نیاز سنجی بازار استارتاپ

1,521
در این ویدئو در خدمت دو تن از کارشناسان حوزه استارتاپ، آقایان هیرمند لشکری، راهبر ارشد بازاریابی الوپیک، و هادی جهرمی مشاور بازاریابی هستیم. و نکاتی را درباره مبحث «نیاز سنجی بازار استارتاپ» در بازار از زبان این دوستان می شنویم.

نیاز سنجی بازار استارتاپ ، مهمترین بحث برای شروع فعالیت یک‌ استارتاپ به حساب می آید. زیرا در صورت وجود هرگونه اشتباه و خوش بینی در ابتدای کار، پروژه استارتاپ با شکست مواجه خواهد شد و تمام سرمایه ها و زحمات بنیانگذاران آن بی نتیجه خواهد ماند. پس سوال مهمی که قبل از شروع باید جواب دهیم آن است که چگونه و با چه روشی نیاز یک بازار و جامعه را ارزیابی کنیم؟

کارشناسان و متخصصان این حوزه روش های علمی و عملی ای را برای نیاز سنجی بازار استارتاپ به ما پیشنهاد می دهند:

در دنیای امروز، یکی از منابع مهم نیازسنجی، پلتفرم ها و سایت های تخصصی موجود در دنیا هستند که در همین حوزه خدمات رسانی می کنند. با استفاده از این منابع، شما می توانید ایده استارتاپی خود را ارزیابی نموده و یا حتی ایده ای جدید دریافت کنید.

با کمک گرفتن از این سایت ها و منابع اطلاعاتی، استارتاپ ها می توانند دیتای های ارزشمندی را درباره تعداد شرکت های خدمات رسان، کیفیت محصولات مورد انتظار جامعه، و نیز جمعیت و بزرگی بازار مورد نظر خود جمع آوری کنند. البته برای جمع آوری این اطلاعات، مدل ها و ساختارهای متنوعی وجود دارد که فرد محقق بنا به نیاز، سلیقه و توانایی خود می تواند یکی از این چارچوب ها را برای  تحقیق خود انتخاب کند. 

 

روش های متنتوعی برای نیاز سنجی بازار استارتاپ وجود دارد:

  • استفاده از سایت های آماری و منابع اطلاعاتی خارجی و داخلی
  • استفاده از ابزارهای تحقیقات میدانی مانند پرسشنامه ها
  • استفاده از روش های سنتی
  • استفاده و انتخاب جامعه آماری صحیح و مرتبط

 به یاد داشته باشیم، بسیاری از استارتاپ های ناموفق، تا لحظه شکست به صورت خوش بینانه ای معتقد بوده اند که “محصولی مطابق نیاز و سلیقه جامعه هدفشان” را عرضه می کردند. پس قبل از شروع فعالیت و سرمایه گذاری، از علاقه حقیقی جامعه هدفتان نسبت به خدمت مورد نظر شما، به صورت واقعی و بدون پیش زمینه فکری مطمئن شوید.

علاوه بر این با توجه به نتیجه همین تحقیقات است که استارتاپ می تواند یک استراتژی خاص را برای ورود به بازار خود انتخاب کند. استراتژی ای که در آن مشکلات و برتری های طرح استارتاپی پیش بینی شده اند، و در آن برای هر سدی، پلی در نظر گرفته شده است.

موفقیت شما، آرزوی اَپی اکو است…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.