بانکداری باز یا (Open Banking) به زبان ساده

2,511

تعریف بانکداری باز یا (Open Banking)

در این ویدیو با اهمیت استفاده از API ها در سیستم های بانکی امروزی و نیز مفهوم واژه « بانکداری باز » از زبان کارشناسان این حوزه بیشتر آشنا خواهیم شد…

جهان امروز، دنیایی از رویکردهای جدید در تمام عرصه های زندگی بشر است. بانک ها همیشه یکی از پایه های اصلی زندگی اقتصادی مردم بوده اند، و در حال حاضر نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در دنیای دیجیتالی امروزی، بانک ها تنها ساختمان هایی محافظت شده با گاوصندوق های بزرگ نیستند. بانک های مدرن در واقع به پلتفرمی برای ارائه خدمات به مشتریان خود تبدیل شده اند. به عبارت دیگر خدمات بانک ها در دنیای امروز، دیگر تماماً به صورت اینترنتی و از طریق نرم افزارها و API (ای پی آی) های ارائه شده توسط بانک به مشتریان عرضه می شود‌.

به نوعی بانکداری باز به معنای اشتراک اطلاعات و دیتا از طریق api است و می توان گفت که بانکداری باز بر پایه اپن ای پی آی ها ( یا وب سرویس های باز) شکل گرفته اند. در واقع یکی از اهداف اصلی بانکداری باز، بهبود تجربه مشتری و افزایش رضایتمندی آنان است. امروزه بانک ها با ارائه خدمات متنوع تر از طریق api ها، با هم رقابت می کنند و سعی دارند تا سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند. البته ریسک پذیری، آسیب شناسی و وضع قوانین جدید در استفاده از این تکنولوژی‌ها دغدغه مشترک مدیران این بانک ها است. اما تا به امروز راهکارهای مختلفی پیرامون این موضوع ارائه شده است، که تا حدود زیادی نیز رضایت بخش بوده اند.

 

اَپی اکو

اَپی اکو، به عنوان اولین اَپی مارکت ایرانی، سرویسی را به بانک های کشور ارائه می دهد که در آن تراکنش ای پی آی در بستری امن صورت می گیرد. معماری پلتفرم اَپی اکو مشابه بلاک چین ها طراحی شده است، و این موضوع باعث ایجاد بستری امن برای مشتریان اَپی اکو و کاهش دغدغه افزایش ریسک مدیران بانکها می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.