اصول مهم و گام‌های اساسی برای شروع استارت آپ

1,903
در دنیای امروز کسب وکار، شروع استارت آپ یکی از داغ‌ترین موضوع‌هایی است که همه درباره‌ آن صحبت می‌کنند. اما استارتاپ چیست و چگونه می‌توان یک استارتاپ موفق راه‌اندازی کرد؟
بزرگترین هدف هر استارتاپ هر چند بسیار کوچک، نوآوری است. نوآوری دو جنبه متفاوت دارد. زمانی که شما تکنولوژی موجود را وارد بازار‌های جدید می‌کنید نوآوری افقی اتفاق می‌افتاد. اما در استارتاپ، ما به دنبال نوآوری عمودی هستیم. ایجاد و تجاری‌سازی تکنولوژی جدیدی که قبلا وجود نداشته است.

هر کسب و کاری استارت آپ نیست!

خیلی وقت‌ها کسب و کارهای کوچک با استارتاپ اشتباه گرفته می‌شوند. درحالی که دو نهاد کاملا متفاوت هستند.
تفاوت‌های استارتاپ و کسب و کارِ کوچک:
۱. سرعت رشد: استارتاپ محصول نوآورانه‌ای دارد که قراراست به بخش بزرگی از بازار عرضه شود. این یکی از دلایلی است که بسیاری از استارتاپ‌ها تحت وب شکل می‌گیرند.
۲. نحوه تامین سرمایه: سرمایه‌گذاران یا بنگاه‌های سرمایه‌گذاری خصوصی، بهترین گزینه‌های پیش روی استارتاپ‌ها هستند. کسب و کار‌های کوچک بیش‌تر تمایل دارند سرمایه خود را از طریق وام و قرض تامین کنند.
۳. برنامه برای بازپرداخت سرمایه: حدود ۹۰% استارتاپ‌ها شکست می‌خورند. پس باید برنامه‌ای برای بازپرداخت سرمایه داشته باشید.
وقتی که مطمئن شدید، مردم حاضرهستند بابت راه حل شما که منجر به ایجاد محصول یا خدمات شما می‌شود، هزینه پرداخت کنند، در واقع یک ایده ی استارت‌ آپی دارید.
قبل از اینکه پول و زمان را صرف راه اندازی یک استارتاپ کنید، باید مطمئن شوید که این کسب ‌وکار برای شما درآمدی خواهد داشت. یعنی شما قبل از اینکه یک پروژه ی استارتاپی را شروع کنید و پول و زمان زیادی صرف کنید، اول باید مطمئن شوید که این ایده پسندیده خواهد شد، یا به اصطلاح اعتبار خواهد داشت.

روشهای ایجاد اعتبارسنجی ایده

  •  طراحی صفحه فرود یا لندینگ: یکی از راه‌های ایجاد اعتبارسنجی طراحی صفحه فرود است. توصیه می‌کنم با استفاده از کلمات کلیدی، یک صفحه فرود ساده و جذاب، برای ایده یا محصول‌ خود طراحی کنید و دررسانه‌‌هایی که در اختیار دارید، آن را تبلیغ کنید.
  •  نظرسنجی کنید: نظرسنجی‌ها یکی از سریعترین راه‌ها برای دریافت اطلاعات مخاطب است. اما اگر این نظرسنجی به‌د‌رستی انجام نگیرد، ممکن است اطلاعات نادرستی از مخاطبان بدست آورید. باید سوالات خود را در نظرسنجی با دقت زیادی انتخاب کنید، تا دقیقا به هدفی که می‌خواهید برسید.
  •  از مشاور فروش راهنمایی بخواهید: اگر خودتان جای مشتری باشید، از این محصول یا خدمتی که طراحی کرده اید، استفاده میکردید؟ اگر جوابتان “نه” است، پس چه انتظاری از مشتری دارید؟ در این زمینه، داشتن یک مشاور فروش می‌تواند به کسب ‌و‌کار و استارت‌آپ شما کمک کند.
  •  با مخاطب خود تعامل مستقیم داشته باشید: مستقیم با مشتریان گفتگو کنید، ایده‌های خود را مطرح کنید، با توجه به بازخورد عمل کنید تا به فروش برسید. نظرسنجی‌ها و بقیه روش‌‌های گفته شده، برای جمع ‌آوری اطلاعات گزینه‌های خوبی هستند، اما اگربا مشتریان مکالمه داشته باشید، می‌توانید از نیازها و مشکلاتی که دارند، با خبر شوید.
  •  بازار را اندازه گیری کنید: اینکه چند نفر حاضرهستند برای محصول یا خدمات شما پول پرداخت کنند؟ اندازه بازار یکی از مهمترین جنبه‌‌های بررسی و پرورش استارت‌‌آپ است. و اولین معیار سرمایه‌گذاران است. اگر به دنبال جذب سرمایه‌‌داران و کارآفرین‌های بزرگ هستید، باید اندازه بازار به همان اندازه بزرگ باشد.

قدم‌های مهم و شروع  استارت آپ

۱. بررسی انگیزه کارآفرینی

روزانه صدها کسب و کار راه‌اندازی می‌شود اما داشتن و چرخاندن کسب وکار، کارهرکسی نیست.
بسیاری از کارها بدون ارزیابی واقعی از اهداف شخصی، ویژگی‌ها و استعداد‌های فردی شروع می‌شود. اگر کسب و کار خود را بدون ارزیابی صادقانه از انگیزه‌های خود شروع کنید ، ممکن است در نهایت ناراضی و سرخورده شوید.

۲. انتخاب کسب و کار مناسب

اغلب می‌پرسند چه کسب وکاری را باید شروع کنند؟ هیچ کس نمی‌تواند به این سوال پاسخ دهد. انتخاب شما یک انتخاب بسیار شخصی است.  کارها درهمه نوع و صنعتی می‌توانند موفق یا ناموفق باشند.
موفقیت یا شکست یک  کار بستگی به بازار مشتری، مهارت مالکان، نیروی کار، کیفیت محصول و زمان‌بندی دارد. در انتخاب یک کسب وکار باید سابقه، استعداد و علاقه‌های خود را مدنظر قراردهید.

۳. امکان سنجی کسب و کار

دراین مرحله، انگیزه شخصی و احتمال وقوع بررسی می‌شوند. به احتمال زیاد، دوست دارید سریع به بانک بروید، وام بگیرید و کار خود را شروع کنید. اشتباه رایج توسط بسیاری از افراد عبارتست از متقاعد سازی کورکورانه مالک کسب وکار، به شروع کار بدون ارزیابی کافی از ایده. قبل از اینکه ‌کاری انجام دهید باید ایده خود را ازنظر امکان‌پذیری بررسی کنید.(طرح توجیهی)
امکان سنجی مناسب یا طرح توجیهی خوب یعنی بررسی دقیق واقعیت‌های مالی، شخصی و بازار.

۴. نیازمندی‌های راه‌اندازی و مشکلات معمول

یاد بگیرید چه مجوزها، مدارک، مقررات و قوانین مربوط به کسب و کار شما است. انواع سوابق مالی و مالیات محلی، استانی و کشوری، عوارض و بیمه را بدانید. انواع گزارشات داخلی و مدیریتی را مشخص کنید. مراحل لازم و چک لیست مربوط برای ارتباط B To B را مشخص کنید. نیازهای حرفه‌ای خود از قبیل بازاریابی، تبلیغات، حقوقی، حسابداری، مالی، بیمه و بانکی را مشخص کنید.

۵. توسعه برنامه کسب و کار

بسیاری از مردم وقتی در مورد بیزنس پلن صحبت می‌کنند منظورشان طرح تامین مالی است.
 بیزنس پلن یا طرح و برنامه کسب و کار : یک برنامه راهبردی و استراتژیک است که برای توسعه کار و درجهت مدیریت داخلی مجموعه لازم است.
 درخواست تامین منابع مالی – طرح توجیهی: یک سند برای جمع‌آوری سرمایه بر مبنای طرح کسب وکار است.

۶. توسعه درخواست تامین مالی – طرح توجیهی و تامین سرمایه اولیه

برای رسیدن به این مرحله، شما باید به اندازه کافی پول درتامین هزینه‌های شروع کار داشته باشید. باید یک آنالیز و تجزیه‌تحلیل صادقانه از وضعیت مالی خود داشته باشید.

۷.   تکمیل فرایند استارت آپ

شما برنامه خود را کامل نموده‌اید، برنامه مالی خود را تکمیل کرده‌اید حال وقت شروع ، تنظیم قرارداد، دریافت مجوزها و تکمیل سایر نیازمندی‌ها است.
در این مقاله سعی کردیم به طور اختصار موارد مهم و آنچه باید برای شروع  یک استارت آپ نیاز است، را بیان کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.