قیمت گذاری ای پی آی (API)
قیمت گذاری ای پی آی (API) یکی از دغدغه های اصلی کسب و کار های این حوزه می باشد. در قالب مفهوم اقتصاد ای پی آی (API)، میزان تراکنش های مالی، به حد قابل توجهی رسیده است. فقط در سال گذشته، ۵۰۰ میلیون دلار در شرکتهای حوزهی ای پی آی سرمایهگذاری انجام شد. رشد در اقتصاد API، باعث بوجود آمدن سوالاتی در مورد قیمتگذاری در این حوزه شده است. اما بهترین سازوکار قمیتگذاری چیست؟ آیا اصلاً استانداردی برای قیمتگذاری در این صنف بوجود آمده، یا قیمتها سلیقهای تعیین میشوند؟
با وجود میزبانی بیش از ۷۵۰۰ ای پی آی مختلف ، در ای پی آی مارکت ها ماننند رپید api، این سایت خود را در جایگاهی منحصر بفرد برای پاسخ به چنین پرسشهایی یافته است. این سایت معیار سهمیهبندی، قیمتها و هزینههای اضافی را در ارتباط با چهار مورد استفادهی تجاری API رایج تعیین کرده است. و نتیجه همهی آن چیزی است که لازم است دربارهی قیمتگذاری API خود برای سرگرمیها، کسب و کارهای کوچک و توسعهدهندگان شرکتی بدانید.
شما میتوانید این معیارها را در کنار سه اصل مهم که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد (هزینه، رقیبان، و محتوا) برای کمک به قیمتگذاری ای پی آی خود به کار ببرید.
توضیحات اولیه: کسب و کارها چگونه ازای پی آی های خود درآمدزایی میکنند؟
سه روش برای درآمدزایی شرکتها از API ها وجود دارد: جمعآوری دادهها، ایجاد محصول و استفاده توسعه دهنده.
مدل درآمدزایی | مفهوم | مثال |
جمعآوری داده | جمعآوری دادهها از اپلیکیشنهای شخص ثالث، به منظور استفاده از آنها در طراحی محصولات و تبلیغات. | وقتی مصرفکنندگان از طریق فیسبوک در سایتهای شخص ثالث دیگر، وارد میشوند، این شرکت اطلاعات مربوط به نحوهی استفادهی آنها را جمعآوری میکند. |
ایجاد و شخصیسازی محصول | به توسعهدهندگان اجازه میدهد محصولات دلخواه خود را بسازند، و با این کار جایگزینی توسط رقیبان را دشوار میکند. | وقتی توسعهدهندگان با دستورات و فرایندهای خودکار Slack کار کنند، برای آنها خیلی دشوار خواهد بود که به یک نرمافزار گپ دیگر مهاجرت کنند. |
استفادهی توسعهدهنده | دریافت مستقیم وجه از توسعهدهنده، به ازای فراخوانیهای انجام شده توسط اپلیکیشنهای آنها. | API Imgur به ازای دانلود و آپلود تصاویر از توسعهدهندگان اپلیکیشنهایی که از API Imgur استفاده میکنند، مستقیماً وجه دریافت میکند. |
اکثر API ها با توجه به فراخوانیهایی که به آنها ارسال میشود از توسعهدهندگان پول دریافت میکنند. در این مقاله بیشتر بر نحوهی قیمتگذاری برای این مدل مصرف تمرکز خواهیم داشت.
سه مدل قیمت گذاری ای پی آی (API)
مدلهای مصرف توسعهدهنده نوعاَ به سه دسته کلی تقسیم بندی میشوند: قیمتگذاری سهمیه ثابت، پرداخت به میزان استفاده و یا هزینهی اضافی. ساختار پرداخت به میزان استفاده به این معنی است که توسعهدهنده برای هر فراخوانی جداگانه هزینهای پرداخت میکند. مدل سهمیه ثابت به توسعهدهنده این اجازه را میدهد تا تعداد ثابتی از فراخوانیها را بصورت ماهیانه خریداری کند، اما آنها نمیتوانند از مقدار سهمیه بیشتر مصرف کنند. در نهایت، مدل هزینه اضافی به توسعهدهنده تعداد ثابتی تماس ارائه میدهد اما اگر تعداد تماسها بیشتر شد یک هزینه اضافی کوچک دریافت میکند.
هر کدام از این سه مدل مزایا و معایب خود را دارند.
پرداخت به میزان استفاده | سهمیه ثابت | هزینهی اضافی |
قیمتها با فعالیت بیشتر بصورت خطی افزایش پیدا میکند. | قیمتگذاری قابل پیشبینی | قیمتگذاری قابل پیشبینی |
قیمتها برای اپلیکیشنهای بزرگتر بیشتر خواهد بود. | درآمد قابل پیشبینی | درآمد قابل پیشبینی |
درآمد غیرقابل پیشبینی | درآمد بیشتر از توسعهدهندگان کوچکتر | اپلیکیشن هرگز از کار نخواهد افتاد |
قیمتها برای توسعهدهندگان هر ماه متغیر خواهد بود (بودجهبندی دشوارتر خواهد بود) | پس از اتمام سهمیه، اپلیکیشن از کار خواهد افتاد. | ممکن است در مورد هزینههای اضافی شبهه ایجاد شود. |
با وجود اینکه هر مدل مزایا و معایب خاص خود را داراست، ما مدل هزینه اضافی را پیشنهاد میدهیم. مدل هزینه اضافی امکان قیمتگذاری قابل پیشبینی طرح سهمیه ثابت را ممکن میکند اما از طرفی مزایای مقیاسگذاری مدل پرداخت به میزان استفاده هم وجود دارد. بعلاوه، با مدل هزینه اضافی اپلیکیشن توسعهدهنده هرگز متوقف نمیشود. اگر بتوانید در مورد مبلغ دقیق هزینههای اضافیای که دریافت خواهید کرد با مشتریان ارتباط خوبی برقرار کنید، ما این مدل را پیشنهاد میدهیم.
دادههای مبنای اصلی برای قیمت گذاری ای پی آی (API)
اکثر API ها در API مارکت از مدل قیمتگذاری هزینه اضافی تبعیت میکنند. تمرکز ما بر این دادههای مبنا در ۱.۸۰۰ مورد پرداختی برای ای پی آی ها است. این ای پی آی ها چهار گزینه مختلف دارند: طرح تست محدود رایگان، طرح آشنا شدن با محصول، طرح کسب و کار کوچک و طرح شرکتی.
میانگین قیمت طرح ، هزینه اضافی و سهمیه ثابت را با تعداد مشترکینی که یک ای پی آی دارد سنجیدیم. در اینجا نتیجه را ارائه کردیم.
یک طرح آزمایشی رایگان برای قیمت گذاری ای پی آی (API) لحاظ کنید
توسعهدهندگان تمایل دارند پیش از خرید بتوانند محصول را امتحان کنند. این یک توصیهی بسیار رایجی است و دلیل خوبی هم برای آن وجود دارد. در حقیقت، طبق دادههای ما، احتمال آنکه توسعهدهندگان، جزء مشترکین یک طرح ای پی آی پولی با نسخه تستی رایگان شوند سه برابر بیشتر از API هایی است که فقط دارای طرح پولی هستند.
چنانچه از نمودار بالا میتوان دید، اگرچه API های freemium فقط ۲۳% از ۱.۸۰۰ نمونه API کل را تشکیل میدهند، تعداد مشترکین توسعهدهندهی آنها سه برابر بیشتر از API های پولی است.
برای کسب و کار خود این مبانی را با سه اصل مهم، همراه کنید
این اعداد نقطه مفیدی برای شروع کار هستند اما مهم این است که آنها را در زمینه صنعت خود به کار ببرید. همانطور که کسب و کار خود را بررسی میکنید، به سه اصل مهم قیمتگذاری ای پی آی هم نگاهی بیندازید:
- هزینه: انجام یک تماس چقدر برای شما هزینه خواهد داشت؟ هزینههای کسب و کاری که متحمل میشوید چقدر است؟
- رقبا: دیگر بازیگران صحنه چگونه هزینه دریافت میکنند؟ آیا رقیبان بسیار زیادی دارید؟ یا در حوزهای کار میکنید که رقبای زیادی وجود ندارند؟
- محتوا: با درخواست ای پی آی دقیقا چه چیزی را ارائه میدهید؟ هر فراخوانی یا endpoint خاص چقدر ارزشمند هستند؟
هدف از پرسش چنین سوالاتی، یافتن بهترین راه برای ای پی آی شماست. کدام اصل بر استراتژی قیمت گذاری ای پی آی شما حاکم است؟ در اینجا برخی نمونهها از بازار ما ارائه شده است:
نوع | مثال کسبوکار | مثال API |
قیمتگذاری بر اساس هزینه | API باربری | در این حوزهی کاری رقبای کمی وجود دارند. همهی ارائهدهندگان خدمات یکسان و مشابهی ارائه میدهند. قیمتها بالا هستند و با توجه به فروشندگان دیگر تعیین میشوند. توصیهی ما این است که در این مورد هزینهها را به عنوان عامل اصلی در نظر بگیرید. |
قیمتگذاری با توجه به رقبا | API پیام کوتاه | این حوزهی کاری بسیار رقابتی است، و ارائهدهندگان بسیاری خدمات مشابهی ارائه میدهند. قیمتها ثابت و بسیار پایین هستند. توصیهی ما این است که در این مورد بر روی برندسازی و قیمتگذاری با توجه به سایر رقبا تمرکز کنید. |
قیمتگذاری با توجه به محتوا | API دادههای تجاری | هر فراخوانی API، اطلاعات فوقالعاده ارزشمند تجاری ارائه میدهد. هزینهها پایین هستند و محتوا، اطلاعات مخصوص بوده و رقبای کمی وجود خواهد داشت. توصیهی ما این است که قیمتگذاری مشابهی با رقبا تعیین کنید، ولی سهمیه پایینتری برای مصرفکنندگان در نظر بگیرید. |
نتایج قیمت گذاری API
همانطور که در قیمت گذاری API خود پیش میروید این استدلالات نهایی را نیز در ذهن داشته باشید. مدلهای مبتنی بر هزینه اضافی به نظر محبوبتر میرسند و بهترین انعطافپذیری را نسبت به مدلهای سهمیه ثابت یا پرداخت به میزان مصرف دارند. به اضافه کردن یک طرح آزمایشی رایگان محدود به منظور افزایش پذیرش توسعهدهنده توجه کنید.
همچنین زمانیکه ای پی آی خود را قیمتگذاری کردید، آن را در سطوح قیمتگذاری هوشمند مرتب کنید. ما دریافتیم که جداسازی محصولات در نسخههای آزمایشی رایگان، آشنایی ، شرکتهای کوچک ، و طرحهای سازمانی راه خوبی برای به حداکثر رساندن فروش است. و در آخر، مفهوم تجاری مدل قیمتگذاری خود را با تعیین اینکه کدامیک از سه اصل (محتوا، رقابت و هزینهها) استراتژی شما در قیمت گذاری ای پی آی کنترل میکند در نظر بگیرید.
نظر شما چیست؟ ای پی آی خود را چگونه قیمتگذاری میکنید؟
اَپی اکو، اولین ای پی آی مارکت ایرانی
قیمت گذاری ای پی آی (API)
نویسنده: هادیان پور
منبع: nordicapis.com
دپارتمان محتوای استودیو فردا