چالش ها و مزایای دورکاری برای کارمندان

3,051

دورکاری یا ریموت کار کردن موضوعی است که این روزها زیاد می شنویم. در دهه‌های اخیر، با توجه به معماری جدید شرکت‌ها و ساختار تقسیم شده آنها، حیطه وظایف و مسئولیت‌های افراد و تیم‌های مختلف در یک شرکت به خوبی مشخص شده است. در تعاریف جدید سازمانی، هر فرد می‌تواند به صورت مستقل و بدون تعامل مستقیم فیزیکی، در کنار همکارانش مسئولیت‌های خود را انجام دهد. البته استفاده از تکنولوژی نیز نقش بنیادی در این سبک از معماری شرکت‌ها ایفا می‌کند. تعاریف فریلنسرینگ و دورکاری، به یکی از بحث های داغ امروزی تبدیل شده است.

 

دورکاری برای کارمندان به چه معنی است؟

دورکاری در مفهوم کلی خود، به هرگونه فعالیت و کار حرفه‌ای اطلاق می‌شود که فرد در آن نیازی به حضور در یک دفتر مشخص به عنوان محل کار اجباری ندارد.

در این سبک کار، به لطف عصر تکنولوژی و اینترنت، افراد بدون حضور در یک دفتر، یا حتی در یک شهر و کشور، می‌توانند با همکاران خود در یک کار تیمی مشارکت نموده، و یا حتی تیمی را مدیریت کنند. به این معنی که فرد بدون الزام به حضور روزانه در دفتر و یا اتاق تاریک محل کار یک شرکت، تا زمانی که به اینترنت و لپ تاپ دسترسی دارد، می‌تواند از هر جایی وظایف حرفه‌ای خود را انجام دهد. «دم اینترنت گرم!!!»

البته دور کاری می‌تواند به سه صورت باشد. صورت اول، فرد می‌تواند در استخدام یک شرکت باشد ولی اصلا نیازی به حضور در دفتر کار نداشته باشد. دوم، کارمند می‌بایست هر چند روز یکبار برای انجام برخی امور به دفتر کار خود مراجعه کند. سوم فرد به طور کلی کارمند جایی نیستید و تنها برای خودش به صورت آزاد و سفارشی کار می‌کند.

 

تفاوت دورکاری با «کار در منزل»

دورکار یا « remote work» به معنای کار از راه دور در هر کجا و بدون محدودیت مکانی است. ولی کار در منزل به معنای کار در خانه است و قید مکان دارد. 

برخی از کارها هستند که ممکن است نیاز به ابزار و ادوات خاصی داشته باشند.  قطعا انجام اینگونه مشاغل قید مکان خواهد داشت. مشاغلی مانند ساخت عروسک، تولید شمع، تولید قارچ و … را که نیاز به یک مکان خاص دارند را مشاغل خانگی می‌نامیم.

اما همانطور که اشاره کردیم، دورکاری هیچ قید مکانی نداشته و شما در هر کجایی که به اینترنت دسترسی دارید می‌توانید به انجام امور حرفه‌ای خود مشغول شوید.

 

تفاوت ریموت کار کردن با «شغل انعطاف‌ پذیر»

بحث کار از راه دور برای کارمندان بیشتر بر موضوع آزادی در انتخاب مکان استقرار فرد برای انجام یک کار دلالت می کند. ولی مشاغل انعطاف‌ پذیر و یا ساعات کاری انعطاف پذیر، بیشتر حول بحث برنامه کاری فرد تمرکز دارد. مشاغل دورکاری به هیچ وجه الزاما جزو گروه مشاغل انعطاف پذیر قرار نمی‌گیرند.

مشاغل انعطاف پذیر به معنای کارهایی هستند که برنامه ریزی انجام آنها با خود فرد است. به بیان دیگر مشاغل انعطاف پذیر، کارهایی هستند که در آنها «چه مقدار» و «چه زمان» کار کردن مهم نیست. یعنی مهم نیست که این کار در چه ساعتی از شبانه روز و یا گاهی چه روزی از هفته قرار است انجام شود. همچنین مهم نیست که یک فرد این کار را به صورت پیوسته و طی چندین ساعت قرار است به ثمر برساند، و یا در چند بازه زمانی کوتاه قصد انجام کار را دارد. 

اما در این نوع کار زمان مهم است. یعنی ممکن است راس ساعت خاصی برای شما برنامه ریزی انجام کاری شده باشد. لزوما مشاغل دور کاری به معنای مشاغل انعطاف پذیر نیستند و در این گروه قرار نمی‌گیرند. اما ممکن است در این نوع کار، انعطاف پذیری هم وجود داشته باشد.

 

تفاوت ریموت کار کردن با «کارهای ارتباط از راه دور»

«کارهای ارتباط از راه دور» یا به انگلیسی TELECOMMUTING به معنای کارهایی هستند که به وسیله تلفن، موبایل، ایمیل و یا هر نوع ارتباط اینترنتی انجام می‌شوند. این گروه از افراد برای پاره‌ای از امور می‌بایست در حد چند ساعت در هفته و یا ماه در دفتر حضور داشته باشند. در این گروه، شخص نیاز دارد تا در شهری که دفتر کار در آن قرار دارد، زندگی و یا رفت و آمد نماید.

اما در کار از راه دور هیچ نیازی به حضور در دفتر کار نیست، و شخص حتی می‌تواند تا پایان کار هم در دفتر حضور نداشته باشد.

 

آیا ریموت کار کردن در عمل امکان پذیر است؟

ریموت کار کردن برای کارمندان با ساعات کاری انعطاف پذیر، به این معنی است که فرد می‌تواند در هر زمان وهر مکان که دوست دارد، وظایف خود را انجام دهد. مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته تا به امروز نشان می‌دهند:

  • ۷۷% از کارمندانی که به صورت ریموت مشغول به کار هستند، با بازدهی بیشتری وظیفه خود را انجام داده اند. زیرا در هنگام کار کمتر حواس پرتی داشته اند و بیشتر از کار خود لذت برده اند.
  • تعداد موقعیت‌های شغلی و قراردادهای دورکاری طی چند سال گذشته بسیار بیشتر شده است. این موضوع به معنای علاقه بیشتر شرکت‌ها به دلیل گرفتن نتیجه مثبت از روش ریموت کار کردن است.
  • از آنجا که روز به روز جمعیت بیشتری از افراد نسل هزاره به کارهای دور کار علاقه می‌شوند، شرکت‌های بزرگ بیشتری نیز هر روزه برای جذب این نوابغ و استعدادهای درخشان، امتیازات و مبالغ خوبی را در قالب این مدل کاری پرداخت می نمایند.

 

مزایا دورکاری

دورکاری نیز مانند هر مقوله دیگری، مزایا و معایب خاص خود را در بر می گیرد. 

امنیت شغلی بالا

یکی از بزرگترین مزیت های این نوع کار در آن است که شما مدت بیشتری می توانید در یک شرکت کار کنید! برای هر انسانی مواقعی پیش خواهد آمد که فرد دچار گرفتاری های شخصی خواهد بود. در این مواقع، شخص ممکن است که موقعیت و یا زمان رفتن به شرکت و محل کار را نداشته باشد. این مرخصی طولانی مدت به طور حتم در یک سازمان سنتی میسر نبوده و گاها منجر به قطع همکاری شرکت و فرد می‌شود.

اما زمانی که دورکاری می‌کنید، یعنی می‌توانید در سفر، خانه، بیمارستان، منزل اقوام و یا هر جای دیگری به وظایفتان عمل نمایید. اینگونه کارفرمای‌تان هم از شما راضی بوده و دیگر مشکلی نخواهید داشت.

همچنین دورکاری به معنی آن است که اگر شخص قصد گرفتن مرخصی زایمان را دارد و یا حتی اگر مجبور است به خاطر شریک زندگی‌اش در شهر دیگری مشغول به کار شود، دیگر نیازی به قربانی کردن شغل مورد علاقه خود نخواهد داشت. زیرا معنی مرخصی در روش ریموت کار کردن کاملا متفاوت خواهد بود.

 

 

آموزش مهارت‌های ارتباطی مهم

در دورکاری فرد برخی از مهارت‌های جدی و مهم ارتباطی را بنا به اقتضای موقعیت خود فرا می‌گیرد. زیرا در ریموت کار کردن فرد باید بیشتر بر مهارت‌های فردی خود تکیه کند. به همین دلیل نیز ضعف‌های ارتباطی، مشکلاتی را برای او به همراه خواهد داشت؛ و در نتیجه فرد مجبور است تا به سرعت مهارت‌های ارتباطی خود را بیشتر کند. این مهارت‌ها از نحوه ارائه و بیان یک ایده گرفته تا فن بیان و نحوه ادای کلمات در ارتباطات را در بر می گیرد.این رشد شخصی، لازمه پیشرفت حرفه ای در افرادی است که قصد دورکاری دارند.

 

حفظ سلامت بیشتر 

مطالعات علمی حاکی از آن هستند که انعطاف پذیری در محل کار باعث کاهش استرس و خطر بیماری در فرد می شود. فرد دورکار، از سلامت روانی بهتری برخوردار خواهد شد. همچنین افرادی که برای کار به شرکت می روند، از لحاظ تغذیه و نیز ورزش کردن، در محدودیت قرار دارند. از اینرو ریموت کار کردن می تواند به حفظ سلامت جسمی فرد نیز کمک نماید.

از هم مهتر، با توجه به شیوع کرونا در ماه.های اخیر، دورکاری  به یک امر لازم تبدیل شده است. در اکثر کشورهای دنیا، برای کنترل شیوع بیماری، به دنبال راهکاری برای ایجاد فضای برای انجام کارها به صورت ریموت در جامعه می‌گردند.

 

قدمی بزرگ برای مقابله با اختلاف دستمزد بر اساس جنسیت 

کار از راه دور برای کارمندان خانم اجازه می‌دهد تا در هم زمان با انجام وظایف حرفه‌ای خود، زمان بیشتری را برای رسیدگی به امور شخصی و خانوادگی خود داشته باشند. تاکنون مقالات زیادی با موضوع «تبعیض در میزان دستمزد زنان در کار به بهانه وظیفه مادری ایشان» منتشر شده است. ریموت کار کردن به زنان و مادران این امکان را می‌دهد تا بتوانند در هر موقعیت شغلی خوبی که علاقه دارد، فعالیت کند، حتی اگر آن موقعیت در شهر و یا محل زندگی او نیست هم کار کنند.

 

فریلنسری همان دورکاری هست؟ اگه دوست دارید اطلاعاتی درمورد فریلنسری و مزایا و‌ معایب آن بدانید این مقاله را دنبال کنید.

 

معایب دورکاری

احساس تنهایی 

اگر شما فردی هستید که در محل کار شلوغی کار می‌کردید و عادت به گفتگو با همکاران خود داشتید، در دورکاری احساس تنهایی خواهید کرد. به همین دلیل هم شرکت های بزرگ برای حل این مشکل برای کارمندان جلسات آنلاین و ویدیو کنفرانس میگذراند تا حس تعامل در تیم زنده بماند.

 

مسئولیت پذیری و پیگیری کارها با کارمند دورکار است

در دورکاری فرد خود موظف است وظایف خود را سر وقت به پایان برساند. بر خلاف کار در شرکت، دیگر کسی به شما سرکشی نخواهد کرد. پس فرد دورکار می‌بایست خودش انگیزه کافی برای کار را داشته باشد.

 

عدم دسترسی سریع به همکاران

برخی از افراد همواره ترجیح می‌دهند که در تیم کار کنند و با هم تیمی‌های خود مرتب مشورت نمایند. متاسفانه در دورکاری شما از همکاران خود دور هستید و این امکان که بتوانید با آنها مرتبا مشورت کنید برایتان وجود ندارد.

چه کارهایی را می‌توان از راه دور انجام داد؟

بسیاری از کارها و حرفه‌هایی که اکنون در ادارات و پشت میز کار به صورت روزانه صورت می‌گرفته ، قابلیت کار از راه دور را دارند. علاوه بر شرکت‌های خدماتی، موسسات آموزشی نیز موقعیت خوبی را برای کار از راه دور دارند.

در حال حاضر در آمریکا موقعیت‌های این نوع شغل بسیار بوجود آمده است. سایت‌های بسیاری نیز به صورت تخصصی تنها موقعیت‌های شغلی دور کاری را آگهی می کنند. 

حوزه حسابداری و مدیریت مالی، حوزه تبلیغات و روابط عمومی، حوزه هنر و خلاقیت، بخش توسعه کسب و کار، مراکز تلفن و مشاوره‌های تلفنی، حوزه رایانه و فناوری اطلاعات، بخش خدمات مشتری، ورود داده‌ها، بخش ویرایش سایت‌ها و ورود داده‌ها، حوزه آموزش، مشاغل مهندسی، بخش سرگرمی و رسانه، حوزه برنامه ریزی رویداد، مشاغل مد و زیبایی، طراحی گرافیک، بخش منابع انسانی، بیمه، مشاغل بخش بین المللی، حوزه اینترنت و تجارت، مشاغل حقوقی، بازاریابی، مشاغل املاک و مستغلات، حوزه اخبار و روزنامه نگاری، مشاغل مدیریت پروژه، حوزه پژوهش، مشاغل مترجمی و نویسندگی، حوزه توسعه نرم افزار، مشاغل طراحی وب و از این قبیل مهارت‌ها بیشترین میزان موقعیت‌های شغلی را به صورت دورکاری به خود اختصاص می دهند.

 

آیا من هم می‌توانم ریموت کار کنم؟

در مجموع توصیه می‌کنیم که با مطالعه بیشتر درباره شخصیت فردی، حرفه ای و انگیزه‌های شخصی خود، ابتدا مطمئن شوید که می‌توانید کارها و وظایف محول شده را به خوبی به پایان برسانید. برای شروع از کارهای کوچکتر شروع کنید. هیچگاه زیر بار تعهداتی که در توان شما نیست نروید. زیرا پس از مدتی اعتبار و اعتماد به نفس خود را از دست خواهید داد.

برای آشنایی بیشتر با محیط کار در فضای دورکاری مقالات زیر را هم مطالعه فرمایید:

ابزارهای لازم برای دورکاری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.