آموزش وب سرویس (قسمت اول) API چیست و چه کاربردی دارد؟

2,115

آموزش وب سرویس (قسمت اول) API چیست و چه کاربردی دارد؟

در این مجموعه یازده قسمتی از آموزش تصویری وب سرویس، توضیحات مفصلی درباره API داده شده است. شما با تماشای این مجموعه، اطلاعات بیشتری را درباره وب سرویس ها و بازارهای مربوط به آنها بدست خواهید آورد. پس ما را تا پایان این سری از ویدیو کلیپ ها دنبال کنید و به طور کامل با مفاهیم زیر آشنا شوید:

همراه ما باشید…

 

توضیح سرفصل های آموزش وب سرویس

 

  • مفهوم دقیق API چیست و چه کاربردی دارد؟

این بخش، موضوعات بنیادی و تعاریف اصلی ای را پیرامون api ها مطرح می کند که برای فهم کامل این مجموعه نیاز به درک درست آنها دارید.

  • چرا باید روی API (ای پی آی) ها سرمایه‌ گذاری شود؟

سرمایه گذاران api ها، می بایست هم توسعه دهندگان و هم ارائه دهندگان وب سرویس ها باشند.

  • چطور یک وب سرویس را به یک محصول تبدیل کنیم؟

خیلی از سازمان ها به api ها به چشم یک محصول نگاه نمی کنند، که کار خیلی اشتباهی است. در این بخش نحوه تبدیل یک api به محصول را یاد می گیریم.

  • چطور می توان یک api را ایمن کرد؟ 

هکرها همیشه دنبال رابط های نرم افزاری می گردند که از طریق آنها کار خود را انجام دهند. پس فارق از کاربرد api، بحث امنیت آن بسیار مهم است. 

  • طراحی اولیه یک api می باید چگونه باشد تا مخاطبان بیشتری جذب آن شوند؟ 

در حقیقت برای جلب رضایت توسعه دهندگان، ای پی آی نیاز به طراحی اولیه خوبی دارد.

  • چگونه یک ای پی آی بسازیم؟ و چگونه ای پی آی را مصرف کنیم؟ 

در این بخش  مراحل اجرایی ساخت یک ای پی آی مفصلا توضیح داده می شود‌.

پس تا پایان آموزش تصویری وب سرویس همراه ما باشید…

 

قسمت اول:API چیست و چه کاربردی دارد؟

در این قسمت از آموزش وب سرویس مفاهیم زیر به طور مفصلی توضیح داده شده است:

API چیست و چه کاربردی دارد؟

  • ای پی آی یک رابط کاربری مانند اپلیکیشن های معمولی ای می باشد که عموم مردم از آن استفاده می کنند. اما تفاوت اصلی ای پی آی با اپلیکیشن، در شخصیت کاربر آن است. کاربران اپلیکیشن ها انسان ها می باشند، اما کاربران ای پی آی ها، ماشین ها هستند. به عبارتی دیگر، api، یک رابط کاربر برای ماشین است.

مفاهیم کلیدی در api ها:

  • مفهوم api مانند مفهوم “قرارداد” است. به این معنی که ای پی آی دو طرف “ارائه دهنده” و “مصرف کننده یا توسعه دهنده مصرف کننده” را تحت شرایط، استاندارد ها و تعاریف خاصی، با هم مرتبط می کند.
  • ارائه دهنده api : ارائه دهنده api، شخص یا شرکتی است که خدمات خاصی را ارائه می کند. این شرکت یا شخص برای ارائه این خدمات، یک ای پی آی طراحی کرده و آن را در اینترنت در دسترس کاربران خود قرار داده است. ارائه دهنده اپلیکیشن می تواند عملکردهای خاصی از اپلیکیشن خود را به یک‌ ای پی آی بسپارند. برای مثال، شرکت گوگل به کاربران خود خدمات نقشه را ارائه می کند و برای ارائه این سرویس به اپلیکیشن ها، ای پی آی گوگل مپ (google maps api) را عرضه کرده است.
  • مصرف کننده (کاربر) api : مصرف کنندگان api ها، توسعه دهندگان نرم افزارهایی هستند که می خواهند اپلیکیشنی را براساس یک ای پی آی و یا بر پایه نیاز روز مردم، برای کاربران خود طراحی کنند.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.