آموزش وب سرویس (قسمت هفتم) | دلایل سرمایه گذاری در ای پی آی ها

1,310

انواع ای پی آی قسمت هفتم از آموزش وب سرویس ها: در این مجموعه یازده قسمتی، توضیحات مفصلی درباره ای پی آی ها داده شده است. شما با تماشای این مجموعه، اطلاعات بیشتری را درباره وب سرویس ها و بازارهای مربوط به آنها بدست خواهید آورد. پس ما را تا پایان این سری از ویدیو کلیپ‌ها دنبال کنید و به طور کامل با مفاهیم زیر آشنا شوید:

  • مفهوم دقیق API (وب سرویس) چیست؟ و نحوه عملکرد آن به چه صورت است؟ 
  • ۱چرا باید روی ای پی آی ها سرمایه‌ گذاری شود؟
  • چطور یک ای پی آی ها را به یک محصول تبدیل کنیم؟
  • چطور می توان امنیت ای پی آی ها را تامین کرد؟ 
  • چرا طراحی اولیه یک ای پی آی مسئله مهمی است؟ 
  • چگونه یک ای پی آی بسازیم؟ و چگونه اپی را مصرف کنیم؟ 

در قسمت‌های گذشته پیرامون این مطالب صحبت کرده ایم:

 

قسمت هفتم: چرا باید روی API ها سرمایه گذاری کرد؟

دلایل زیادی برای استفاده از API ها وجود دارد. اما به صورت کلی می‌توان چهار سرفصل کلی برای پاسخ به این سوال مطرح نمود:

  • ای پی آی ها چطور می‌توانند سطح مهندسی را بهبود دهند؟
  • ای پی آی ها چطور می‌توانند به رونق کسب و کارها کمک کنند؟
  • دولت‌ها چطور می‌توانند ای پی آی ها را ساماندهی کنند؟
  • ای پی آی ها چطور می‌توانند باعث ارتقاء سطح جامعه شوند؟

ای پی آی ها چطور می‌توانند سطح مهندسی را بهبود دهند؟

همانطور که در قسمت‌های قبلی این مجموعه نیز اشاره کردیم، در معماری اغلب شرکت‌های قدیمی شاهد سیستم‌های یکپارچه سازمانی غول آسایی هستیم، که مانند لحاف چهل تکه درهم و بدون مرز هستند. در این سیستم‌ها همه چیز با یکدیگر همپوشانی داشته و خیلی شلوغ و غیر قابل تشخیص هستند. در سیستم‌های امروزی سعی شده که اجزاء سازمان تفکیک شده و هر یک به تنهایی قابل استفاده و کارا باشند.

در حالت کلاسیک شاید یک سرویس واحد شامل چندین هزار خط کد برنامه نویسی باشند. ولی وقتی همان سرویس به عنوان یک API در اختیار دیگران قرار بگیرد، دیگران می‌توانند با نوشتن تنها یک خط کد از این سرویس استفاده کنند و همان عملکرد را از آن بگیرند. با این روش حتی می‌توان از ای پی آی های خارجی نیز در یک سیستم استفاده نمود و یا یک API را به صورت عمومی منتشر نمود.

قابلیت استفاده مجدد از ای پی آی ها:

با این روش قابلیت استفاده مجدد را برای توسعه دهنده‌ ها بیشتر نموده و به آنها اجازه می‌دهد تا بتوانند با سرعت بیشتری برنامه یا اپلیکیشن خود را ارائه کنند. از سوی دیگر قابلیت استفاده مجدد از API ها باعث صرفه جویی در وقت و هزینه‌ها می‌شود.

انعطاف پذیری سازمانی و کاهش هزینه‌ها:

انعطاف پذیری‌ای که با استفاده از ای پی آی ها در یک سازمان به وجود می‌آید نیز یکی دیگر از عوامل کاهش هزینه‌ها به شمار می‌رود. زیرا دیگر مجبور به استفاده از یک سرویس خاص (مانند IBM یا لینوکس) نیستید و می‌توانید سیستم‌های ارزانتری را جایگزین نمایید. همچنین شما باید بتوانید با هر زبانی که از لحاظ فنی برای شما مناسب‌تر است و دوست دارید برنامه نویسی نمایید. این کار مستقیما به بهبود وضعیت فنی و مهندسی شما کمک می کند. 

سرعت کار بالاتر:

با کاهش تعداد کدهای مورد نیاز در هر برنامه، مطمئنا توسعه دهنده شاهد افزایش سرعت تولید برنامه‌های جدید خواهد بود. با این کار زمان رسیدن محصول به بازار نیز بسیار کوتاه شده و باعث می‌شود تا محصول شما زودتر از دیگران به بازار عرضه شود.

مقیاس پذیری:

وب سرویس ها به شما این امکان را می‌دهند تا بتوانید زیر ساختی که پشت پرده قرار دارد را در مقیاس‌های مختلفی عوض کنید. به بیان دیگر شما می‌توانید برای شروع از هر زیر ساختی که برایتان مقرون به صرفه است استفاده کنید، و بعد با رشد کسب و کار و بازار خود، زیرساخت‌های پیشرفته‌تر و گران‌تری را بکار گیرید. اما این تغییر و تحول هیچ تاثیری در خدمات شما به مشتریان‌تان نخواهد داشت و به بیان بهتر کاربران متوجه این تغییرات نخواهند شد.

از طریق تغییر زیر ساخت‌ها است که بسیاری از مشکلات اپلیکیشن‌ها، مانند سرعت پایین برنامه، ضعف در سرورها و … را می‌توان برطرف نمود. 

ساده سازی:

ساده سازی، یکی از مسائل کلیدی در مهندسی به شمار می‌رود. زمانی که شروع به استفاده از ای پی آی ها می‌نمایید، ناخودآگاه مجبور به وضع قوانین و تعریف استانداردهایی در حوزه‌های مختلف و بخش‌های اداری سازمان‌تان هستید. با تعریف این قوانین و وضع این استانداردها، API ها بسیار ساده‌تر و قابل پیش بینی‌تر خواهند بود. به این ترتیب توسعه دهنده هایی که می خواهند از ای پی آی شما استفاده کنند، می‌دانند که چه ورودی‌هایی برای این API باید مهیا کنند و نتیجه خروجی از آن برایشان کاملا معلوم و پیش بینی شده است.

ادغام با شرکت‌های دیگر:

یکی دیگر از جنبه‌های جالب و منحصر به فرد استفاده از API ها در یک شرکت، خاصیت ادغام پذیری ساده شرکت با شرکت‌های دیگر است. شرکت‌هایی که ساختارشان بر اساس ای پی آی ها ساخته شده است و به اصطلاح معماری سرویس گرا دارند، به راحتی با شرکت‌های دیگری که معماری‌شان سرویس گرا است، قابل ادغام بوده و تصاحب آنها به سادگی امکان پذیر خواهد بود. این موضوع بیشتر در بخش IT شرکت‌ها مشهود است. البته حتی اگر یک طرف نیز دارای ساختاری سرویس گرا باشد، بازهم ادغام‌شان ساده‌تر از زمانی است که هر دو شرکت ساختاری یکپارچه و درهم و برهم دارند.

بطور کلی می‌توان گفت که استفاده از API ها و یا معماری سرویس گرا، باعث سهولت در روند ادغام شرکت‌ها می‌گردد.

ای پی آی ها چطور می‌توانند به رونق کسب و کارها کمک کنند؟

در این قسمت می‌خواهیم اهداف اقتصادی و مالی APIها را بررسی کنیم:

سرعت و صرفه جویی مالی:

همانطور که در بخش قبل نیز گفته شد، ای پی آی ها باعث بالاتر رفتن سرعت کار و صرفه جویی در زمان کار می‌شوند. جنبه دیگر این صرفه جویی جلوگیری از اتلاف پول، قدرت رقابت پذیری بالاتر، بازگشت سرمایه در زمان کمتر (با کوتاه کردن پروسه تولید و رساندن سریع تر محصولات به بازار)، کاهش هزینه‌های تولید و در نهایت سودآوری بیشتر است. 

به علاوه API ها باعث نوآوری نیز می‌شوند. معمولا با ارائه یک API، این توسعه دهنده ها هستند که راه‌های نوآورانه‌ای برای استفاده از آنها پیدا می‌کنند. با وجود وب سرویس ها و دسترسی به کل فعالیت‌های شرکت است که این نوآوری‌ها به راحتی و سرعت بیشتری شکل می‌گیرند.

ایجاد راهکارهای بیشتر برای سودآوری شرکت:

پیش از این در مورد مجموعه‌های بزرگی که با استفاده از ای پی آی ها موقعیت همکاری با شرکت‌های دیگر را برای خودشان فراهم کرده اند، صحبت کرده ایم. برای مثال شرکت‌های Walgreens و کاردیو توانستند با استفاده از ای پی آی یک طرح تجاری مشترک را اجرا کنند.

یکی دیگر از نمونه طرح‌های مشترکی که تقریبا در اکثر شرکت‌ها مورد استفاده است، طرح ساخت اپلیکیشن‌های موبایل برای شرکت‌های مختلف است. اغلب این اپلیکیشن‌ها با کمک API هایی ساخته می‌شوند که شرکت‌ها برای ارائه خدمات خود به بازار عرضه می‌کنند.

یکپارچه سازی زنجیره تولید:

بوسیله API ها می‌توان پروسه و زنجیر تامین را در یک شرکت به صورت پروسه‌ای یکپارچه و متوالی تبدیل کرد. یکپارچه سازی اکوسیستم باعث کارآمدتر شدن سیستم به وسیله کاهش هزینه‌ها و یا بالا رفتن سرعت تولید می‌شود، که در نتیجه سودآوری یک شرکت را بیشتر می‌کند.

آشنایی بیشتر با مشتریان:

برخی از ای پی آی ها می‌توانند در برقراری ارتباط بیشتر با مشتریان به شما کمک کنند. برای مثال داشتن یک اپلیکیشن موبایل یا سایت برای ارائه خدمات و یا دسترسی راحت‌تر مشتریان به محصولات شما لازم است. از طریق این اپلیکیشن‌ها مشتری می‌تواند به محصولات شما دسترسی پیدا کند. در عین حال، شما هم دید خوبی از مشتریان‌تان پیدا می‌کنید. برای مثال آمازون یکی از بهترین مثال‌هایی است که در این زمینه وجود دارد.

ای پی آی های محصول:

بسیاری از شرکت‌های امروزی، تولید کنندگان API ها به حساب می‌آیند و درآمدشان از طریق فروش وب سرویس ها است. در قسمت بعد درباره اینکه چطور یک ای پی آی را می‌توان به یک محصول تبدیل نمود بطور کامل صحبت خواهیم کرد.

بازاریابی برای کسب و کار:

وقتی یک API عمومی تولید می‌کنید و آن را در دسترس جامعه به صورت رایگان قرار می‌دهید، در حقیقت توانسته اید شرکت خود را به توسعه دهنده ها به عنوان یک شرکت عمومی و ارائه دهنده وب سرویس های رایگان معرفی کنید. با این کار شما توانسته اید نام شرکت خود را به گوش همه مخاطبان خود برسانید و به نوعی تبلیغات هدفمند کرده اید. 

برند سازی:

یکی از راه‌های خوب برای برند سازی استفاده از API ها است. مثلا گوگل با ارائه APIگوگل مپ، برند خود را در همه اپلیکیشن‌هایی که از این وب سرویس استفاده می‌کردند نمایش داد. این نمایش برند در سطحی به این وسعت باعث قوی‌تر شدن یک برند خواهد شد.

در بسیاری از مواقع نیز برای باقی ماندن در یک حوزه باید یک وب سرویس داشته باشید. در بیشتر اصناف، مانند صنف پزشکان و تولیدکنندگان کالاهای پزشکی این اتفاق با سرعت زیادی در حال شکل گیری است. پس اگر می‌خواهید از رقبای خود عقب نیفتید می‌باید شما هم برای خود یک API داشته باشید.

مشتری یابی:

یکی دیگر از کارهایی که ای پی آی ها برای شما می‌کنند پیدا کردن مشتری برای شما است. به این صورت که مشتری‌هایی که به دنبال خدمات شما هستند، راحت‌تر می‌توانند شما را بیابند و از خدمات شما استفاده کنند.

وفاداری مشتری:

وقتی یک مشتری از ای پی آی شما استفاده می‌کند و کدنویسی‌های خود را بر اساس وب سرویس شما انجام داده است، تغییر این کدها برای او کار ساده ای نیست، و سعی می‌کند تا به استفاده از آن ادامه دهد. 

وقتی تعداد مشتریان شما زیاد شود، این وفاداری و پایبندی مشتری برای شما معنای دیگری خواهد داشت. با این روش شما در واقع به یک درآمد ثابت و پایدار رسیده اید که به این زودی‌ها هم قطع نخواهد شد.

جستجوی نیروی انسانی:

خیلی وقت‌ها از API ها برای یافتن نیروی انسانی استفاده می‌شود. اگر به دنبال ساخت اپلیکیشن‌های نوآورانه و خوبی برای شرکت خود هستید، مجموعه توسعه دهندگانی که از وب سرویس های شما استفاده می‌کنند، یکی از بهترین منابع نیروی انسانی مجرب و امتحان شده برای شما محسوب می‌شوند. 

شاید هم بخواهید که شرکتی که از وب سرویس شما استفاده می‌کند را بخرید و مجموع نیروی متخصص آن را در مجموعه خودتان استخدام کنید. خیلی از وقت.ها شرکت‌هایی با ایده استفاده از یک  API خاص بوجود آمده اند و بعدها نیز توسط ارائه دهنده همان وب سرویس خریداری و تصاحب شده اند.

تغییر فرهنگ سازمانی بوسیله API ها:

وقتی همه بخش‌های یک سازمان یا موسسه به استفاده از API ها روی آورند، ناگهان خواهید دید که کل شرکت ای پی آی محور شده است، و این موضوع اثرات بسیار خوشایندی را بر یک شرکت خواهد گذاشت.

دولت ها چطور می‌توانند ای پی آی ها را ساماندهی کنند؟

در جواب این سوال باید گفت، دولت‌ها از پنج طریق عمده می‌توانند ای پی آی ها را تطبیق داده و ساماندهی کنند:

۱- دولت‌ها می‌توانند برای وب سرویس هایی که در صنف‌های مختلف استفاده می‌شوند، استانداردهای مشخصی تعریف کنند و همه اعضای صنف را ملزم به تبعیت از این قوانین کنند. برای مثال در اروپا استاندارد PS2 برای بانک‌ها وضع شده است و همه ملزم به رعایت آن هستند.

۲- دولت‌ها می‌توانند شرکت‌ها را برای هماهنگی با یکدیگر تشویق کنند. اساس این کار با مسئله ملزم کردن شرکت‌ها، متفاوت است.

۳- دولت می‌تواند برای اعضای یک صنف چالشی برای ایجاد یک وب سرویس خاص ایجاد کند و آنها دعوت به همکاری با یکدیگر نماید. این اتفاق در آمریکا در حوزه سلامت و بهداشت رخ داده است.

۴- راهکار دیگر آن است که دولت از شرکت‌ها بخواهد تا برای منافع عمومی داده‌های خود را به صورت Open data ارائه دهند. برای مثال با ارائه اطلاعات مربوط به پارکینگ‌ها در یک اپلیکیشن نقشه، مردم می‌توانند به راحتی جای پارک مناسب خود را بیابند. به وسیله همین نوع اقدامات است که می.توان به یک شهر هوشمند دست پیدا کرد.

۵- دولت‌ها می‌توانند سازمان‌های خود را ملزم کنند تا اطلاعات خود را به صورت عمومی منتشر کنند. این اتفاقی است که در حال حاضر در آمریکا، در برخی از قسمت‌ها رخ می‌دهد. 

ای پی آی ها چطور می‌توانند باعث ارتقاء سطح جامعه شوند؟

شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از API ها اطلاعات خود را به گونه‌ای در اختیار عموم قرار دهند که برای عموم مردم مفید و حتی نجات دهنده باشد. برای مثال در جنوب شرقی آسیا اپراتورهای تلفن همراه توانستند با به اشتراک گذاری اطلاعات خود جان بسیاری از مردم گرفتار در سیل را با راهنمایی به سمت مناطق خشک نجات دهند. 

 یکی دیگر از راه‌های کمک به مردم، جمع آوری اطلاعات درمانی و آماری از بیماران سرطانی و بیمارستان‌ها، برای تحقیقات بیشتر است. با همین روش، روش‌های درمانی خوبی تا کنون برای درمان سرطان‌ها کشف و استفاده شده است.

همچنین از وب سرویس ها برای ارتقاء و بالا بردن سطح کیفیت زندگی اجتماعی استفاده‌های زیادی شده است، و امیدواریم که این خدمات عام المنفعه روز به روز تاثیر بیشتری در زندگی روزمره مردم داشته باشد.

در قسمت بعد خواهیم دید که چطور می توانیم ای پی آی خود را  به یک محصول تبدیل کنیم؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.