فریلنسرها و درآمد از طریق توسعه API

1,744

 

قبل از اینکه شروع کنیم و به کسب درآمد از طریق API نویسی فریلنسرها بپردازیم، بهتر است تاریخچه و ظهور فریلنسرها را بررسی کنیم. فریلنسرها یا آزاد کارها افرادی هستند که تحت قوانین معمول کسب و کار فعالیت نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند مدتی معین بدون قبول قوانین محدود کننده محیط های کاری با یک شرکت یا یک کارفرما کار نمایند. این افراد اصولا از محل خانه‌ی خود و یا فضاهای اشتراکی به انجام کار می‌پردازند، فریلنسرها سبک زندگی متفاوتی نسبت به کارمندان عادی دارند آن‌ها درگیر ساعت‌های کاری نیستند و هدف آن‌ها اتمام پروژه محوله است. البته این سبک زندگی همانند یک شمشیر دو لبه است که شاید از دور جذاب بنظر برسد اما نکات منفی نیز در این سبک زندگی وجود دارد که مهم‌ترین آن نبود امنیت مالی و شغلی است. فریلنسرها همیشه با چالش یافتن پروژه و منبع درآمد بعدی خود مواجه‌اند که خود یک بار روانی بزرگ برای فریلنسر به شمار می‌رود.

تاریخچه

ریشه کلمه فریلنس در زبان انگلیسی به اوایل سال ۱۸۰۰ باز می‌گردد، این کلمه اولین بار در رمان آیوانهو نویسنده مشهور انگلیسی سر والتر اسکات بکار رفته است. این کلمه در آن زمان به سربازانی اطلاق می‌گردید که به هیچ ارتشی وفادار نبودند و در ازای پول می‌جنگیدند. جمله‌ای معروف در کتاب آیوانهو وجود دارد که می‌گوید:

a man of action will always find employment.

مرد کاری، شغل خود را پیدا خواهد کرد.

 

اگرچه این تنها تاریخچه این لغت می‌باشد. ولی وجود خود فریلنس‌ها به قرن‌ها قبل بازمیگردد، اما می‌توان ظهور فریلنس‌های مدرن را از قرن ۱۹ در نظر گرفت. زمانی که در عرصه‌هایی دیگری غیر از نظامی گری نیز فریلنسرها ظاهر شدند، به عنوان مثال سیاست مدارانی که بدون وابستگی به احزاب فعالیت می‌کردند خود را فریلنسر می‌دانستند.

برنامه نویسان بعنوان فریلنسرهای عصر جدید

اما بازگردیم به کسب درآمد از طریق API نویسی، برنامه نویسان قشر بزرگی از جامعه فریلنسرها را تشکیل می‌دهند و اکثر آنها راهی که برای درآمد زایی انتخاب می‌کنند. قبول پروژه‌های متنوع در زمینه‌های وب، نرم‌افزار و … می‌باشد، تعداد کمی از برنامه نویسان به نوشتن API برای درآمدزایی روی آورده‌اند.در فضای فعلی توسعه نرم‌افزار تمرکز اصلی بر ایجاد و ساخت برنامه به صورتی می‌باشد. که هر فرد یا شرکت تمرکز خود را بر بخشی قرار دهد، که بیشتر در آن تبحر دارد همین امر باعث شده تا نرم افزارها مانند یک سازه لگویی باشند، که از اجزایی پیوسته اما در عین حال مستقل تشکیل گردیده‌اند.یک برنامه نویس فریلنسر می‌تواند با نوشتن یک API یا وب‌سرویس پر استفاده وارد این حوزه گردد. در گذشته‌های نه چندان دور زمانی که هنوز بازارهای API مانند اپی اکو وجود نداشتند، یک برنامه نویس فریلنسر برای عرضه یک وب سرویس باید زمان و هزینه زیادی صرف می‌کرد تا بتواند وب سرویس یا API خود را وارد بازار نه چندان رقابتی وب سرویس‌ها نماید در آنجا نیز وب سرویس خود را در رقابت با API ها و وب سرویس‌های شرکت‌های بزرگی می‌دید که زمان و هزینه زیادی را برای تبلیغات و شناساندن سرویس خود هزینه کرده بودند. تازه این بخش کوچکی از مشکلات یک برنامه نویس فریلنسر بود بخش دیگری شامل نوشتن یک برنامه مالی برای وب سرویس می‌شد که خود یک کار زمانبر محسوب می‌شد و نیاز به تخصص جداگانه داشت که درصد شکست یک برنامه نویس فریلنس را افزایش می‌داد. اما حالا با وجود بازار‌های API مانند اپی اکو بخش تبلیغات، حضور درکنار وب‌سرویس‌های بزرگ و بخش برنامه مالی از روی دوش شما برداشته است و می‌توانید تمام تمرکز خود را بر توسعه وب سرویس خود قرار دهید و از این راه به کسب درآمد بپردازید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.