اینشورتک‌ها و بیمه داری باز چیست؟(بخش اول)

1,408

در دهه های گذشته تکنولوژی پیشرفت زیادی داشته است، این پیرفت ها کم کم در صنایع و بخش‌های متفاوت زندگی انسان نمایش داده می‌شوند، گاهی سرعت همراهی با تکنولوژی آنقدر سریع و مداوم است که ما متوجه آن نمی‌شویم و باید از قابی بزرگتر به مسئله نگاه کنیم تا تغییرات را دریابیم، این پیشرفت‌ها به صنایع و بخش‌های متنوع اقتصادی این امکان را داده که تا مسائل را طور دیگری ببینند و آن ها را مدیریت کنند. در اکثر اوقات این پیشرفت‌ها برای مصرف کنندگان خوب بوده است، صنعت بیمه یکی از بخش‌هایی است که پیشرفت روز افزون تکنولوژی به نفع مصرف کنندگان بوده است.

هرچند این صنعت به دلیل وجود انواع موانع به علت مهم بودن موضوع حرکت تکنولوژی و تغییرات را کمی کند نموده است(مانند صنعت بانکداری و بانکداری باز) اما باز هم رسوخ تکنولوژی در بیمه درحال انجام است، البته همین امر هم باعث شده که خیلی از صاحب نظران و متخصصان بیمه از وجود اینشورتک‌ها و فرایندهای نوینی که دارند در بیمه ها ریشه می‌دوانند آگاه نباشند.

اینشورتک چیست؟

اینشورتک کوتاه شده‌ی تکنولوژی و فناوری بیمه است. این عبارت برای تعریف تمام آن چیزی که بیمه‌ها سعی دارند از آن بعنوان یک فرایند جدید در بیمه گذاری استفاده کنند اطلاق می‌گردد. برای نمونه می‌توان به بیگ دیتا(کلان داده)ها، هوش مصنوعی، تکنولوژی‌ها پوشیدنی و در ساده ترین حالت نرم‌افزارهای تلفن همراه اشاره نمود.

تاریخچه استفاده از اینشورتک به سال ۲۰۱۰ در آلمان باز می‌گردد، که یک گروه بیمه‌گذار به نام Friendsurance  اولین بار از سیستمی بر پایه p2p در یک اجتماع کوچک استفاده نمود، هدف این طرح و افراد کمک به یکدیگر در زمانی بود که یکی از آنها دچار مشکل می‌شود.

این نوع بیمه‌گذاری به این صورت کار می‌نماید که صندوق‌های بیمه کوچکتر پول خود را در یک صندوق بزرگتر قرار می‌دهند و تا زمانی که نیازی به مطالبه بیمه نداشته باشند سود دریافت می‌کنند. این شیوه ابتکاری به سرعت مورد توجه دو بیمه گذار معتبر در دنیا Trov و CoverHound قرار گرفت و توسط آنها استفاده گردید.

چشم انداز اینشورتک‌ها و بیمه گذاری باز

با توجه به گسترش اینشورتک‌ها، چشم انداز بیمه در یک دهه گذشته به طور کامل تغییر نموده است. تقاضای بیمه‌ها برای فناوری‌های جدید و افرادی که این فناوری‌ها را پیاده نمایند به طور چشمگیری افزایش داشته و به گونه‌ای می‌نماید که انگار انتهایی بر آن نیست. از آن سو مصرف کندنندگان نیز اشتیاق زیادی به سرعت و شفافیت در انجام کارها دارند و حاضر نیستند برای یک بیمه نامه مدت زمان زیادی را در دفتر یک بیمه گذار بگذرانند و دچار بروکراسی‌های بیمه‌‎ای شوند. براساس گزارش CB Insights ، سرمایه‌گذاری جهانی در اینشورتک‌ها از ۳۴۸ میلیون دلار سال ۲۰۱۲ به ۴.۱۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ افزایش داشته، که خود نوید فناوی‌های شگرف و استقبال از این بازار را می‌دهد. این خبر خوبی برای استارت‌‌آپ‌هایی است که در این زمینه فعالیت می‌کنند و البته شاید یک خبر بد چون نشان از افزایش رقیبان در این صنعت را می‌دهد.

 

در بخش دوم این مقاله به شیوه کار اینشورتک‌ها و فناوری‌های جدیدی که در این صنعت استفاده می‌شود می‌پردازیم. با اَپی اکو همراه باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.