اقتصاد اِی پی آی (API Economy)

برای کسانی که با برنامه نویسی کامپیوتری آشنا نیستند، یک اِی پی آی (API) (مخفف رابط برنامه کاربردی) رابطی است که به اجزای نرم افزاری مختلف امکان می­دهد تا براساس مجموعه­ای از روش­های مشخص با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و داده­ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

اقتصاد اِی پی آی (API Economy) به زبان ساده، به این معناست که شما می­توانید «یک سرویس کامل» از تعدادی «سرویس­های کوچکتر» ایجاد کنید که توسط اِی. پی. آی­ها. (API) به هم متصل شده­اند. به این ترتیب شاهد رشد استارت آپ­های موفقی هستیم که اساساً کل کسب و کار خود را برمبنای اَپی‌های (APIs) مختلف بنیان نهاده­اند. به عنوان مثال، شرکت تاکسی اینترنتی Lyft، با استفاده از اَپی گوگل مَپس (Google Maps) برای ناوبری، Twilio برای تایید ثبت نام، و Stripe برای پرداخت هزینه شروع به کار کرد.

به این ترتیب در یک تعریف کلی اقتصاد اِی پی آی (API Economy) به معنای عرضه دارایی‌های دیجیتالی، اطلاعات و یا سرویس‌های مختلف از طریق اِی پی آی بوده که فرصت درآمدزایی برای عرضه کننده و صرفه جویی اقتصادی برای متقاضی را در پی خواهد داشت.

کمی مفصل تر در مورد اقتصاد اِی پی آی (API Economy)

اَپی‌ها (APIs) مانند برآمدگی‌های روی قطعات لِگو هستند که نرم افزارهای مختلف را برای کارکردن با هم فعال می­کنند.

هلیکس ((Helix یکی از چندین استارت آپ موجود در زمینه تست ژنتیکی است که طی چند سال اخیر توسعه یافته و هدف آن ساده­سازی انجام آزمایشات خانگی برای مصرف کنندگان در جهت بهبود وضعیت درمانی است. اما فراتر از عرضه­ی مستقیم به مصرف کنندگان، این استارت آپ همچنین با شرکت­های دیگری مانند National Geographic و Mayo Clinic همکاری دارد تا سرویس تست ژنوم خود را به عنوان چیزی که آنها بتوانند به محصولات خود اضافه کنند، ارائه دهد. به عبارت دیگر، هلیکس موقعیت خود را به عنوان سرویسی معرفی می­کند که شرکت­های دیگر می­توانند نیازهای مرتبط با تست­های ژنتیکی خود را به آن برون­سپاری کنند و از نتایجی که هلیکس ارائه می­کند برای ایجاد محصولات با کیفیت بر اساس بینش ژنتیکی به سلامت، تبار، تغذیه و تناسب اندام استفاده کنند.

از طرفی می­توان گفت که هلیکس کسب و کار خود را به یک اِی پی آی (API) تبدیل کرده است که شرکت­های دیگر می­توانند از آن برای گنجاندن داده­های ژنتیکی در محصولات خود استفاده کنند بدون اینکه تمام آزمایش­های دشوار DNA و مدیریت داده­های به دست آمده را انجام دهند.

این تنها نمونه­ای از تعداد روزافزون شرکت­هایی است که از فرصت­های موجود در اقتصاد نوظهور اَپی (API Economy) استفاده می­کنند که شیوه­ی ایجاد و عملکرد کسب و کارها را تغییر داده است.

 بیایید نگاه عمیقی به تعاریف، جوانب مثبت و منفی و بهترین شیوه­های برند این مدل کسب و کار امیدوارکننده که در عصر دیجیتالی متولد شده است، داشته باشیم.

اِی پی آی (API) اجازه می­دهد تا شرکا یا هر توسعه دهنده دیگری، در صورت دسترسی، بتواند یک نرم افزار کاربردی بر اساس داده­های بازگشتی اِی پی آی (API) ایجاد کند. بنابراین، هنگامی­که شرکتی یک اِی پی آی (API) را به شرکای خود ارائه می­دهد، اساساً بدان معنی است که آنها مجموعه­ای از آدرس­های اختصاصی را ایجاد کرده­اند که پاسخ­های داده­ای جامع را بازگشت می­دهد بدون هیچ نوع سربار بازنمایی که در یک رابط کاربری گرافیکی مثل وب سایت انتظار آن می­رود.

برای مثال، شرکت پرداخت دیجیتالی Square، یک اِی پی آی (API) پرداخت و تجارت الکترونیک ارائه می­دهد که شرکت­های کوچک و فروشندگان آنلاین می­توانند از آن برای ایجاد سیستم­های سفارشی POS برای پرداخت­های در فروشگاه و آنلاین استفاده کنند و به این ترتیب موجب صرفه جویی در هزینه ایجاد یک راه حل پرداخت متقابل از ابتدا می­شود.

بنابراین، اقتصاد اِی پی آی (API Economy) اشاره به شیوه ­ای دارد که رابط­های برنامه نویسی برنامه­ (اِی. پی. آی­ها) می­توانند روی سودآوری شرکت تاثیر مثبت داشته باشند، که طی آن اِی. پی. آی­ها. (APIs) کسب و کارها را قادر می­سازند تا از استفاده از آن برای دسترسی به داده­ها و خدمات شخص ثالث استفاده کنند (همان کاری که اِی. پی. آیSquare انجام می­دهد) و یا خدمات و داده­های خود را به پلت فرمی برای جذب شرکای تجاری و ورود مشتریان جدیدی به این فرایند تبدیل کنند (مانند مدل هلیکس). شرکت­های چاپ و نشر اِی پی آی (API) از اقتصاد اِی پی آی (API) با توجه به ارزش افزوده و کاربران جدیدی که توسعه دهندگان شخص ثالث به خدمات و پلت فرم­های آنها وارد می­کنند، سود می­برند.

البته، تفاوت مشخصی در موقعیت کسب و کاری مانند هلیکس و کسب و کاری مانند Square در چشم انداز اقتصاد اِی پی آی (API Economy) وجود دارد. برای شرکت­هایی مانند Square، پلت فرم اِی پی آی (API) فعال، کل کسب و کار آن است، در حالی که برای شرکت­هایی مانند هلیکس، داشتن یک اِی پی آی (API) برای اجازه دادن به شرکت­های دیگر برای دسترسی به داده­های آنها، روش خوبی برای به دست آوردن کاربران جدید و افزایش ارزش خدمات دهی به مشتریان اصلی از طریق تقویت پایگاه داده­های آنها است. در هر صورت، اِی پی آی (API) پویایی جدیدی را وارد دنیای کسب و کار می­کند که به شرکت­ها امکان می­دهد تا به شیوه­ی برد- برد با یکدیگر کار کنند.

مزایای اقتصاد اِی پی آی (API)

تا حدودی می‌توان گفت، اقتصاد دیجیتال براساس اَپی‌ها ایجاد شده است. شرکت آی فون (iPhone) در اوایل کار خود به طرز ماهرانه­ای از مجموعه­ای اَپی‌ها  برای جذب توسعه دهندگان برای ایجاد برنامه­هایی برای فروش در Store App بهره گرفت و به نوبه­ی خود به مزیت افزایش چشمگیر در عملکرد اکوسیستم iOS به واسطه­ی این برنامه­ها دست یافت. تا به امروز، هر دو شرکت Alexa و Google Assistant از شرکت Siri عملکرد بهتری داشته­اند که به خاطر استفاده­ی دو شرکت اول از اِی پی آی­های باز است (بعدها بیشتر در استراتژی اِی پی آی (API) اپل) که محدودیت کمتری در ایجاد تجربه­های صوتی توسط توسعه دهندگان ایجاد می­کند.

با این حال، پتانسیل واقعی یک اقتصاد مبتنی بر اِی پی آی (API Economy)، در گسترش این ساختار به اشتراک گذاری داده­ها با شرکت­های غیر نرم افزاری است که احتمال بیشتری برای ایجاد و عملکرد کسب و کارها فراهم می­کند. ازآنجاکه صنایع بیشتر و بیشتری به سبب نوآوری­های دیجیتالی مختل می­شوند، برندهای سنتی شروع به درک اهمیت انعطاف­پذیری و دسترسی به داده­هایی که اِی پی آی (API) فراهم می­آورد، نموده­اند.

به عنوان مثال، شرکت Walgreens یک اِی پی آی (API) برای خدمات چاپ عکس در فروشگاه خود ارائه داده است که توسعه دهندگان را قادر می­سازد تا برنامه­های مربوط به عکس را بر روی پلت­فرم آن ایجاد کنند. این بدان معنی است که اگر می­خواهید کسب و کاری در زمینه عکاسی به عنوان یک شاترفلی در کنار پلت فرم چاپ عکس Walgreens برای دستیابی به مشتریان جدید ایجاد کنید، امکان آن وجود دارد. در عوض، Walgreens می­تواند خدمات چاپ عکس خود را به پلت فرمی ارتقا دهد که ارزش افزوده­ی آن توسط توسعه دهندگان شخص ثالث فراهم شده است. شرکتCapital One هم مجموعه­ای از اِی. پی. آی­ها. (APIs) را منتشر کرده­است که خرده فروشان و سایر خدمات مالی را قادر می­سازد تا انواع خدمات بانکی آنها مانند تأیید هویت و انتقال پول را به خدمات خود اضافه کنند تا تجارب مشتری را بهبود بخشند.

LevelUp مثال خوب دیگری از استارت آپی است که با کمک به تحول کسب و کارهای غیر تجاری دیجیتالی بومی به عصر تلفن همراه به شدت از اقتصاد اِی پی آی (API Economy) بهره مند شد. شرکت پرداخت تلفن همراه با رستوران­ها و کسب و کارهای محلی برای ایجاد پرداخت­های سفارشی تلفن همراه و راه­حل­های وفاداری مشتری بر اساس اِی پی آی های (APIs) خود همکاری می­کند، که به آنها امکان می­دهد تا به اطلاعات و قابلیت­های منحصر به فرد LevelUp دسترسی داشته باشند. این نکته­ی آخر همچنین به یکی دیگر از پیشرفت­های اقتصاد اِی پی آی (API) اشاره دارد، که دسترسی به بینش و حفاظت در برابر تقلب براساس داده­های جمع­آوری­شده توسط شرکای مختلف با استفاده از اِی پی آی (API) یکسان است که به تمام طرفین دخیل امکان می­دهد که تصمیمات آگاهانه­تری بگیرند.

در آینده، برنامه­های مبتنی بر بلاک چین (Blockchain) ممکن است موج دومی از اقتصاد اِی پی آی (API) ایجاد کنند و پتانسیل حتی بیشتری از اقتصاد اِی پی آی (API Economy) را آشکار کنند. اِی. پی. آی­ها. (APIs) ذاتاً طراحی شده­اند تا سیستم­های متقابلی را ایجاد کنند که داده­ها را آزادانه و کارآمدتر به اشتراک بگذارند و این دقیقاً همان چیزی است که برنامه­های کاربردی بلاک چین گسسته در آن برتری دارند. اگر بلاک چین به طور گسترده استفاده شود، اِی. پی. آی­ها. (APIs) را قادر می­سازد که داده­ها را به شیوه­ای شفاف­تر و در عین حال امن رمزگذاری کنند تا از حریم خصوصی کاربران و اطلاعات کسب و کار محرمانه حفاظت شود و بنابراین تدابیر سختگیرانه­ی جمع­آوری کننده­ها برای دسترسی به دادهها رعایت می­شود.

ملزومات یک برند برای بهره وری از اقتصاد اِی پی آی (API)

به طور کلی، اقتصاد اِی پی آی (API Economy) با پتانسیل بسیار بالایی همراه است. برای برندهایی که به دنبال سرمایه گذاری در این روند نوظهور با انتقال به محیطی به طور فزاینده دیجیتال هستند، مهم این است که ابتدا موقعیت کسب و کار خود را در زنجیره­ی ارزش ارزیابی کنید و تصمیم بگیرید که آیا می­توانید از اِی. پی. آی­­ها (APIs) برای پیشرفت کسب و کار خود استفاده کنید یا اِی. پی. آی­های (APIs) خود را برای جذب شرکا و ایجاد پلت فرم خود منتشر کنید (بسته به مدل کسب و کارتان، لازم نیست متقابلاٌ منحصر به فرد باشند).

به عنوان مثال، اگر خرده فروش مد به شیوه­ی سنتی هستید و می­خواهید کانال­های تجارت الکترونیک خود را ایجاد کنید، باید اِی. پی. آی­های (APIs) نهایی خود را از شرکت­هایی مانند Stripe، Shippo و Salesforce ارزیابی کنید تا مواردی مانند پرداخت، حمل و نقل و تخصیص را مدیریت کنید. اما همچنین می­توانید یک اِی پی آی (API) منتشر کنید که به توسعه دهندگان امکان می­دهد تا به کاتالوگ محصولات شما دسترسی پیدا کرده و برنامه­های کاربردی مرتبط با مد را ایجاد کنند که در نهایت بازدید از محصولات شما را افزایش می­دهد.

برای برندهایی که به دنبال استفاده از اِی. پی. آی­ها (APIs) برای گسترش خدمات خود و بهره گیری از اقتصاد اِی پی آی (API Economy) هستند، مهمترین مسئله این است که کمبود اطلاعات در بازار را مشخص می­کنید – یعنی اطلاعات و داده­های ارزشمندی که شما دارید اما دیگران دسترسی محدودی به آن دارند – و سپس به داده­هایی که از طریق اِی. پی. آی­ها (APIs) جمع­آوری و منتشر می­کنید، ارزش می­دهید. قرار دادن تمبر خود بر روی داده­ها بدون آسیب رساندن به یکپارچگی آن، روش موثری برای وارد کردن خدمات خود به زنجیره­ی ارزش است. به عنوان مثال، اِی. پی. آی­های (APIs) محبوب برای پیگیری و تخصیص فروش تجارت الکترونیک معمولاً از ابزارهای تحلیلی برای کمک به خرده فروشان در تجزیه­ی داده­ها استفاده می­کنند و تصویر روشنی از تجربه­ی خریدار و طرح فروش ارائه می­دهند.

برندها همچنین باید در نظر داشته باشند که تمام اِی. پی. آی­ها (APIs) درصورتی که ارزش قابل توجهی برای توسعه دهندگان نداشته باشند، موفق نخواهند بود. به عنوان مثال، اِی پی آی (API) تجارب سفر Uber در ظاهر بسیار جذاب به نظر می­رسد، چرا که به توسعه دهندگان وعده­ی فرصت­های کسب درآمد طی سفر و پس از سفر می­دهد. با این حال، هرگز واقعاً اینطور نبوده است. بخشی از این به دلیل نبود کمپین اطلاع­رسانی برای این اِی پی آی (API) است، اما عمدتاً ناشی از کمبود اطلاعات و سود کافی در استفاده از این اِی پی آی (API) است.

در این رابطه، استراتژی اِی پی آی (API) اپِل به عنوان رویکرد جالبی عمل می­کند که برندهای دیگر می­توانند چیزهایی از آن یاد بگیرند. اپل در مقایسه با رقبای خود، اکوسیستم بسته­ای است که اکثراً دسترسی توسعه دهندگان را محدود می­کند. حتی Store App هم کنترل شدیدی بر توزیع برنامه­های شخص ثالث از طریق عدم ارتباط توسعه دهندگان با کاربران نهایی دارد. عدم تمایل آن برای انتشار اِی. پی. آی­های (APIs) باز برای تراشه­های Siri یا NFC برای توسعه دهندگان برای تکیه بر ویژگی­های مهم آیفون تنها به این دلیل است که اپل آن را برای کنترل تجربه کاربر در نظر می­گیرد. برای بسیاری از برندها، اولویت دادن به تجربه کاربر و شروع با اِی پی آی (API) بسته با چند شریک استراتژیک، روشی بهینه برای ورود به اقتصاد اِی پی آی (API Economy) است.

با این حال، اپل متوجه است که نمی­تواند همه چیز را کنترل کند و با خرسندی اِی. پی. آی­های (APIs) خود را برای دامنه­هایی که برنامه­ای برای ساخت محصولاتی برای خود ندارد، مانند مراقبت­های بهداشتی (HealthKit)، تحقیقات پزشکی (ResearchKit و CareKit) و خانه­ی هوشمند (با HomeKit)، منتشر می­کند . دامنه ای که در آن یک شرکت تصمیم به انتشار اِی پی آی (API) می­گیرد، می­تواند اطلاعات زیادی درباره­ی موقعیت برند در بازار و استراتژی بلندمدت برند ارائه دهد و این به تشخیص آنها بستگی دارد که به دقت مدل کسب و کار و اولویت­های خود را برای تدوین یک استراتژی اِی پی آی (API) معقول ارزیابی کنند.

نقش اَپی مارکت (API Market ) در اقتصاد اِی پی آی ( API Economy )

اَپی مارکت ها مانند اَپی اِکو در این میان به عنوان پلتفورمی برای عرضه و تقاضای اِی پی آی عمل کرده و علاوه بر گسترش استفاده از اَپی‌ها، امنیت و حفاظت آن ها را نیز تامین خواهند کرد. اَپی اِکو به عنوان اولین اِی پی آی مارکت ایرانی فرصت بهره وری از اقتصاد اَپی را برای کسب و کارها فراهم نموده و پایه های اصلی این مفهوم سودآور را، بنا نهاده است.

sakarya escort sakarya escort sakarya escort sakarya escort serdivan escort izmir escort eporner

kurtköy escort
canlı casino siteleri