایی را بوسیله  micro interaction ها ایجاد کند.

 

نرم افزار Moqups

نرم افزار Moqups

اگر برای نمونه سازی نیاز به ابزاری دارید که تمام پروسه طراحی را برای شما تداعی کند، حتما از Moqups استفاده کنید. این نرم افزار برای شما امکان انجام پروژه مشارکتی با دیگران، ساخت نقشه های سایت، فلوچارت ها، استوری برد (فیلم‌نامهٔ مصور) ها و ساخت پرتوتیپ های فانکشنال (نمونه های عملکردی) را ایجاد می کند.

نرم افزار Sketch

نرم افزار Sketch

نرم افزار Sketch یک ابزار بر پایه اصول طراحی گرافیک برداری (vector-based) است که به شما کمک می‌کند تا اینترفیس‌های خود را خیلی سریع به صورت بصری طراحی نمایید.

در حقیقت شما می‌توانید این نرم افزار را به عنوان ترکیبی از نرم افزارهای Illustrator و فتوشاپ در نظر بگیرید، با این تفاوت که Sketch یک سافت‌ور سبک با آرت بورد (artboard) های فراوان است. با این ویژگی، شما می‌توانید المان‌هایی مانند buttons، ویجت (widget) و یا حتی مکانیزم‌های پیچیده‌تر ناوبری (navigation) را از پیش طراحی نمایید، و سپس طرح خود را در شکل‌ها و آرت بردهای دیگر جایگزین نمایید.

 

نرم افزار Balsamiq

نرم افزار Balsamiq

نرم افزار Balsamiq، یکی از ارزشمندترین نرم افزارهای موجود در بازار، برای طراحی UI ها، وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل به حساب می‌آید. این اپلیکیشن شرایط نوشتن در وایت بردها را با استفاده از نرم افزار، برای شما شبیه سازی می نماید.

توجه داشته باشید که MVP شما همواره باید بتواند حداکثر اطلاعات موجود از مخاطبین را برای شما جمع‌آوری نماید. پس زمانی که قصد انتخاب ویژگی‌های (فیچرها) برنامه نمونه خود را دارید، به خاطر بسپارید که ۲۰% از این ویژگی ها باید ۸۰% از اطلاعات را برای شما به ارمغان داشته باشد.

 

MVP

API مارکت اَپی اِکو 

با استفاده از ای پی آی های کابردی اَپی اِکو می‌توانید MVP و حتی محصول نهایی خود را سریع تر به سرانجام برسانید. از طرفی هزینه استفاده از وب سرویس‌های موجود به صورت پرداخت به ازای مصرف بوده که باعث صرفه جویی در هزینه های شما نیز می‌شود.

 

 

جمع بندی

استفاده از MVP ها روشی، برای جلوگیری هر چه زودتر از اتلاف وقت و سرمایه شما به عنوان یک کارآفرین است. اما توجه داشته باشید عجله زیاد و خساست در ساخت MVP ممکن است نتیجه معکوسی برای شما به بار آورد.

پس با صبر و پشتکار، و انتخاب روش و ابزاری درست هر چه زودتر MVP ای بسازید که بتواند حداکثر اطلاعات و بازخوردهای مخاطبین شما را برای شما جمع‌آوری نماید و باعث توسعه و پیشرفت محصول نهایی شما شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.