ممکن است کمی عجیب به نظر برسد اما اقتصاد API در حال ظهور باعث شده است تا شرکت ها به ارائه خدمات مبتنی بر API بپردازند که ممکن است تنها «محصول» تولید شده آنها باشد. یک API در اصل پل میان ۲ سرویس است که که بدون اینکه خطرات و هزینه های مربوط به سرویس اول را به اشتراک بگذارد ، قابلیت استفاده را به کاربر نهایی ارائه می دهد. در این پست به بررسی این موضوع میپردازیم که API به عنوان یک محصول چیست؟ چگونه باید با API خود به عنوان یک محصول برخورد کنید؟ با ما همراه باشید.
در نظر گرفتن API به عنوان محصول
با توجه به نیاز روز افزون به وب سرویس یا همان ای پی آی ها، لازم است تا نگاه ما به عرضه ای پی آی تغییر کند. درواقع ای پی آی دیگر یک محصول جانبی و تنها برای امکان اشتراک گذاری سرویس شما نیست. بلکه خود API میتواند به عنوان محصول اصلی شما برای عرضه باشد. شرکت های مختلفی در حال حاضر تنها با ارائه API توانسته اند بخش عظیمی از بازار را در این حوزه به خود اختصاص دهند. اما برای در نظر گرفتن API به عنوان یک محصول لازم هست موارد زیر را در نظر داشته باشید.
- ای پی آی شما در چه دسته بندی قرار میگیرد؟
- آیا API شما عملکردی مستقل دارد یا ادغام چندین API است؟
- آیا API شما مستقل است یا جزئی از محصول دیگری است؟
- کیفیت خدمات در داخل محصول API شما چه میزان است؟
- چگونه خدمات ارائه شده خود را نمایش می دهید؟
- استراتژی های بازاریابی و تبلیغات شما برای این خدمات چیست؟
- چه کسی به شما در تهیه دارایی ها و تحول محصول کمک می کند؟
- آیتم ها و تنظیمات مورد نیاز چه مواردی هستند؟
- استراتژی مدیریت چرخه حیات API شما چیست؟
- ضروریات فنی محصول API شما چیست؟
- راهحلهای امنیتی برای اجرای صحیح اجرای سیاست API شما چیست؟
حفظ چرخه ی حیات API
هنگامی که محصول API آماده شد، باید برنامه ریزی لازم برای مدیریت هزینه های وب سرویس شما صورت پذیرد. API ها ، مانند سایر محصولات ، باید بطور فعال نگهداری و پشتیبانی شوند و کاربرد آن نیز آسان باشد. آنها باید مدیری داشته باشند که مدام پیگیر و در تلاش برای بهبود مستمر محصول باشد. با برخورداری از API به عنوان تولید کننده اصلی ارزش تجاری که برای هر دو نوع مصرف کننده داخلی و خارجی ادغام شده است ، می توانید جریان درآمد خود را به کار گیرید و تجربه مصرف کننده را بهبود بخشید.
رابطه کلاسیک بین توسعه دهنده و مصرف کننده ممکن است به صورت زیر باشد – «ما این محصول را ساختیم ، حالا چگونه می توانیم نیاز به آن را در مردم ایجاد کنیم؟» با برخورداری از API به عنوان یک محصول ، شما اساساً این روش را برعکس می کنید. در عوض ، این تبدیل می شود به اینکه «بازار مصرف واقعاً این وب سرویس را می خواهد ، چگونه می توانیم این محصول را بسازیم؟»
API باید دارای ویژگی های منحصر به فرد و کاربرد مطابقی نیاز روز داشته باشد، باید به درستی وارد بازار شود و در مخاطب صحیح هضم شود. برای پذیرش کامل ذهنیت “API به عنوان محصول” ، فرض کنید API شما عمومی خواهد شد. این امر منجر به بهبود اندپوینت ها ، سیستم هایی با مقیاس پذیری بهتر و رابط هایی می شود که به خوبی مستند و تعریف شده اند ، حتی اگر هرگز به روی عموم باز نشوند.
بنابراین شما باید بر روی تنظیم سمت تجاری در مدیریت یک API متمرکز شوید ، از جمله:
- ایجاد یک تیم
- ثبت پشتیبانی درون سازمانی
- شناسایی توسعه دهنده ها و تصویر سازی سفر مشتری
- شناسایی مجموعه ای از داده ها و خدمات بالقوه برای ارائه ی اولیه
- تعریف یک مدل کسب و کار و هم ترازی آن با رسالت کلی تجارت
در حال حاضر ، همه این تصمیمات یک چیز را روشن می کنند: شما باید در صورت موفقیت ، API خود را به عنوان یک محصول در نظر بگیرید. بسیاری از مشاغل متوجه شده اند که “به API احتیاج دارند” و بدون فکر کردن در مورد ارزش استراتژیک گسترده تر ، آنها را به عنوان یک ویژگی برجسته از نوع محصول در نظر میگیرند. پس از ایجاد سازمان API خود را خلق کرد، باید این موارد را انجام دهد:
- API را حفظ کنید
- API را از طریق ای پی آی مارکت هایی مانند «اَپی اِکو» تبلیغ کنید
- مصرف کنندگان را شناسایی کنید(مشتریان ، توسعه دهندگان داخلی ، شرکا ، و غیره)
- ملزومات قانونی را اجرا کیند (محدودیت نرخ ، امنیت و سایر روشهای مدیریت)
- آزمایش و نظارت بر عملکرد را وارد کنید
- به طور مرتب با مصرف کنندگان API ارتباط برقرار کنید
- اسناد توسعه دهنده را ارائه دهید
- از مصرف کنندگان پشتیبانی کنید.
پس از انتشار API ، چرخه حیات کامل محصول API آغاز میشود ، و این می تواند به همان اندازه برای API های خصوصی (داخلی) و خارجی صادق باشد که برای مخاطبان توسعه دهنده گسترده تر صادق است.
چگونه با API به عنوان محصول برخورد کنیم؟!
API به اندازه کافی برای مدل تجاری شما قابل توجه است ، شما باید آن را به عنوان یک محصول در نظر بگیرید و به یک مدیر محصول نیاز دارید که تیم را توسعه داده و بهترین گردش کار را شناسایی کند. این شخص کلیدی باید صاحب پروژه باشد. آنها به نتیجه نهایی تجارت اهمیت می دهند و با مصرف کننده تعامل می کنند. جمع آوری نیازها و درک انتظارات برای آنها بسیار مهم است. پس از اتمام این کار ، شما باید تعریف کنید که چگونه این پیوند به مدل و دید تجاری گسترده تر می رسد. پس از این ، مدیر محصول می تواند الزامات API را مستند سازد. در راستای تصمیمات مربوطه برای ساخت تیم ، پیشنهاد می شود که مدیر محصول یک نویسنده فنی را به سرعت انتخاب کند تا از ابتدا به مستند سازی API کمک کند. مدیر محصول همچنین به انتخاب گردش کار و ابزاری که تیم از آنها استفاده خواهد کرد کمک خواهد کرد.
از طرفی شما نیاز به پلتفورمی دارید که مصرف ای پی آی شما را اندازه گیری و گزارش دقیقی ارائه دهد. همچنین در قیمت گذاری ای پی آی و بازاریابی آن همراه شما باشد. بنابراین شروع همکاری با اَپی اِکو اولین بازار وب سرویس ایران میتواند برای شما سکوی پرش و اغاز بهره مندی از فرصت ها باشد.