وب سرویس های جهانی در حوزه بهداشت و سلامت

چرا حوزه بهداشت و سلامت به ای پی آی ها نیازمند است؟

862

وب سرویس در حوزه بهداشت و سلامت

چرا حوزه بهداشت و سلامت به ای پی آی ها نیازمند است؟ امروزه وب سرویس ها به کمک بخش سلامت و بهداشت شتافته اند. در سراسر دنیا، صنعت پزشکی و دارویی در تلاش است تا برای رسیدن به وضعیتی بهینه‌تر، ارائه خدمات با کیفیت‌تر و آموزش و اطلاع رسانی بهتر به بیماران، از «ای پی آی» ها استفاده کند.


مثال امروزیش موج «کرونا»

اگر این مطلب رو اسفند ماه ۹۸ میخونید، مثالی که میتونیم در مورد وب سرویس هایی که به کمک پزشکی اومدن تا این جریان ویروس کرونا رو کنترل کنن، وب سرویس های آنالیز متن، وب سرویس های خبری موارد خوبی برای معرفی هستن. در حال حاضر وب سرویس های آنالیز متن به کمک پلتفورم ها اومدن تا اخبار جعلی رو پیدا و حذف کنن. سرویس های موقعیت مکانی مثل نشان مراکز درمان و تشخیص کرونا رو نشون میدن. 


بکارگیری وب سرویس در حوزه بهداشت و سلامت

بنا بر گزارش منتشر شده در سایت ehrintelligence.com، “امروزه نوآوران بسیاری هستند که به دنبال استفاده از قابلیت بالقوه api ها در صنعت پزشکی می باشند”. ای پی آی ها با قابلیت جمع آوری و انتشار اطلاعات، می‌توانند در حوزه بهداشت و سلامت به کاربران خود خدمات بسیار ارزشمندی را ارائه کنند. امروزه بسیاری از بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها از آخرین تکنولوژی‌ها و پیشرفت‌های فن‌آوری در خدمات خود استفاده می‌کنند. بیماران نیز دسترسی آسان‌تر و سریع‌تری به اطلاعات یافته اند که باعث شده تا بتوانند کنترل بیشتری بر وضعیت بهداشتی و سلامت خود داشته اند. مسلما بیماران آگاه امروزی، مراقبت بیشتری برای حفظ سلامتی خود خواهند داشت.

به لطف استفاده از وب سرویس ها، پزشکان امروزی می‌توانند به اطلاعات بیشتری دسترسی داشته باشند. در نتیجه با استفاده از این ای پی آی های پیشرفته کاربردی و همچنین با کمک تجزیه و تحلیل‌هایی که این نرم افزارها در اختیار دکتر معالج فرد قرار می‌دهد، پزشکان قادر خواهند بود تا به صورت آنی و در لحظه اطلاعات و دستورات مورد نیاز را به بیمار ارائه دهند. با وجود چنین بسترهای نرم افزاری در مراکز درمانی، بیماران می توانند خدمات بهتری را از پزشک خود دریافت نمایند. امروزه به لطف همکاری api ها و حوزه سلامت، منابع اطلاعاتی بسیار بهتر و روشن‌تری در دسترس بیماران و پزشکان قرار می‌گیرد.


نمونه های موفق ای پی آی حوزه بهداشت و سلامت

در این بخش به برخی از  سرویس های رایج که تاکنون در گوگل پلی به صورت عمومی در دسترس همه قرار گرفته است، اشاره خواهیم داشت. تمامی این سرویس ها از طریق API (وب سرویس) در اختیار کاربران زیادی قرار گرفته اند. درواقع پلی که باعث شده هر یک از این سرویس ها در اختیار کاربران بیشتری قرار گیرد، وب سرویس است. 


وب سرویس BlueButton

به لطف خدمات این نرم افزارها در آمریکا، هر مریض می‌تواند به صورت آنلاین به پرونده پزشکی خود دسترسی داشته باشد. و این کار به مریض اجازه می‌دهد که همیشه در بهترین حالت درمانی قرار داشته باشد. بعلاوه مریض می‌تواند با مرور گزارش‌های پزشکی خود، از بروز اشتباهات احتمالی جلوگیری نماید. این تکنولوژی به تازگی به کاربران عرضه شده است. پیش از این، تمام مدارک و گزارشات بیمار تنها به صورت کاغذی بوده و در دسترس پزشکان قرار داشت. 


وب سرویس Human 

به کمک این اپلیکیشن بیمار قادر خواهد بود تا به صورت آنلاین به گزارشات پزشکی، فهرست داروها، جواب آزمایشات و اطلاعات وضعیت سلامت خود دسترسی داشته باشد و آنها را با دیگران به اشتراک بگذارد.


وب سرویس BetterDoctor

این ای پی آی حوزه بهداشت و سلامت به کاربر خود اجازه دسترسی به هاب‌های تهیه اطلاعات (provider data) را می‌دهد. بعلاوه این ای پی آی می‌تواند برای مصرف کننده و ارائه دهنده، اطلاعات مورد نیازشان را تهیه کند.


وب سرویس TrueVault:

این ای پی آی مانند یک سیستم Backend-as-a-Service عمل می نماید. این نرم افزار برای ذخیره سازی اطلاعات سازگار با HIPAA در اپلیکیشن‌های حوزه سلامت و بهداشت طراحی شده است و به کاربر کمک می‌کند تا دیگر نگران مسائل امنیتی نباشد.


وب سرویس SwiftRX™:

از دیگر نمونه های وب سرویس در حوزه بهداشت و سلامت میتوان این مورد را نام برد. این وب سرویس یک بانک اطلاعاتی صرفه جویی در هزینه دارو است که مجموعه‌ای از داده‌ها را برای تجویز نسخه‌های پزشکی ارائه می‌دهد. این اپلیکیشن به کاربر این اجازه را می‌دهد تا بتواند با جستجو در مرکز داده‌های این نرم افزار به اطلاعاتی پیرامون بهترین روش برای حفظ سلامت خود دسترسی داشته باشد.

این ای پی آی ها تنها بخش کوچکی از مجموعه ای پی آی هایی بوده اند که در حوزه سلامت در دنیا به کاربران عرضه شده است. مسلما امروز ما در دروازه ورود به این تکنولوژی‌ها قرار گرفته ایم و از این پس شاهد پیشرفت‌های ژرفی در این گونه فناوری‌ها خواهیم بود.

اَپی اکو، اولین ای پی آی مارکت ایرانی است که در آن توسعه دهندگان میتوانند (API) های مورد نظر خود را را یافته، به آنها متصل شده و همچنین آنها را مدیریت کنند. از سوی دیگر، اگر شما هم صاحب یک وب سرویس هستید، ما به شما در جذب مشتری و معرفی ای پی آی تان کمک خواهیم نمود.

منبع apifriends.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.