آموزش وب سرویس (قسمت سوم) انعطاف پذیری سازمانی با API

1,603

انعطاف پذیری سازمان ، واژه ای که شاید این روزها شنیده باشید. اما به راستی انعطاف پذیری سازمانی چه مفهومی را در برمیگیرد و چطور ای پی آی ها برای یک سازمان می‌توانند انعطاف پذیری بیشتری به ارمغان داشته باشند؟ 

در این قسمت سوم از آموزش تصویری وب سرویس با مفهوم انعطاف پذیری در سازمان بویسله ای پی آی(وب سرویس) ها آشنا شده و توضیحات بیشتری را درباره مثال‌های قسمت قبل می بینیم:

 

مفهوم انعطاف پذیری سازمان :

همانطور که در کلیپ قبل آموختیم، پریز برق به منزله یک قرارداد (وب سرویس) با اندازه و مختصات خاصی می‌باشد که نیروی الکتریسیته را بدون در نظر گرفتن هیچ ملاحظه‌‌ای، به هر مصرف کننده‌ای که به این پریز وصل می‌شود منتقل می‌کند. مصرف کننده می‌تواند نوع هر دستگاه برقی  (مانند سشوار، کامپیوتر، ماشین الکتریکی و …) باشد. اما همه این مصرف کنندگان وقتی از جریان برق استفاده می‌کنند، خودشان را با یک‌سری قوانین یکسان و تعیین شده‌ای وفق می‌دهند، و می‌دانند چه چیزی را از پریز برق دریافت می‌کنند.

طرف دیگر پریز، همان ارائه دهنده قرارداد می‌باشد که در اینجا اداره برق است. اما این برق می‌تواند از هر منبع انرژی‌ای تامین شده باشد، و درست در همین جاست که موضوع انعطاف پذیری سازمان معنی می‌گیرد. به این معنی که اصلا منبع تامین برق در اینجا مهم نبوده و تنها می‌بایست به قرارداد تعیین شده و حفظ شرایط پایبند بماند. از اینرو مصرف کننده اصلا از کم و کیف منبع برق خبردار نخواهد شد، و برای تولید کننده نیز مهم نیست که برای چه کسی برق تولید می کند. و این موضوع مفهوم جداسازی را بیان می کند. یعنی وظایف ارائه دهنده و مصرف کننده کاملا از هم تفکیک و جداسازی می‌شوند، و تنها طرفین می‌بایست به شرایط قراردادی که دارند (که همان نقش وب سرویس است) پایبند بمانند. 

انعطاف پذیری یکی از مهمترین اصول در سازمان است. زیرا دست شما را برای مدیریت مشکلات باز خواهد گذاشت. مثلا اداره برق می‌تواند به هر دلیلی، چه مالی، چه محیط زیستی، چه سیاسی و ..‌. منبع تامین برق خود را تغییر دهد و با این وجود هیچ مشکلی برای مصرف کننده آن بوجود نخواهد آمد. 

این موضوع در مثال‌ لوگو و کانتینرهای باری نیز مطرح است. بدین معنی که در لوگو، شکل قطعاتی که به هم متصل می‌شوند اصلا مهم نیست، فقط می‌باید سایز برجستگی ‌ها و حفره‌ها (به عنوان تنها قرارداد میان دو قطعه) با هم هم‌خوانی داشته باشند. در کانتینرها نیز انعطاف پذیری بدین معنی است که اگر سایز و ابعاد پیچ‌های اتصال رعایت شوند، دیگر شکل کانتینر، نوع بار و … مهم نبوده و به طرفین مربوط نمی‌شود.

 

انعطاف پذیری سازمان بوسیله وب سرویس ها

در دنیای وب سرویس ها نیز انعطاف پذیری به این معنی است که اگر طرفین به قرارداد و قوانین تعیین شده میان خود (قرارداد ای پی آی) پایبند بمانند، آنگاه هر گونه سیستمی (از تلفن هوشمند گرفته تا سرورهای عظیم) می‌تواند به هر نوع سیستم دیگری متصل شود. به بیان دیگر انعطاف پذیری در سازمان ارائه دهنده زمانی معن یدار است که بدون آنکه مصرف کننده چیزی متوجه شود، همه چیز در پشت صحنه توسط ارائه دهنده، قابل تغییر باشد. 

مصرف کننده‌های یک ای پی آی می‌توانند وب اپلیکیشن‌ها، اپلیکیشن‌دسکتاپ‌ها، موبایل‌ها، سرورها و یا حتی اپلیکیشن‌های اشیاء باشند. در عین حال، به شرط رعایت قوانین، ای پی آی ها می‌توانند با هر سیستمی (ارائه دهنده‌ای) راه اندازی شوند. مثلا می‌توانند روی سیستم لینوکس، ویندوز، یا IBM و … باشند. مادامی که وب سرویس شرایط ثابتی داشته باشد (مثل زمانی که جریان ۲۲۰ ولت پشت پریز برقرار است)، نوع منبع برای مصرف کنندگان بی اهمیت خواهد بود. اما دلیل مهم بودن انعطاف پذیری سازمانی در اینجاست که ارائه دهنده می‌تواند بنا به شرایط و موقعیت خود، منبع خود را در پشت صحنه تغییر دهد و مصرف کننده از این تغییرات مطلع نشود.

در قسمت بعد خواهیم دید که این انعطاف پذیری چگونه می‌تواند شما را به فکر یک تغییر شکل دیجیتالی در سازمان خود بیاندازد، و چطور به شما اجازه ساخت یک زیرساخت یکپارچه را خواهد داد.

 


مشاهده قسمت قبل : عملکرد API به چه صورت است؟


در این مجموعه یازده قسمتی از آموزش تصویری وب سرویس، توضیحات مفصلی درباره API داده شده است. شما با تماشای این مجموعه، اطلاعات بیشتری را درباره وب سرویس ها و بازارهای مربوط به آنها بدست خواهید آورد. پس ما را تا پایان این سری از ویدیو کلیپ ها دنبال کنید و به طور کامل با مفاهیم زیر آشنا شوید:

همراه ما باشید…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.