چطور با ای پی آی ها درآمدزایی کنیم؟

1,857

قبل از اینکه وارد بحث شیرین درآمدزایی و پول درآوردن شویم، باید بفهمیم که چطور ای پی آی ها (APIs) توانسته اند که اقتصاد و تجارت الکترونیک را دچار این چنین تحولی کنند. همانطور که در مقالات قبلی هم اشاره داشته ایم، API ها وسیله‌ای برای برقراری ارتباط ساد‌ه‌تر میان سیستم‌های مختلف به شمار می‌آیند. این موضوع باعث شده است تا کسب و کارهای مختلف بتوانند محصولات خود را با روش‌هایی خلاقانه‌تر و جذاب به مشتریان خود معرفی کنند و ویترینی مدرن‌تر و مهیج‌تر برای خود بسازند.

علاوه بر وجود این جذابیت‌های بصری، فعالان اقتصادی امروزی با توجه به بیزینس مدل‌ها و پیچیدگی‌های ذاتی هر کسب و کاری، می‌توانند با کمک وب سرویس ها ارزش‌های بیشتری را برای خود ایجاد کنند.

در مجموع باید گفت ای پی آی ها می‌توانند ارزش‌های بسیاری را برای هر کسب و کاری به ارمغان داشته باشند. از جمله این ارزش‌ها عبارت است از:

  • ایجاد تجربه‌ای بهتر برای کاربران و مشتریان:

ای پی آی ها ذاتا می‌توانند به منابع اطلاعاتی مختلفی دسترسی داشته باشند از این طریق به لطف همین ویژگی است که وب سرویس می‌‌تواند شاخصه‌ها و نیازهای مشتریان دسترسی یافته و اطلاعات لازم خود را از این منابع جمع آوری کند. با کمک همین اطلاعات ارزشمند است که صاحبان کسب و کارهای امروزی به مشتریان خود می‌توانند با توجه به نیازهای واقعی مشتریان و بازدیدکنندگان، می‌توانند برنامه ریزی نمایند. اطلاع دقیق از نیاز مشتریان، باعث افزایش رضایتمندی کاربران در کمترین زمان ممکن می‌شود. علاوه بر این شرکت در همین زمان کوتاه به بالاترین نرخ سوددهی ‌خواهد رسید. از سوی دیگر ارائه دهنده قادر به پاسخگویی دقیق به نیازهای مشتریان و کاربران‌اش خواهد شد.

به بیان ساده‌تر، با جمع‌آوری نظرات و سلیقه‌های مخاطبان به کمک API ها، می‌توان خدماتی در راستای خواسته‌ها و طبع مشتریان به بازار ارائه کرد، تا سطح رضایت‌مندی کاربران بالاتر رود.

  • گسترش جامعه مشتریان و استراتژی بازاریابی ساده‌تر:

با توجه به اینکه ای پی آی ها می‌توانند به منابع اطلاعاتی و پلتفرم‌های مختلفی دسترسی داشته باشند، از این رو هر کسب و کاری به سادگی می‌‌تواند شانس دسترسی به این منبع بزرگ مشتریان بالقوه را بدست می‌آورد. از سوی دیگر، با کمک ابزارهای فروش سریع، و با صرف زمان کمتر برای اجرای استراتژی‌های ورود به بازار است که توانسته اند پروسه‌های مارکتینگ و بازاریابی خود را کوتاه‌تر نمایند.

  • رشد همه جانبه پروسه‌های عملیاتی خلاقانه:

وب سرویس ها با پذیرفتن و ایجاد تغییر و تحولات جدیدی که به واسطه معماری ماژولار در خود بوجود آورده اند،  توانسته اند قدرت و امکان خلاقیت در کسب و کارهای حوزه‌های مختلف را بالا ببرند. این امر سبب می‌شود تا بدون هیچ دردسر و آزاری، پروسه‌های عملیاتی هر بخش پیشرفته‌تر شوند.

درست به خاطر همین ارزش آفرینی‌ها است که اغلب کسب و کارها علاقه‌مند به درآمدزایی از طریق ای پی آی ها، و ارائه خدمات‌شان به صورت وب سرویس های عمومی و شبه عمومی هستند. در حقیقت این خدمات با یک برچسب قیمتی خاص به قصد درآمدزایی از طریق API ها ارائه شده اند و با همین عنوان نیز شناخته می‌شوند.

برای مثال، برنامه نویسان و توسعه دهندگان بازی‌ها و پلاگین‌ها از ای پی آی ها برای تبدیل هزاران جزء از بخش‌های کوچک و اجزا قدیمی‌ای که از دهه‌های گذشته به کار گرفته می‌شدند (و اکنون هم از آنها کارآیی خود را حفظ کرده اند) استفاده می‌کنند، تا به صورت محصولات و تجربیات خلاقانه، مدرن، جذاب و امروزی‌تری ارائه شوند.

فروش و انتقال دارایی‌ها و اموال دیجیتالی به اشخاص ثالثی مانند شرکا و توسعه دهندگان داخلی و خارجی بوسیله وب سرویس ها و تشکیل کسب و کاری خارج از این ای پی آی ها اساسا با عنوان «کسب و کار ای پی آی» شناخته می‌شود. این کسب و کارها معمولاً به یک «بیزینس مدل» خوب، و اتخاذ یک استراتژی API مناسب در مسیر نیاز دارند.

مدل درآمد

مدل مالی این کسب و کارها معمولاً در یکی از گروه‌های اصلی ای پی آی های رایگان، پرداخت بوسیله توسعه دهندگان، پرداخت بوسیله توسعه دهنده به ازای مصرف، و پرداخت غیر مستقیم قرار می‌گیرند.

بیشتر سازمان‌ها و شرکت‌های شناخته شده ‌و منتخب در این حوزه بنا به اهداف تجاری و مشتریان وب سرویس و دارایی‌ها و منابع در دسترس توسط ای پی آی خود، یکی از مدل‌های تجاری و درآمدزایی را برای خود انتخاب می‌کنند.

البته انتخاب بهترین مدل درست تجاری برای استراتژی API یکی از وجوه حساس برای هر کسب و کاری به شمار می‌آید. در این راستا ارائه دهنده باید تمام اجزا طرح خود را به جهت ایجاد یک ارزش واقعی و برآورده نمودن توقعات مشتریان خود در نظر داشته باشد.

اپی اکو، اولین ای پی آی مارکت ایرانی است که در آن به راحتی می‌توانید وب سرویس مورد نظر خود را بیابید، و از آن با امنیت تضمین شده و بدون مشکل فنی استفاده نمایید.

تا به حال جوانان مستعد و خلاق بسیاری با استفاده از خدمات اپی اکو، استارتاپ های خود را راه اندازی نموده و به درآمدزایی رسیده اند. برای مثال API TALK  یکی از استارتاپ های خلاقانه‌ای است که امروز به درآمدزایی رسیده است.

در اپی اکو وب سرویس مورد نظر خود را جستجو نموده و از طریق سوئیچ ما با امنیت کامل به آن متصل شوید. همچنین می‌توانید برای ارائه API خود به دیگر برنامه نویسان، از اپی اکو کمک بخواهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.