درصد بالای موفقیت برای استارتاپ های دارای وب سرویس

641

موفقیت استارتاپ های دارای وب سرویس

طی سال های اخیر به گفته برخی از صاحب نظران استارتاپ های دارای وب سرویس درصد موفقیت بالاتری نسبت به باقی استارتاپ ها دارند. طی این سال ها و با رونق گرفتن اکوسیستم استارتاپی، تعاریف مختلفی از واژه استارتاپ ارائه شده است. مدل های درآمدی استارتاپ ها با وجود این حجم از رقابت، باید برای سرمایه گذاران و تیم سازی، «متقاعد کننده» باشد. در این مطلب از اَپی اِکو با بررسی یک مثال واقعی یعنی شرکت «کایروس» به این مسئله می‌پردازیم که چرا باید استارتاپ با محوریت وب سرویس یا همون API رو در نظر بگیرید. با ما همراه باشید …  

موج بازار وب سرویس رو نادیده نگیرید

داستان‌های زیادی درمورد استارتاپ‌های شکست خورده‌ای که هرگز بازار مناسبی را برای محصولات خود پیدا نکردند یا قبل از این که حتی بتوانند MVP را بسازند، به کسری بودجه خوردند، وجود دارد. این استارتاپ‌ها احتمالا قادر نبودند که ایده‌های خود را خیلی سریع و به صورت موثر به مرحله‌ی اجرا برسانند یا  قادر نبودند بر «اساس اطلاعات بازار» عمل کنند و تشخیص دهند که بازار به چه چیزی نیاز دارد.

چیزی که «بازار» نیاز دارد نسبت به چیزی که «یک مشتری»  نیاز دارد ممکن است بسیار متفاوت باشد. اغلب اوقات تیم‌های استارتاپی تازه‌کار، گول ظاهر جذاب ایجاد محصول یا آپشن های خاص را می‌خورند و به امید آن محصول خود را لانچ می‌کنند. یا از طرف دیگر رقابت را دست‌کم می‌گیرند و فکر می‌کنند اگر محصولشان با چیزی که در حال حاضر وجود دارد مطابقت داشته باشد کافی است.


برای شروع یه داستان بشنوید از استارتاپ های دارای وب سرویس …

شرکت کایروس که در ادامه بیشتر دربارش میگیم اوایل فعالیتش فقط یه شرکت نرم افزاری ساده بود و هیچ وب سرویسی ارائه نمیداد. برای مثال یک ساعت iOS برای کارمندان ساختند تا ساعت کاری خودشون رو پیگیری کنند. اما با گذر زمان وقتی بازار رو بهتر شناختن، فرصتی پیدا کردن تا از این بیزینس کوچیک خارج بشن و سراغ سرویس تشخیص چهره که خیلی محبوب بود برن. پس با ساختن «وب سرویس تشخیص چهره» تونستن به بازارهای مختلفی نفوذ کنن و قراردادهای خیلی خوبی با بیزینس های مختلف ببندن. این یعنی «گوش دادن به نیاز بازار» و از طرفی، «شناختن راه عرضه مناسب، یعنی همون وب سرویس یا API»


حتی سرمایه گذارتون رو با وب سرویس متقاعد کنید!

استارتاپ‌هایی که به دنبال «سرمایه گذاری» هستند، شاید باید پیش از این که «یک مدل تجاری قابل اندازه گیری و قابل تکرار را به سرمایه گذاران معرفی کنند»، باید شیوه جدیدتری را اتخاذ کنند. تبدیل شدن به یک شرکت با محوریت وب سرویس یا ای پی آی شاید در این مورد راه حل مهمی باشد. در واقع حتی با یک تیم کوچک ، استارتاپ های دارای وب سرویس می‌توانند با بازار بزرگی دست یابند.  

 

استارتاپ های دارای وب سرویس


با API خودتون مثل یک «محصول» برخورد کنید.

اغلب استارتاپ های دارای وب سرویس کار خود را به عنوان یک شرکت با محوریت ای پی آی آغاز نکردند اما آن را به عنوان راهی برای ایجاد تنوع در یک مدل تجاری موجود دیدند. سرویس‌های بازرگانی مانند Square یا غول‌هایی مانند Getty Images، وب سرویس هایی را فراهم می‌کنند تا محصولات خود را به صورت عمیق‌تر یکپارچه کنند. برای آن‌ها، «API یک مدل درآمدی» است.

موثرترین محصولات برای ارائه لزوما همیشه محصولاتی که بیش‌ترین امکانات را دارند، نیستند. به صورت معمول در یک کسب و کار دارای API، وب سرویس وظیفه‌ی مهم و مشخصی را انجام می‌دهد. شرکت‌ها با درک درست این وظایف و انواع راه حل‌هایی که مشتری نیاز دارد، می‌توانند اقدام به طراحی بهتر محصولاتی بکنند که خواسته‌های مشتریان را فراهم می‌کند. برای کشف کردن کار و وظیفه‌ی استارتاپ خود، با مشتریان صحبت کنید تا اطلاعات مهمی را کسب کنید. مانند این که چرا یک وب سرویس مشخص را ترجیح می‌دهند و وب سرویس چگونه با اپلیکیشن‌های آن‌ها سازگاری دارد.

 


بد نیست بخونید ! : می‌دونید اقتصاد API چیه؟ کلیک کنید


در ادامه مقاله درصد موفقیت استارتاپ های دارای وب سرویس همراه ما باشید

کایروس از یک شیوه تحقیق مشتری استفاده می‌کند که از فریمورک «کارهایی که باید انجام شوند» «تونی اولویک» الهام گرفته است. این کار تمرین خوبی برای تیم‌های فروش و بازاریابی است تا تکنیک‌های گفتگو خود را اصلاح کنند تا بتوانند از مشتریان در آغاز راه خود اطلاعات کسب کنند. به جای این که فقط دستور بگیرید، تحقیق کنید تا از دلایل عمیق این که چرا کسی به فناوری شما علاقه‌مند است سر در بیاورید. این اطلاعات می‌تواند برای تدوین استراتژی محصول، بازاریابی و کسب و کار بسیار حیاتی باشند.


API فقط برای برنامه نویس ها نیست!

تصور غلط بزرگی وجود دارد که تنها توسعه دهندگان از API سود می‌برند. درست است که برای نوشتن کدی که باعث کار کردن رابط برنامه نویسی کاربردی می‌شود به توسعه دهنده نیاز است، اما اگر شما یک استارتاپ دارای وب سرویس هستید، باید بدانید که  اغلب تصمیم گیرندگان خرید وب سرویس احتمالا در طول زندگی خود حتی یک خط هم کد ننوشته‌اند.

رابط‌های برنامه نویسی کاربردی نقش یک ابزار ارتباطی قدرتمند بین پلتفرم‌ها را بازی می‌کنند و به کسب و کارها توانایی گسترش سرویس‌های خود را ارائه می‌کنند که باعث می‌شود استفاده از سرویس‌های آن‌ها برای مشتریان ساده‌تر شود و باعث می‌شوند که یک راه کسب درآمد اضافی در اختیار آن‌ها قرار بگیرد. افراد تاجر باهوش متوجه هستند که این مزیت‌ها برای افزایش سود خالص آن‌ها مفید است و رابط برنامه نویسی کاربردی را به جای یک عبارت سه کلمه‌ای ساده که نمی‌توانند آن را کامل درک کنند، به عنوان یک «راه حل» می‌بینند.

فهمیدن این موضوع می‌تواند برای هر کسب و کار ارائه دهنده API یک نقطه‌ی متحول کننده باشد. برای کایروس که قطعا این‌ گونه بود. کلید مسئله این است که به نحوی با آن‌ها صحبت کنید که بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند. اصطلاحات فنی برای مخاطبان دلنشین نیست. در حالی که «روایت‌های قانع کننده» بسیار دلنشین هستند. با توجه به مطالبی که گفته شد تا حدودی میتوان اهمیت موفقیت در استارتاپ های دارای وب سرویس را به وضوح دید.

در این مورد، برای عرضه وب سرویس ای پی آی مارکت ها مانند اَپی اِکو می‌توانند به شما کمک بسازی کنند. اَپی اِکو با ساختاری مشابه بلاک چین علاوه بر برقرای «امنیت» فرصت بازاریابی وب سرویس شما را فراهم می‌کند.

 

منبع nordicapis

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.