اگر در لیست استارتاپ های شکست خورده قرار گرفتیم چه کنیم؟

4,318

 استارتاپ های شکست خورده:

اگر در لیست استارتاپ های شکست خورده قرار گرفته اید نگران نباشد و این مقاله را تا انتها بخوانید. البته که منظور از این عنوان این نیست که هیچ وقت امیدی نبوده و ما نشانه‌هایی از امید را یافته‌ایم ! «امید» همیشه هست، فقط کافیه است دیده شود. اما در این مقاله قرار هست به بررسی موضوعاتی بپردازیم که استارتاپ‌های نرم افزاری باید نسبت به آن آگاه شوند و از این طریق استارتاپ خود را از شکست نجات داده و یا مانع از شکست آن شوند. مخاطب این مطلب بیشتر « افراد فنی تیم استارتاپی و برنامه نویسان» هستند. با اشتراک این مطلب، «تعصب خود را نسبت به بهبود اکوسیستم استارتاپی» نشان دهید.

نگاهی بندازیم به دلایل رایج عدم موفقیت استارتاپ های شکست خورده:

  1. عدم نیاز سنجی تقاضای بازار
  2. بازاریابی ضعیف
  3. عدم توسعه محصول در زمان مناسب
  4. نداشتن برنامه صحیح ورود به بازار
  5. کمبود سرمایه
  6. نداشتن تیم مناسب و عدم انسجام تیم

 

برای جلوگیری از شکست استارتاپ‌ نرم افزاری باید این نکات در نظر گرفته شود!

ابتدا به بررسی نکاتی بپردازیم برای استارتاپ ها نوپا و بالغ که در حال توسعه محصول خود هستند و می‌توانند جز استارتاپ های نرم افزاری شکست خورده نباشند.

 

آیا مخاطبان شما، فقط مشتریان بالقوه شما هستند؟

مخاطبان استارتاپ‌های نرم افزاری بر خلاف تفکر موجود، تنها مصرف کنندگان نهایی را تشکیل نمی‌دهند. جامعه مخاطبان شما می‌توانند تمامی بازیگران صنعت نرم افزار، حتی رقبای شما باشند. برای باز شدن مسئله باید موضوع API را بیشتر برای شما باز کنیم. عزیزان فنی استارتاپ به خوبی با نقش ای پی آی برای توسعه محصول و بهبود آن آشنا هستند. با این وجود این امکان برای اپلیکیشن و محصول نرم افزاری شما وجود دارد که توسعه یا بهبود خود را از طریق دیگر سرویس ها و به واسطه ای پی آی به انجام برساند. پس با این وجود لازم است که در اکوسیستم برای دیگر بازیگران شناخته شده باشید. این امکان برای شما وجود دارد که سرویس شما توسط دیگران و از طریق ای پی آی فراخوانی شود و زمینه توسعه یا بهبود محصول دیگران را فراهم کنید. بنابراین تنها مصرف کنندگان نهایی نرم افزار نمی‌توانند مشتریان شما را تشکیل دهند. پس باید شیوه‌هایی برای ارتباط با دیگر نرم افزارها و تیم‌های استارتاپی داشته باشید.

 

باید میکروسرویس باشی !

این دیدگاه باید به یک «قانون» تبدیل شود. نه تنها بحث کیفیت محصول بلکه موضوع بازاریابی و فروش نیز به این دیدگاه بستگی دارد. درواقع ساختار «مانیلیتیک» دیگر روش خوبی برای توسعه اپلیکیشن نیست. ساختار میکروسرویس علاوه بر کیفیت محصول، امکان عرضه چندگانه را برای محصول شما فراهم می‌کند. یعنی چی؟ اپلیکیشن و نرم افزار شما از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. این بخش های مختلف وقتی به طور جداگانه ساخته شوند ( میکروسرویس) این امکان را دارند که از طریق ای پی آی در اختیار دیگران قرار گیرند. بنابراین شما به جای یک سرویس، سرویس های مختلف را منتشر می‌نمایید و از این طریق درآمدزایی خواهید کرد.   

 

بازاریابی محصول نرم افزاری، پیش از ورود به بازار !

موضوع بازاریابی محصول همانطور که در اول متن خواندید، مسئله مهمی است که اولویت بالایی در دلایل شکست استارتاپ‌ نرم افزاری دارد. درواقع این موضوع باید پیش از توسعه محصول بررسی دقیق و موشکافانه شود. استراتژی ورود به بازار به جای خود و استراتژی  تحقیق بازار باید با آگاهی کامل تدوین شود. پیش از توسعه محصول گام های اساسی از جمله موارد زیر باید طی شود.

  1. نیاز سنجی از طریق تحقیقات بازار با منابع موجود
  2. بررسی محصول یا نمونه مشابه داخلی
  3. بررسی نمونه های خارجی و بیزنس مدل آن‌ها
  4. بررسی رقبای بازار
  5. تقسیم بندی بازار هدف بر اساس مولفه‌های مختلف

 

فرصت درآمدزایی، تبلیغات و توسعه  از طریق ای پی آی مارکت اَپی اِکو

اپی اِکو به عنوان اولین ای پی آی مارکت ایرانی، فرصتی را برای توسعه محصول نرم افزاری شما با کاهش هزینه و زمان قابل توجهی فراهم کرده است. همچنین پیش از تکمیل محصول خود می‌توانید ای پی آی های خود را جهت استفاده دیگران در این پلتفورم قرار دهید. از این طریق علاوه بر درآمدزایی، تبلیغی بر محصول و سرویس نهایی شما نیز صورت گرفته و بیش از پیش در اکوسیستم استارتاپی و در بین دیگر توسعه دهنگان، شناخته خواهید شد. با این وجود این پلتفورم برای جلوگیری از شکست استارتاپ‌ نرم افزاری شما نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.

روزنه امید برای استارتاپ‌های شکست خورده !

پس با وجود اَپی اِکو استارتاپ‌های شکست خورده نرم افزاری هم این فرصت را دارند که از طریق انتشار ای پی آی خود، زمینه شروع مجدد را فراهم کنند. لازم نیست شما تمام سرویس خود را تکمیل و به عرضه بگذارید. حتی بخش تکمیل شده و جداگانه اپلیکیشن شما نیز این امکان را دارد که از طریق ای پی آی، به استفاده دیگران درآمده و برای شما درآمدزایی کند. و از طرفی این امکان برای استارتاپ شما وجود دارد که نرم افزار خود را با هزینه ای بسیار مقرون به صرفه به گونه ای که بازار و مشتریانتان تقاضا دارند، از طریق «ای پی آی دیگران» توسعه دهید و امکان بازاریابی مجدد را برای استارتاپ خود فراهم کنید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.