شیوه های رایج جذب سرمایه برای استارتاپ ها و نکات مهم آن

1,899

شرط لازم برای پیشرفت هر استارتاپ و یکی از مهمترین جنبه‌های هر سازمان جذب سرمایه است. یک قانون مهم در این زمینه است که از هرفرصتی برای جذب منابع مالی استفاده کنید.
در اینجا به چند نکته درمورد روش‌هایی که می‌توانید انجام ‌دهید تا بتوانید بودجه کافی برای شروع کار فراهم کنید، اشاره می‌کنیم.

  • راه‌اندازی کسب و کار با هزینه شخصی

برای اینکار باید مطمئن شوید که به راحتی از طریق دوستان یا خانواده خود  می‌توانید بودجه خود را تامین کنید. این روش که از طریق بودجه شخصی یا دوستان، استارتاپ راه اندازی می‌شود، خودپرداخته می‌گویند که یک روش عالی برای شروع فعالیت است. زیرا دوستان و خانواده نسبت به بدهی خود انعطاف پذیر هستند. در این روش دسترسی به منابع مالی آسان و وابستگی به امور اداری کمتر است. اما این روش فقط برای استارتاپ‌های کوچک امکان پذیراست.
  • تامین سرمایه از طریق سرمایه گذاری جمعی (Crowdfunding)

این نوع سرمایه گذاری روشی است که به تازگی مورد استقبال کسب و کارها برای جذب سرمایه قرار گرفته ‌است. تکنولوژی امروز شرایطی را فراهم کرده که افراد بتوانند مشکلات خود را در بستر اجتماعی به اشتراک بگذارند. بسترهای نرم افزاری Crowdfunding برای افرادی که ایده‌های تجاری یا چالش‌های خود برای سرمایه‌گذاران و یا افرادی که تمایل به پشتیبانی از ایده‌های خود دارند، ایجاد شده است. در این روش فرد ایده و مدل کسب و کار خود را به اشتراک می‌گذارد و اگر ایده توسط سرمایه‌گذاران مورد تایید باشد، آنها تضمین می‌کنند که از این مدل تجاری پشتیبانی کنند. پلتفرم‌هایی مانند Kickstarter و Indiegogo نمونه‌هایی از وب سایت‌هایی هستند که می‌توانید در آن کمپین‌های تبلیغاتی ایجاد کنید.
روش Crowdfunding باعث ایجاد علاقه عمومی برای مدل تجاری می‌شود و نوعی بازاریابی رایگان و درعین حال تامین مالی برای تجارت انجام می‌شود. این روش پیچیدگی‌های استارتاپ را برای سرمایه‌گذار از بین می‌برد و برای تامین مالی ساده‌سازی می‌کند و با پیشرفت مشاغل پتانسیل جذب سرمایه‌گذاری وجود دارد. اما اگر کسی همان ایده تجاری را داشته باشد رقابت سنگین در جذب سرمایه‌گذاران ایجاد می‌شود و درصورتی که ایده شما قوی نباشد احتمال نادیده گرفتن آن وجود دارد. به طور کلی جذب سرمایه به روش سرمایه‌گذاری جمعی به معنای جمع‌آوری سرمایه از تعداد زیادی افراد با هدف تامین مالی یک کسب و کار پرخطر است.
جذب سرمایه استارتاپ ها
  • تامین سرمایه از طریق سرمایه گذاران فرشته 

سرمایه گذاران فرشته حلقه‌های واسط هستند که شکاف میان سرمایه‌گذاری در مرحله کشت ایده و سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر را پر می‌کنند و به همین دلیل نقش بسیار کلیدی در موفقیت کسب و کارها ایفا می‌کنند. این سرمایه‌گذاران برای بررسی دقیق پیشنهاد تجاری در گروه‌ها جمع می‌شوند تا بهترین مورد برای سرمایه گذاری را انتخاب کنند.این سرمایه‌گذاری معمولا زمانی  به کسب و کار تزریق می‌شوند که کسب و کار به یک ثبات نسبی رسیده باشد. سرمایه گذاران فرشته، کارآفرینان یا مدیران بازنشسته و موفق شرکت‌های فناور هستند که با استفاده از سرمایه شخصی در برخی ایده‌های مناسب و دارای پتانسیل‌های بالقوه، سرمایه گذاری می‌کنند. این سرمایه گذاران برای استارتاپ‌ها در کنار سرمایه مشاوره نیز ارائه می‌دهند و تمایل به پیش‌بینی بازده سنگین سرمایه گذاری از شروع فعالیت دارند که باعث ایجاده ایده در مورد تجارت می‌شود. یکی از چالش‌های جذب سرمایه به این شیوه، ارزش گذاری ایده یا فناوری است و صاحبان کسب و کار باید بتوانند سهم سرمایه گذار در منافع آتی را تعیین کنند.
  • تامین سرمایه از طریق سرمایه گذار خطرپذیر

سرمایه گذاران ریسک پذیر به وسیله متخصصانی اداره می‌شود که علاقه زیادی به جستجوی شرکت‌ها با چشم‌انداز بزرگ  و ایده‌های نوآورانه دارند. این متخصصان برای تضمین مسیر رشد استارتاپ‌ها راهنمایی‌هایی دراختیار آنها قرارمی‌دهند. این سرمایه گذاران عموما افراد حقوقی، شرکت‌ها و صندوق‌هایی هستند که سرمایه خود را ازمجموعه نهاد‌های ثروتمند تامین کرده‌اند که به آنها سرمایه گذار خطر‌پذیر گفته می‌شود.
این دسته از سرمایه گذاران به دلیل سهام‌داربودن، در استارتاپ اظهارنظر می‌کنند و ممکن است عضوی از تیم خود را به بخش مدیریتی شما وارد کنند و اوضاع را تحت کنترل بگیرند.
  • جذب سرمایه از طریق شتاب‌دهنده

شتاب‌دهنده ازشروع، بهترین ایده ازاستارتاپ را انتخاب و همراهی می‌کند. شتاب‌دهنده با سرمایه گذاری روی یک استارتاپ درصدی از مالکیت آن را در اختیار می‌گیرد و برای تسریع در مسیر این پروژه، آموزش‌های لازم را می‌دهند. استارتاپ‌ها از سرمایه گذاران شتاب‌دهنده مشاوره دریافت می‌کنند وبا سایر استارتاپ‌ها ارتباط برقرار می‌کنند.
Incubators و accelerators کاملا متفاوت هستند. Incubators برای تقویت تجارت و accelerators یا شتاب‌دهنده کسب و کارهای سریع را حمایت می‌کند.
  •  جذب سرمایه با برنده شدن در مسابقات

دراین روش برای تامین مالی در مسابقات که به کارافرینان نیاز دارد شرکت می‌کنند و ایده خود را در مقابل رقبای خود مطرح می‌کنند. اگربه دنبال جلب اعتماد سرمایه گذارهستید باید یک برنامه جامع ارائه دهید.
  •  جذب سرمایه استارتاپ از طریق وام بانکی

بانکها و موسسات مالی به افرادی که یک برنامه تجاری خوب داشته‌باشند وام اختصاص می‌دهند اما باید یک برنامه کاری با ساختار خوب ارائه شود تا بتوان سود زمان آن را تخمین زد. اما بسیاری از متخصصان تاکید دارند که استارتاپ‌ها برای شروع از وام استفاده نکنند به این دلیل که این نوع کسب و کار با یک عدم اطمینان همراه است و بازار و سوددهی آن مشخص نیست و ممکن است با مشکل بازپرداخت مواجه شوند و شکست بخورند. پس بهتراست در مرحله شروع به سراغ وام نروید و زمانی که به ثبات بیشتر رسیدید از وام استفاده کنید.
تامین مالی بانک‌ها دو نوع است:
وام سرمایه درگردش: این وام برای یک چرخه کامل تولید درآمد، طراحی شده و بدهکاران معمولا حداکثر فشار را دارند
منابع مالی: این روش شامل تهیه برنامه کسب و کار و اطلاعات مختصر از ارزیابی در کنار گزارش پروژه  است.
  •  شرکت‌های غیر بانکی وام دهنده

گاهی اوقات بانک‌ها به استارتاپ‌های پر ریسک وام پرداخت نمی‌کنند و یا باید چگونگی مصرف هرتومان وام را بدانید. در چنین شرایطی میتوان از شرکت‌های مالی غیربانکی کمک گرفت.این شرکت‌ها بدون داشتن قوانینی مانند قوانین بانکها، وام‌هایی را به افراد پرداخت می‌کنند.
  • سازمان‌های دولتی

    سازمان‌های دولتی که سرمایه اولیه را ارائه می‌دهند یک راه عالی برای تامین مالی استارتاپ است. شما باید یک طرح جامع و قابل قبول به این سازمان ارائه دهید که پس از بررسی و تصویب آن، بودجه لازم برای شروع فعالیت به شما داده شود. در این روش بودجه قابل توجهی دراختیار شما قرارداده می‌شود و می‌توانید استارتاپ خود را به راحتی مدیریت کنید. اما روند بررسی و تصویب و تامین بودجه نهایی در این روش زمان زیادی نیاز دارد و دراین روش نیز مانند وام بانکی به دلیل عدم اطمینان از کسب و کار ممکن است با مشکل بازپرداخت مواجه شوید.

  •  راه‌های دیگر جذب سرمایه و سرمایه گذار

پیش فروش محصول: در این روش محصول خود را قبل از شروع رسمی پیش فروش می‌کنید که باعث ایجاد اعتماد به نفس مصرف کننده در برند شما می‌شود و این امکان را می‌دهد که تقاضای محصول خود را قبل از عرضه به بازار اندازه گیری کنید.
فروش دارایی: دارایی‌های خود که ارزش مالی بالایی دارند می‌توانند منبع فوری بودجه برای استارتاپ باشد.

حرف آخر

با استفاده از این روش‌ها می‌توانید احتمال حیات استارتاپ خود را افزایش دهید. اما برای اینکه وارد بازاررقابتی باشید باید همیشه منابع مالی خود را تعویض کنید زیرا انعطاف پذیری و عدم وابستگی بیش از حد به یک منبع، بودجه را فراهم می‌کند.
منبع مقاله بی پلن فین اکسترا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.