راهنمای جامع قیمت‌ گذاری ای پی آی (API)

3,757

قیمت‌ گذاری ای پی آی (API)

قیمت‌ گذاری ای پی آی (API) یکی از دغدغه های اصلی کسب و کار های این حوزه می باشد. در قالب مفهوم اقتصاد ای پی آی (API)، میزان تراکنش های مالی، به حد قابل توجهی رسیده است. فقط در سال گذشته، ۵۰۰ میلیون دلار در شرکت‌های حوزه‌ی ای پی آی سرمایه‌گذاری انجام شد. رشد در اقتصاد API، باعث بوجود آمدن سوالاتی در مورد قیمت‌گذاری در این حوزه شده است. اما بهترین سازوکار قمیت‌گذاری چیست؟ آیا اصلاً استانداردی برای قیمت‌گذاری در این صنف بوجود آمده، یا قیمت‌ها سلیقه‌ای تعیین می‌شوند؟

با وجود میزبانی بیش از ۷۵۰۰ ای پی آی مختلف ، در ای پی آی مارکت ها ماننند رپید api،  این سایت خود را در جایگاهی منحصر بفرد برای پاسخ به چنین پرسش­‌هایی یافته است. این سایت معیار سهمیه­‌بندی، قیمت­‌ها و هزینه­‌های اضافی را در ارتباط با چهار مورد استفاده­ی تجاری API رایج تعیین کرده است. و نتیجه­ همه­‌ی آن چیزی است که لازم است درباره­‌ی قیمت­‌گذاری API خود برای سرگرمی­‌ها، کسب و کارهای کوچک و توسعه‌­دهندگان شرکتی بدانید.

 

 شما می‌توانید این معیارها را در کنار سه اصل مهم که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد (هزینه، رقیبان، و محتوا) برای کمک به قیمت­‌گذاری ای پی آی خود به کار ببرید.

 

قیمت‌ گذاری ای پی آی (API)

 

توضیحات اولیه: کسب و کارها چگونه ازای پی آی های خود درآمدزایی می­کنند؟

سه روش برای درآمدزایی شرکت­‌ها از API­‌ ها وجود دارد: جمع‌­آوری داده‌­ها، ایجاد محصول و استفاده توسعه­ دهنده.

 

مدل درآمدزایی مفهوم مثال
جمع‌آوری داده جمع‌آوری داده‌ها از اپلیکیشن‌های شخص ثالث، به منظور استفاده از آن‌ها در طراحی محصولات و تبلیغات. وقتی مصرف‌کنندگان از طریق فیسبوک در سایت‌های شخص ثالث دیگر، وارد می‌شوند، این شرکت اطلاعات مربوط به نحوه‌ی استفاده‌ی آن‌ها را جمع‌آوری می‌کند.
ایجاد و شخصی‌سازی محصول به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد محصولات دلخواه خود را بسازند، و با این کار جایگزینی توسط رقیبان را دشوار می‌کند. وقتی توسعه‌دهندگان با دستورات و فرایندهای خودکار Slack کار کنند، برای آن‌ها خیلی دشوار خواهد بود که به یک نرم‌افزار گپ دیگر مهاجرت کنند.
استفاده‌ی توسعه‌دهنده دریافت مستقیم وجه از توسعه‌دهنده، به ازای فراخوانی‌های انجام شده توسط اپلیکیشن‌های آن‌ها. API­‌ Imgur به ازای دانلود و آپلود تصاویر از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌هایی که از API­‌ Imgur استفاده می‌کنند، مستقیماً وجه دریافت می‌کند.

 

اکثر API­‌ ها با توجه به فراخوانی‌هایی که به آن‌ها ارسال می‌شود از توسعه­دهندگان پول دریافت می‌کنند. در این مقاله بیشتر بر نحوه‌ی قیمت‌گذاری برای این مدل مصرف تمرکز خواهیم داشت.

 

سه مدل قیمت‌ گذاری ای پی آی (API)

مدل­های مصرف توسعه‌­­دهنده نوعاَ به سه دسته کلی تقسیم ­بندی می­شوند: قیمت­‌گذاری سهمیه ثابت، پرداخت به میزان استفاده و یا هزینه‌ی اضافی. ساختار پرداخت به میزان استفاده به این معنی است که توسعه­‌دهنده برای هر فراخوانی جداگانه هزینه­‌ای پرداخت می­کند. مدل سهمیه ثابت به توسعه­‌دهنده این اجازه را می­دهد تا تعداد ثابتی از فراخوانی‌ها را بصورت ماهیانه خریداری کند، اما آنها نمی‌­توانند از مقدار سهمیه بیشتر مصرف کنند. در نهایت، مدل هزینه‌ اضافی به توسعه­‌دهنده تعداد ثابتی تماس ارائه می­دهد اما اگر تعداد تماس­ها بیشتر شد یک هزینه اضافی کوچک دریافت می­کند.

 

 

هر کدام از این سه مدل مزایا و معایب خود را دارند.

 

پرداخت به میزان استفاده سهمیه ثابت هزینه‌ی اضافی
قیمت‌ها با فعالیت بیشتر بصورت خطی افزایش پیدا می‌کند. قیمت‌گذاری قابل پیش‌بینی قیمت‌گذاری قابل پیش‌بینی
قیمت‌ها برای اپلیکیشن‌های بزرگتر بیشتر خواهد بود. درآمد قابل پیش‌بینی درآمد قابل پیش‌بینی
درآمد غیرقابل پیش‌بینی درآمد بیشتر از توسعه‌دهندگان کوچکتر اپلیکیشن هرگز از کار نخواهد افتاد
قیمت‌ها برای توسعه‌دهندگان هر ماه متغیر خواهد بود (بودجه‌بندی دشوارتر خواهد بود) پس از اتمام سهمیه، اپلیکیشن از کار خواهد افتاد. ممکن است در مورد هزینه‌های اضافی شبهه ایجاد شود.

 

با وجود اینکه هر مدل مزایا و معایب خاص خود را داراست، ما مدل هزینه اضافی را پیشنهاد می­‌دهیم. مدل هزینه اضافی امکان قیمت­‌گذاری قابل پیش­بینی طرح سهمیه ثابت را ممکن می­کند اما از طرفی مزایای مقیاس­­‌گذاری مدل پرداخت به میزان استفاده هم وجود دارد. بعلاوه، با مدل هزینه اضافی اپلیکیشن توسعه‌­دهنده هرگز متوقف نمی‌­شود. اگر بتوانید در مورد مبلغ دقیق هزینه‌های اضافی‌ای که دریافت خواهید کرد با مشتریان ارتباط خوبی برقرار کنید، ما این مدل را پیشنهاد می­دهیم.

 

داده­‌های مبنای اصلی برای قیمت‌ گذاری ای پی آی (API)

اکثر API ها در API مارکت از مدل قیمت­‌گذاری هزینه اضافی تبعیت می­‌کنند. تمرکز ما بر این داده­های مبنا در ۱.۸۰۰ مورد پرداختی برای ای پی آی ها است. این ای پی آی ها چهار گزینه مختلف دارند: طرح تست محدود رایگان، طرح آشنا شدن با محصول، طرح کسب و کار کوچک و طرح شرکتی.

میانگین قیمت طرح ، هزینه‌ اضافی و سهمیه ثابت را با تعداد مشترکینی که یک ای پی آی دارد سنجیدیم. در اینجا نتیجه را ارائه کردیم.

 

 

یک طرح آزمایشی رایگان برای قیمت‌ گذاری ای پی آی (API) لحاظ کنید

توسعه‌­دهندگان تمایل دارند پیش از خرید بتوانند محصول را امتحان کنند. این یک توصیه­‌ی بسیار رایجی است و دلیل خوبی هم برای آن وجود دارد. در حقیقت، طبق داده­­های ما، احتمال آنکه توسعه­دهندگان، جزء مشترکین یک طرح ای پی آی پولی با نسخه تستی رایگان شوند سه برابر بیشتر از API ­هایی است که فقط دارای طرح پولی هستند.

چنانچه از نمودار بالا می‌­توان دید، اگرچه API های freemium فقط ۲۳% از ۱.۸۰۰ نمونه­ API کل را تشکیل می­دهند، تعداد مشترکین توسعه­‌دهنده­‌ی آنها سه برابر بیشتر از API ­های پولی است.

برای کسب و کار خود این مبانی را با سه اصل مهم، همراه کنید

این اعداد نقطه مفیدی برای شروع کار هستند اما مهم این است که آنها را در زمینه صنعت خود به کار ببرید. همانطور که کسب و کار خود را بررسی می­کنید، به سه اصل مهم قیمت‌­گذاری ای پی آی هم نگاهی بیندازید:

  • هزینه: انجام یک تماس چقدر برای شما هزینه خواهد داشت؟ هزینه­‌های کسب و کاری که متحمل می­‌شوید چقدر است؟
  • رقبا: دیگر بازیگران صحنه چگونه هزینه دریافت می‌کنند؟ آیا رقیبان بسیار زیادی دارید؟ یا در حوزه‌ای کار می‌کنید که رقبای زیادی وجود ندارند؟
  • محتوا: با درخواست ای پی آی دقیقا چه چیزی را ارائه می­دهید؟ هر فراخوانی یا endpoint خاص چقدر ارزشمند هستند؟

هدف از پرسش چنین سوالاتی، یافتن بهترین راه برای ای پی آی شماست. کدام اصل بر استراتژی قیمت‌ گذاری ای پی آی شما حاکم است؟ در اینجا برخی نمونه­‌ها از بازار ما ارائه شده است:

 

نوع مثال کسب‌وکار مثال API
قیمت‌گذاری بر اساس هزینه API باربری در این حوزه‌ی کاری رقبای کمی وجود دارند. همه‌ی ارائه‌دهندگان خدمات یکسان و مشابهی ارائه می‌دهند. قیمت‌ها بالا هستند و با توجه به فروشندگان دیگر تعیین می‌شوند. توصیه‌ی ما این است که در این مورد هزینه‌ها را به عنوان عامل اصلی در نظر بگیرید.
قیمت‌گذاری با توجه به رقبا API پیام کوتاه این حوزه‌ی کاری بسیار رقابتی است، و ارائه‌دهندگان بسیاری خدمات مشابهی ارائه می‌دهند. قیمت‌ها ثابت و بسیار پایین هستند. توصیه‌ی ما این است که در این مورد بر روی برندسازی و قیمت‌گذاری با توجه به سایر رقبا تمرکز کنید.
قیمت‌گذاری با توجه به محتوا API داده‌های تجاری هر فراخوانی API، اطلاعات فوق‌العاده ارزشمند تجاری ارائه می‌دهد. هزینه‌ها پایین هستند و محتوا، اطلاعات مخصوص بوده و رقبای کمی وجود خواهد داشت. توصیه‌ی ما این است که قیمت‌گذاری مشابهی با رقبا تعیین کنید، ولی سهمیه پایینتری برای مصرف‌کنندگان در نظر بگیرید.

 

نتایج قیمت‌ گذاری API

همانطور که در قیمت‌ گذاری API خود پیش می­روید این استدلالات نهایی را نیز در ذهن داشته باشید. مدل­‌های مبتنی بر هزینه اضافی به نظر محبوب­‌تر می­‌رسند و بهترین انعطاف­پذیری را نسبت به مدل­های سهمیه ثابت یا پرداخت به میزان مصرف دارند. به اضافه کردن یک طرح آزمایشی رایگان محدود به منظور افزایش پذیرش توسعه­‌دهنده توجه کنید.

همچنین زمانیکه ای پی آی خود را قیمت­گذاری کردید، آن را در سطوح قیمت­‌گذاری هوشمند مرتب کنید. ما دریافتیم که جداسازی محصولات در نسخه­‌های آزمایشی رایگان، آشنایی ، شرکت­های کوچک ، و طرح­های سازمانی  راه خوبی برای به حداکثر رساندن فروش است. و در آخر، مفهوم تجاری مدل قیمت­‌گذاری خود را با تعیین اینکه کدامیک از سه اصل (محتوا، رقابت و هزینه­‌ها) استراتژی شما در قیمت‌ گذاری ای پی آی کنترل می­کند در نظر بگیرید.

 

نظر شما چیست؟ ای پی آی خود را چگونه قیمت­‌گذاری می­‌کنید؟

 

اَپی اکو، اولین ای پی آی مارکت ایرانی

قیمت‌ گذاری ای پی آی (API)

نویسنده: هادیان پور

منبع: nordicapis.com

دپارتمان محتوای استودیو فردا

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.