«اقتصاد API» بزرگترین موج تحولات نرم افزاری پس از SaaS

1,185

اقتصاد API ، بزرگترین موج تحولات نرم افزاری پس از SaaS 

مدت زمانی است که موجی از تحولات نرم افزاری شکل گرفته است و طی چند سال گذشته این تحولات به نقطه عطف خود رسیده اند. شاید تا به امروز سریع‌ترین نرخ رشد در این تغییر و تحولات در موج جایگزینی سیستم‌های SaaS (نرم افزار در قالب سرویس Software as a service) به جای نرم افزارهای معمول (که در تمام شرکت‌ها خریداری و استفاده می‌شد) دیده شده است. SaaS ها، مجموعه نرم افزارهایی هستند که با عناوین نرم‌ افزارهای حاضر-آماده و یا اجاره‌ای نیز شناخته می‌شوند. البته نسل بعد از SaaS، وب سرویس ها هستند که امروزه به خوبی بازار را به خود اختصاص داده اند.

 SaaS یا همان نرم افزار در قالب یک سرویس، به صورت چشمگیری هزینه‌های  خرید و مالکیت یک نرم افزار‌ را کاهش می‌دهند. این سیستم‌های جایگزین نرم افزار، توانسته اند تا چالش‌های متعددی را حل کنند و از بار مشکلات سخت افزاری‌ شرکتها بکاهند. سیستم‌های SaaS، در کوتاه مدت به بیزینس‌ها این اجازه را می‌دهند که بیشتر به فکر فعالیت‌های حرفه‌ای و کسب و کار خود باشند، و گرفتار مسائل و مشکلات اجرایی در حوزه نیازهای نرم افزاری شرکت نشوند.

امروزه استفاده از  SaaS به صورت چشمگیری فراگیر شده است. بنا بر گزارش IDG’s 2018 Cloud Computing Survey، تا پایان سال ۲۰۱۸، در حدود ۷۳% از شرکت‌ها، حداقل یک قسمت کامل و یا بخشی از زیرساخت‌‌های محاسباتی و نرم افزاری خود را در کلودها قرار داده بودند. این تحول بزرگ نرم افزاری، اثرات بسیار مثبتی را در جهت پیشرفت‌های تکنولوژیکی در حوزه نرم افزار داشته و باعث رونق و گرمی بازار روز‌افزون توسعه دهندگان نرم افزار و برنامه نویسان گردیده است. 

 

موج تحولات نرم افزاری آغاز شده است، «وقت» طلاست!

رونق کاری در حوزه برنامه نویسی و توسعه نرم افزارها به این معنی است که اکنون همه شرکت‌ها، مانند کاربران قدیمی سیستم SaaS که از ابتدا وارد این داستان شده بودند، بیشتر به ارزش زمان خود آگاه شده و اغلب ترجیح می‌دهند با شرکت‌هایی همکاری داشته باشند که دردسرهای تولید، هماهنگی، مدیریت و اجرا را برای آنها کمتر کنند. در این میان توسعه دهندگان نیز باید جنبه‌های تخصصی کار خود و دردسرهایی که از سر شرکت‌ها کم می‌شود را برای مشتریان خود برجسته‌تر کنند.

شرکت‌ها به شدت به دنبال آن هستند تا با وارد کردن خدماتشان در اپلیکیشن‌های مختلف، دسترسی مشتریان و کاربران به آنها را ساده تر نمایند. برای انجام این کار، این شرکت‌ها نیاز دارند تا از یک رابط برنامه نویسی یا همان وب سرویس (api) استفاده کنند. 

وب سرویس ها بیشتر مایل هستند تا قیمت خدمات خود را به صورت metered billing upfront یا (هزینه به ازای واحد مصرفی) به مشتری خود پیشنهاد دهند. از این روست که api ها جزو زیر مجموعه‌های مجزا SaaS به حساب می‌آیند.

امروزه توسعه دهندگانی که در سطح جهانی در جریان پرشتاب پیشرفت این بازار قرار گرفته اند، دیگر به وب سرویس ها به چشم یک ابزار موقتی‌ برای آینده نگاه نمی‌کنند. در حقیقت api‌ ها نقطه عطفی در استراتژی‌های مهم توسعه دهندگان نرم افزارها و برنامه نویسان به حساب می‌آیند. اما نکته اصلی و برگ برنده شرکت‌های SaaS در پاسخ به این سوال است:

چرا شما باید وقت گران بها و سرمایه ارزشمند خود را صرف تولید (باز تولید) محصولی کنید که قبلا متخصصین مربوطه، با صرف وقت و هزینه به صورت تخصصی در جهت تولید آن گام برداشته و به بهترین شکل ممکن آن را تولید کرده اند؟

با استفاده از همین تغییر ذهنیت‌ها است که امروز وب سرویس‌ ها به دنبال گسترش سیستم‌های SaaS در ابعاد مختلف هستند. توسعه دهندگان بر این باورند که سیستم‌های آینده باید در تمام صنایع کارایی داشته، و به مراتب سریعتر و قدرتمندتر از سیستم‌های فعلی عمل کنند. وب سرویس ها، اغلب برنامه‌های پیچیده را  تنها در قالب چند کد نویسی ساده به مشتریان خود عرضه می‌کنند. محصولات فرست ای پی آی (API-first) بسیار گسترده‌تر، و ترکیب آنها برای مشتریان بسیار ساده‌تر از سیستم SaaS می‌باشد و قابلیت جذب جوامع بیشتری را برای استفاده از این پتانسیل دارند.


کسب و کارهای میلیارد دلاری،  در پی ارائه وب سرویس به مشتریان خود هستند

اگر توجه کرده باشید، اپلیکیشن‌های مصرفی مورد علاقه شما (مانند اپلیکیشن‌های اوبر، Airbnb، پی بال، و تعداد بیشماری از این قبیل برنامه‌ها) تعداد زیادی وب سرویس های شخص ثالث (third-party APIs) و سرویس‌های توسعه دهنده خدمات‌ دارند که همیشه در پس زمینه سیستم شما در حال اجرا هستند. درست مانند اغلب شرکت‌های مدرنی که به خاطر دلایل و جذابیت‌های ذکر شده در بالا، در تکنولوژی‌های SaaS سرمایه گذاری کرده اند، بسیاری از شرکت‌های بزرگ چند میلیارد دلاری نیز کسب و کار خود را بر پایه خدمات این توسعه دهندگان مقیاس‌پذیر بنا نموده اند. خدماتی که به آنها اجازه دسترسی به همه نوع امکاناتی (از ارسال و دریافت پیامک و ایمیل گرفته تا امکان پرداخت‌، اطلاع از موقعیت مکانی، جستجوها و غیره) را به طور مجزا داده است.

همیشه کارآفرینان موفقی در پشت سر این شرکت‌های فرست ای پی آی (مانند شرکت Twilio، Segment و Scale و تعداد دیگری از این شرکت‌ها) وجود دارند که توانسته اند بر همین اساس کسب و کاری پایدار، مستقل و بزرگ را بنا کنند.

 

استارتاپ هایی که به واسطه وب سرویس (API) به سود قابل توجهی رسیدند!

 

استارتاپ Stripe برترین فرست ای پی آی بازار

شرکت Stripe، یک از بزرگترین شرکت‌های فرست ای پی آی مستقل در دنیا به شمار می آید، که ارزش آن بالغ بر ۲۲ میلیارد دلار است. از قبل هم فعالیت Stripe در حوزه راه اندازی سیستم‌های توسعه دهنده نرم افزارها و روش‌های پرداخت بود. از اینرو این شرکت فعالیت جدید خود را در همین حوزه ادامه داد. بسیاری از مشتریان، حتی از ابتدا این شرکت را با عنوان dev/payments (توسعه دهنده خدمات پرداختی) می شناسند!

شرکت Stripe زمان زیادی را برای ساخت SDK های مناسب و اصیل برای پلتفرم‌هایی با زبان‌های مختلف و ساختارهای زیبا صرف کرد. اما فعالیت‌های این شرکت تنها به اینجا ختم نمی‌شود. Stripe یک پروسه کامل تجاری را در حوزه فرست ای پی آی، دوباره سازی نمود.

شرکت‌هایی که از خدمات Stripe از قبل استفاده می‌کنند، نیازی به پر کردن فرم pdf و گشودن یک حساب تجاری جداگانه قبل از شروع کار جدید نخواهند داشت. در این اپلیکیشن، کاربران وقتی یک بار ثبت نام خود را انجام داند و وارد حساب کاربری خود شدند، دیگر پس از آن می‌توانند فورا این api را بوسیله یک sandbox امتحان نموده و این وب سرویس را با مستقیما به اپلیکیشن‌های خود ترکیب کنند. در این حالت حتی قیمت‌ها نیز متفاوت خواهند بود.

شرکت Stripe در ادامه فعالیت خود، تصمیم گرفت تا تمام محصولات خود را به یک قیمت واحد عرضه نموده و سیستم قیمت‌گذاری محصولات خود را تک نرخی و  بسیار ساده کنند. به این ترتیب این شرکت انواع کارت‌های بانکی خود را تنها به یک قیمت به مشتریان عرضه نموده و هیچ یک از کارت‌ها را با توجه به نوع آنها طبقه بندی نکرده است. حتی کارت‌های AmEx که با کارت‌های Visa بسیار متفاوت هستند را نیز به یک قیمت عرضه نمود. همچنین Stripe توانسته  محصولات خود را با کمترین قیمت ممکن در بازار عرضه نماید و رقبای خود را پشت سر بگذارد.

بسیاری از رقبای Stripe تنها به دریافت حداقل بها، برای جبران هزینه‌های بالای پشتیبانی برای مشتریان جدیدشان (یعنی کسانی که تاکنون الزاما از این نوع سیستم‌های پرداختی استفاده نکرده بودند) اکتفا کرده اند. در واقع Stripe با این تغییر همه چیز را به نفع خود تمام کرد. توسعه دهندگان نیز از نرم افزارهای جدید Stripe، بیشتر از سیستم‌های قبلی آن استقبال می‌کنند. این اتفاق هزینه‌های زیادی را برای راه اندازی و پشتیبانی به شرکت تحمیل نموده است. البته این هزینه‌ها همگی به پای هزینه برندینگ و جذب مشتریان وفادار این شرکت گذاشته شد.


استارتاپ Checkr

شرکت Checkr یک نمونه خوب دیگر از شرکت‌های فرست ای پی آی (API-first) و نمونه تحولات نرم افزاری در دنیا است. امور اداری و تشریفات کاغذی همیشه موجب کندی کار در سیستم های اداری و امور اجرایی شرکت ها در صنایع مختلف بوده است. اپلیکیشن های Checkr، بخش عمده‌ای از این امور را با حذف پروسه‌های کاغذ بازی، برای صنعت آسان نموده است. طی چند دهه گذشته، تعداد کمی از شرکت‌ها در زمینه نحوه کنترل و نظارت بر امور کارمندان و پیمانکاران تغییراتی را در سیستم خود اعمال کرده‌اند. این قبیل امور اغلب مواردی هستند که شامل نامه نگاری‌های اداری (که هنوز هم روی کاغذ انجام می‌شوند) و امور مربوط به پیمانکاران خارجی در شرکت‌ها می‌شوند. در این پروسه‌ها اغلب نیاز به یک نفر نیروی متخصص دارد که باید تمام وقت خود را صرف اعتبار سنجی و انجام امور اداری نماید.

وب سرویس Checkr به شرکت‌ها، امکان دسترسی فوری به مجموعه‌ای از منابع متنوع صدور تاییدیه‌ها را می‌دهد. کاربران اپلیکیشن Checkr می توانند افزونه Checkr را به سیستم اداری و منابع انسانی‌شان اضافه کنند. هم اکنون بیش از ۱۰,۰۰۰ شرکت بزرگ مانند Uber و Instacart و Zenefits از خدمات این شرکت استفاده می‌کنند.


استارتاپ Plaid

درست مانند وب سرویس های Checkr و Stripe، ای پی آی Plaid نیز توانسته است، خدمات با ارزشی را به بانک‌ها در جهت کمک به رفع مشکلات سیستم‌های اطلاعاتی و سرعت بخشیدن به امور ارتباطی‌شان ارائه کند. به کمک این اپلیکیشن‌ها، Plaid سعی دارد تا روابط بین بانکی و پیچیدگی‌هایی که به واسطه ضعف‌های تکنولوژیکی در این دسته از خدمات بانکی قدیمی وجود دارد را رفع نماید. درسه سال گذشته شرکت Plaid رشد قابل توجهی را از خود نشان داده است. در سال ۲۰۱۵، سهام شرکت ۱۲ میلیون دلار ارزش یافته بود که امسال این ارزش به ۲/۵ میلیارد دلار رسید که دیگر مثالی از تحولات نرم افزاری در دنیا است. 

امروزه این شرکت تولید کننده نسل جدیدی از اپلیکیشن‌های خدمات مالی‌ای است که همگی در قالب وب سرویس های خوش ساخت این شرکت به مشتریان آن ارائه می‌شوند.


تحولات نرم افزاری حال و آینده

استارتاپ Braintree در سال ۲۰۱۱ روی فرست ای پی آی Accel سرمایه‌گذاری کرد. این وب سرویس به شرکت‌های تجارت الکترونیکی (e-commerce) خدمات سیستم‌های پرداخت آنلاین را ارائه می کند که می تواند در وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل استفاده شوند. سرانجام شرکت Braintree‌ فروخته، و به بخش لاینفکی از PayPal تبدیل شد. امروز شرکت PayPal ارزشی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار یافته است.


تحولات نرم افزاری

استارتاپ‌های Plaid و Segment و Auth0 و Checkr طی مدت کوتاهی توانسته اند تا به سطح مالی Seed و یا سری A رشد داشته باشند! و این رشد و پیشرفت شگفت انگیز همه را هیجان زده نمود. تصویر بالا سرعت و چگونگی رشد فرست ای پی آی ها را در مدت زمان کوتاه به تصویر کشیده است. به طور حتم اشتراک تجربیات این دسته از استارتاپ‌ها، باعث می‌شود تا نگاه جدیدی به حوزه‌های نوآوری داشته باشیم.

روش SaaS اولین پلتفرمی بود که در آن اساس کار بر پایه برون سپاری امور تخصصی و عدم تمرکز بر وجوه غیر تخصصی شرکت شکل می‌گرفت، اما این موضوع در عملکرد وب سرویس ها یا همان api ها به طور عملی و جدی‌تری ثابت شد. با توجه به عملکرد شرکت Accel، دیگر به این باور رسیده ایم که قطعا پس از SaaS، وب سرویس ها بزرگ‌ترین موج تحولات نرم افزاری خواهند بود. البته شاید اگر اثر api ها بیشتر از SaaS نباشد، کمتر هم نخواهد بود. این رشد سریع استارتاپ‌ها و محصولات مورد توجه فرست ای پی آی ها، مرهون تلاش توسعه دهندگان در این عرصه است.

درست مانند پیشرفت ‌های سریع و محکمی که در سیستم‌های SaaS بوجود آمد، کارشناسان معتقدند که در مدت زمانی کوتاه، در حوزه وب سرویس ها نیز با پیشرفت‌های جدی‌تری روبرو خواهیم شد.


اپی اکو

امروزه شاهد هستیم که تعداد زیادی از استارتاپ‌ها و شرکت‌های ایرانی نیز پا به عرصه این میدان رقابت گذاشته ند. اَپی اِکو نیز به عنوان اولین وب سرویس مارکت ایرانی، برای توسعه دهندگان این امکان را فراهم آورده است تا بتوانند API های دلخواه خود را بیابند، به آنها متصل شده و همچنین آنها را مدیریت کنند. اگر شما نیز صاحب یک شرکت تولیدی و یا خدماتی هستید، و قصد دارید تا بازار پر رونق تری داشته باشید، توصیه می‌کنیم بیشتر درباره وب سرویس ها مطالعه فرموده و به دنبال ورود به این بازار داغ قرن ۲۱ باشید.

اپی اکو تا پایان همراه شما در این مسیر خواهد بود…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.