کاربردهای OpenAPI

3,169

«رابط برنامه کاربردی» یا API، عبارت است از مجموعه‌ای از روش‌های برقراری ارتباط بین اجزای مختلف یک نرم‌افزار برای کاربردهای OpenAPI ، یا حتی ارتباط بین نرم‌افزارهای کاربردی مختلف.APIها نقش مهمی در دگرگونی اثرات متقابل بین سیستم‌های مختلف داخل یک سازمان، بین بازیگران صحنه‌ی صنعت اقتصاد، و همچنین بین مؤسسات اقتصادی و دیگر صنایع مانند مخابرات، گردشگری، و غیره دارد.

شکل‌دهی چشم انداز پرداخت‌ها توسط OpenAPI و ساخت API اکونومی عظیم یکپارچه

بطور سنتی، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات بانکی همواره تلاش کرده‌اند کنترل سختگیرانه‌ای در همه کارهایشان، نه فقط محدود به محصولات و خدمات، بلکه حتی بر تجربه کاربری داشته باشند. گسترش اینترنت، تلفن‌های همراه هوشمند، و تبلت‌ها، در کنار فشارهایی که سازمان‌های تنظیم کننده مقررات به بازکردن درب‌های بازار به روی ارائه‌دهندگان خدمات بانکی شخص ثالث و شرکت داده شدن شرکت‌های خدمات نوین بانکداری آورده اند، تهدیدی برای راهکارهای سنتی بانکی بوده و بانک‌ها را وادار می‌کنند نسبت به مشارکت در اکوسیستم پویای خدمات بانکداری نوین سریع‌تر عمل کنند. کلید اصلی این تغییرات و مشارکت‌ها، OpenAPI ها بوده‌اند.

شکل۱ – بانک‌ها می‌توانند اثر دخالت‌های انسانی را بیشتر کنند..

 

کاربرد OpenAPI
کاربردهای OpenAPI

 

کاربردهای OpenAPI

OpenAPIها نقش محوری در این دگرگونی ایفا کرده، و بانک‌ها را قادر می‌سازند که بجای در حاشیه بودن، نقش فعال‌تری در انقلاب دیجیتال بازی کنند.

شکل زیر برخی کاربردها‌ی را نشان می‌دهد، که توسط شرکت‌های نسل جدید خدمات بانکی، برای ایجاد تغییر در دنیای بانکداری و با بکارگیری OpenAPI بانک‌های سنتی، استفاده شده است:

شکل۲ – کاربردهای OpenAPI برای ارائه‌دهندگان خدمات بانکی

 

کاربردهای OpenAPI برای ارائه‌دهندگان خدمات بانکی
کاربردهای OpenAPI

 

چالش‌های بانک‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات بانکی

بیشتر بانک‌ها در حال پیشرفت در مسیرشان به سمت استفاده از API هستند. دلیل اصلی کند شدن آنها این مسیر، نبود درک شفافی بین سهامداران اصلی، و بعضی چالش‌های فنی است.

بانک‌ها در شناسایی عملکردهای صحیح کاری و کاربردها‌ی که می‌توان منجر به استفاده بهتر از OpenAPIها شود، دچار مشکل هستند. اغلب افراد حرفه‌ای در بانکداری در مسائل امنیتی دچار واهمه شده و از خود کلمه «Open» به این خاطر می‌ترسند که فکر می‌کنند به معنی «نا‌امن» بوده و خطرات هَک شدن را بالا ببرد، اگرچه بیشتر این ترس‌ها بی‌مورد هستند. همچنین آنها در مورد به اشتراک گذاشتن اطلاعات و داده‌ها با همکاران برای ارائه تجربی کاربری بهتر، بدبین هستند. این عدم تناسب فرهنگی در یک ای پی ای اکونومی بین مصرف‌کننده و تولید کننده، باعث ایجاد عدم تعهد و پشتیبانی در طرف‌های مختلف می‌شود.

اکثریت قریب به اتفاق سیستم‌های اصلی بانکداری، بر اساس زیرساخت‌های قدیمی چند دهه پیش ساخته شده‌اند که در گذشته فوق‌العاده خوب کار کرده‌اند، ولی ادغام آنها با فناوری‌های نسل جدید، منابع بسیار زیادی می‌طلبد. هر اقدامی در رابطه با مدرن‌سازی سیستم‌های قدیمی، با چالش‌های استراتژیک و فنی زیادی همراه بوده، و می‌تواند عملیات بانک و اعتبار نشان تجاری‌اش را در معرض خطر عظیمی قرار دهد.

مکانیزم‌های امنیتی و رفع عیب API های پیاده‌سازی شده در سرورهای ابری، اگرچه مسیر بسیار زیادی را طی کرده‌اند، ولی هنوز در مرحله تکامل هستند. قطعی سرورهای آمازون در فوریه سال ۲۰۱۷ برای بانک‌ها یادآور این موضوع هستند که در ای پی آی‌ها و سرورهای ابری ممکن است اشکالات بسیار زیادی پیش آیند و تجربه کاربری را به شدت تحث تأثیر قرار دهند.

 

راهکارها و چارچوب‌های مبتنی بر داده برای کاربردهای OpenAPI

دید ما به این صورت است که بانک‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات بانکی باید راهکاری «متعادل» در رابطه با ای پی ای ها اتخاذ کنند. این راهکار نه باید واکنشی ناخودآگاه، بیفکرانه و کورکورانه با همه‌ی کاربردها نامربوط، و نه راهکار «هرچه پیش آید خوش آید» باشد. راهکاری که ما پیشنهاد می‌کنیم، چارچوبی سیستماتیک و مبتنی بر داده، برای ارزیابی و پیاده‌سازی کاربردها است، که سه ستون اصلی آن چارچوب پیاده سازی، سازماندهی API، و تشخیص ارزش و تحت نظر قرار دادن پس از پیاده سازی هستند.

شکل۳ – چارچوب پیاده‌سازی

 

OpenAPI چیست
OpenAPI چیست

 

جمع‌آوری داده‌ها – شروع کنید به شناسایی تمامی کاربردها کاری که گزینه‌های احتمالی برای کاربردهای OpenAPI هستند.

ارزیابی ابعاد – ارزیابی در دو بعد قابل انجام است؛ ارزش کاری، و چالش‌های فنی.

داده‌های مقطعی در سه حوزه زیر در رابطه با ارزش‌های کاری قابل دسته بندی هستند:

  • تجربه کاربری
  • پتانسیل درآمد
  • هزینه‌ها

بطور مشابه، داده‌های مقطعی می‌توانند در موارد زیر به چالش‌های فنی مربوط باشند:

  • چالش‌های ادغام
  • چالش‌های پیاده‌سازی
  • داشتن مهارت‌های لازم

نرمالیزه کردن و طرح‌ریزی – داده‌ها برای استفاده در طرح‌ریزی یا تجزیه و تحلیل‌ها، نیاز به نرمالیزه شدن در تمامی ابعاد را دارند. داده‌ها پس از نرمالیزه شدن، می‌توانند به صورت طرح‌های دوبعدی رسم شوند.

تقسیم و پیاده‌سازی – پس از اینکه داده‌ها را طرح‌ریزی کردیم، می‌توانیم هر بخش را به ۴ قسمت منطقی تقسیم کنیم، بطوریکه هر بخش نشان دهنده یک فاز پیاده سازی برای OpenAPIهای ما باشند.

شکل۴ – دسته‌بندی کاربردهای OpenAPI بر اساس معیارها و چارچوب مشخص.

 

دسته‌بندی کاربردها
کاربردهای OpenAPI

 

سازماندهی  API

  • ترسیم فرایندی برای سازماندهی api که موارد مورد نیاز برای شرکای تجاری را مشخص کند، و شاخصی تعیین کند که مشخص کننده این باشد که چه موقع ادغام و چه موقع ساخت انجام شود.
  • ایجاد چرخه بازخورد برای سهامداران.
  • بوجود آوردن فرهنگ مشارکت در مواردی که افراد در مسائل مربوط به ادغام گفتگو می‌کنند.

اَپی اِکو، اولین api مارکت ایرانی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.