وب سرویس های پرکاربرد ایرانی

3,461

پرکاربردترین وب سرویس های ایرانی

کاربردی ترین وب سرویس های ایرانی موضوعی داغ که این روز ها اکثر توسعه دهنگان به دنبال آن هستند. خوشبختانه اکوسیستم توسعه دهنده های نرم افزار کشور ما در سال های اخیر رشد چشم گیری داشته و میتوان گفت از لحاظ دانش فنی در رتبه مناسبی در مقایسه با دیگر کشورها قرار دارد. توجه برنامه نویسان و استارتاپ های نرم افزاری به موضوعاتی مانند میکروسرویس، اقتصاد API از نشانه های این موضوع است.

نگاه تکامل یافته و توجهاتی که به وب سرویس ها معطوف شده، بازار وب سرویس های ایرانی را به سمت افزایش توقع از کاربری و کیفیت وب سرویس سوق داده است. در این مطلب از اپی اکو به معرفی وب سرویس های پرکاربرد ایرانی خواهیم پرداخت.

 

وب سرویس ها و یا همان ای پی آی ها (API)، به عنوان یکی از ارکان و ملزومات حوزه اپلیکیشن نویسی هستند که دو اپلیکیشن را قادر می سازد تا داده های خود را با یکدیگر مبادله کنند. در واقع وب سرویس یا (API) رابطی است که یک سرویس را در سرویس دیگر فراخوانی می‌ کند.

هم اکنون تعداد زیادی استارتاپ در ایران است که در حوزه های اپلیکیشن نویسی و توسعه نرم افزار فعالیت می کنند. این شرکت های نوآور همیشه در جستجوی نیازهای برآورده نشده جامعه در بخش ها و بازارهای مختلف هستند. وب سرویس ها و api های فارسی زبان، یکی از ابزارهای ضروری برای تولید اپلیکیشن های کاربردی ایرانی می باشند. شما به راحتی می توانید این وب سرویس های پرکاربرد ایرانی را در اپی اکو جستجو نموده و از آنها برای پیشرفت اپلیکیشن های خود استفاده کنید.

در این مقاله ما به شرح چند نمونه از وب سرویس های پرکاربرد ایرانی می پردازیم. این وب سرویس ها یا ای پی آی ها به سه بخش مهم و پرکاربرد تقسیم می شوند:

  • ای پی آی های نقشه و مسیریابی
  • ای پی آی های پیامک  
  • ای پی آی های پیام رسان

 


وب سرویس های پرکاربرد ایرانی


وب سرویس های پرکاربرد ایرانی در حوزه موقعیت یابی و نقشه

سرویس های مکان مبنا یا مکان محور یکی از کاربردی ترین اپلیکیشن های مورد استفاده در دنیا هستند. از این روست که وب سرویس های نقشه یکی از کاربردی ترین و رایج ترین ای پی آی های مورد نیاز اپلیکیشن ها می باشند و در تعداد زیادی از آنها استفاده می شوند.

در سال های اخیر، مشکلات بسیاری برای توسعه دهندگان نرم افزار و اپلیکیشن نویسان بوجود آمده است. بخش زیادی از این مشکلات به واسطه تحریم شرکت های ایرانی و دامنه ir، و همچنین بخاطر تغییر در ساختار تعرفه‌ های نقشه گوگل بود. تغییری که به پولی شدن نقشه گوگل منجر شد. به همین دلیل برخی شرکت ها اقدام به ارائه وب سرویس ایرانی نقشه نمودند که یکی از وب سرویس های پرکاربرد ایرانی هستند. نقشه مپ و سیدارمپ، وب سرویس های ایرانی ای هستند که خدمات نقشه یا مکان یابی ارائه می دهند.


کاربردی ترین وب سرویس نقشه مپ دات آی آر– Map.ir API:

سرویس نقشه مپ دات آی آر، وب سرویس های تجاری مکان نما را در قالب ای پی آی نقشه، بسته توسعه وب (map web sdk) و بسته‌های توسعه اپلیکیشن (android SDK و iOS SDK) ارائه می دهد. 

سرویس های نقشه مپ جایگزین مطمئنی برای google map api هستند. کاربر این وب سرویس می تواند ای پی آی هاب پیاده سازی شده در قالب restful api را در سرویس خود، به جای google api استفاده کند.


وب سرویس نقشه های استاتیک سیدارمپ – Cedarmap API:

کاربر این وب سرویس، با استفاده از ای پی آی نقشه های استاتیک سیدارمپ می تواند بدون نیاز به فراخوان کتابخانه خاصی، تصویری از نقشه فارسی سیدارمپ را در صفحه وب سایت یا اپلیکیشن خود قرار دهد. ویژگی های منحصر به فرد این وب سرویس پرکاربرد ایرانی شامل موارد زیر است:

  • وجود مارکرهای پیش فرض و سفارشی در کنار امکان قرار دادن مارکر اختصاصی از طریق ارسال URL فایل مارکر کاربر.
  • پشتیبانی از صفحه های نمایش با وضوح تصویر بالا
  • در مقایسه با سرویس‌ های خارجی، این وب سرویس سرعت بالاتری دارد، و حجم تصویر تولید شده توسط این ای پی آی با الگوریتم‌ های فشرده‌ سازی تا حد امکان کوچک می‌ شوند.

 

وب سرویس های پرکاربرد ایرانی در حوزه پیامک 

ای پی آی یا وب سرویس پرکاربرد پیامک، یکی از نرم افزارهای رابط شناخته شده است که می تواند کدهای ساخته شده نرم افزار را به صورت پیامک از درگاه اس ام اس ارسال نماید. وب سرویس های پیامکی، در واقع پلی میان اپراتورهای شبکه های مخابراتی و نرم افزارهای اینترنتی هستند. 

این وب سرویس ها کاربردهای زیادی از قبیل ارسال و دریافت پیامک، خدمات اعتبار سنجی و خدمات تماس اینترنتی دارند. به عنوان نمونه ای پی آی های کاوه نگار، رایگان اس ام اس (raygansms) و ملی پیامک، وب سرویس های ایرانی فعال در این بخش هستند.

 

 

وب سرویس پیام کوتاه کاوه نگار – Kavehnegar 

ای پی آی کاوه نگار، در قالب ساختار وب‌ سرویس REST و SOAP به مشتریان خود api پیامک ارائه می دهد. پیامک های کاوه نگار، توسط پشتیبان های اصلی مخابرات پشتیبانی می شوند. این وب سرویس دارای کیت توسعه سریع (SDK) برای زبان های C#  Node Js ،PHP ،G می باشد که کار برنامه نویسی را راحت تر می کند. از دیگر ویژگی های شاخص این وب سرویس ایرانی، صفحه نشانگر وضعیت پیامک های ارسالی یا (Status Page) است. 

کاوه نگار، خدمات ارسال پیامک های ساده و گروهی، دریافت پیامک، اعتبار سنجی، پیگیری وضعیت ارسال پیامک (delivery)، انصراف از ارسال پیامک، انتخاب پیامک و ارسال پیام صوتی را به مشتریان خود ارائه می دهد.

 

 

وب سرویس رایگان اس ام اس – RayganSMS 

رایگان اس ام اس، وب سرویس ارائه دهنده خدمات احراز هویت و پنل های مدیریتی است. این api در قالب ساختار رست فول (RESTful) طراحی شده است و پیامک های فعال سازی در ای پی آی، از طریق url ارسال می شوند. در این وب سرویس از تکنولوژی XML برای دستیابی به قابلیت اتصال راحت به کلیه زبان های برنامه نویسی بهره گرفته شده است.

 

 

وب سرویس ملی پیامک – Melipayamak 

ملی پیامک، یک وب سرویس در جهت ارائه خدمات ارسال،. دریافت و مدیریت پیامک بشمار می آید که به وب سایت ها و اپلیکیشن ها خدمات سریع اس ام اس ارائه می دهد. این ای پی آی به کاربر قابلیت ایجاد دفترچه تلفن، زمانبندی ارسال پیامک، ارسال پیامک های گروهی، انبوه ویا منطقه ای را می دهد.

 

 

کاربردی ترین وب سرویس های پیام رسان در ایران

پیام رسان ها موثر ترین و مورد توجه ترین اپلیکیشن هایی هستند که همیشه مورد چالش بخش دولتی ایران بوده اند. ابتدایی ترین پیام رسان های پرکاربرد در ایران وایبر، واتس آپ و تلگرام  بودند. اما در این چند ساله اخیر، با توجه به مشکلات بوجود آمده در ایران، شرکت ها و توسعه دهندگان نرم افزار در کشور خودمان اقدام به طراحی و ارائه پیام رسان های ایرانی کرده اند.

پیام رسان های گپ، سروش و بله از این دست ای پی آی ها هستند.

 

وب سرویس پیام رسان گپ – Gap 

گپ، وب سرویسی است که برای ارائه خدمات گفتگو (چت) در سایت ها و اپلیکیشن ها کاربرد دارد. سایت های خبری و آموزشی می توانند مخاطبان خوب این ای پی آی باشند.

 

وب سرویس پیام رسان  سروش – Soroush 

وب سرویس سروش یک ای پی آی رست محور است که به کاربران خود توکن ارائه می دهد. این پیام رسان دارای امکانات چت، گفتگوی صوتی، ارسال و دریافت پیام صوتی و تصویری و انواع فایل ها می باشد.

 

وب سرویس پیام رسان بله – Bale messenger 

بله، خود یک اپلیکیشن پیام رسان است که در آن امکان انتقال پول، گفتگو و بسیاری از خدمات مالی و بانکی مهیا شده است. از وب سرویس بله در سایت ها و اپلیکیشن های شبکه اجتماعی و اطلاع رسانی استفاده می شود.

 

 

منبع apiEco
1 نظر
  1. دانیال فرهادی می گوید

    وب سرویس های در حوزه پرداخت را نیز معرفی کنید، مثل رایان پی، زرین پال و … این موارد هم در حوزه پرداخت زیاد مورد استفاده قرار میگیره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.