فیلم آموزش وب سرویس (قسمت پنجم)، اقتصاد API

1,328

قسمت پنجم : آموزش اقتصاد API

در قسمت‌های قبلی از فیلم آموزش وب سرویس درباره ساختار API ها و جزییات آنها صحبت شد. در این قسمت از آموزش اقتصاد API ، یکی از مهمترین واژه‌هایی که در دنیای امروز وب سرویس ها پیرامون آن بحث‌های زیادی به میان می‌آید را برای شما معرفی نموده، و نکات مهمی را پیرامون آن با شما در میان خواهیم گذاشت.

همانطور که تا کنون هم متوجه شده‌اید، استفاده از API ها و وب سرویس ها در دنیای امروزی به یک بایست تبدیل شده است. API ها دیگر در بسیاری از ساختارها و ابزارهای نوینی که به صورت روزانه استفاده می‌شوند، کاربرد دارند. در واقع با کاربردی‌تر شدن وب سرویس ها در صنایع، ابزار آلات و بخش‌های مختلف زندگی روزمره ما، تعداد API های ارائه شده توسط شرکت‌ها نیز اضافه شده است. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های خدماتی، آموزشی، انتشاراتی و حتی موسسات دولتی و … خدمات خود را از طریق API به کاربران خود ارائه می‌کنند. بالا گرفتن حجم این مبادلات، داد و ستدها و ارتباطات میان وب سرویس ها در دنیای تکنولوژی، اقتصادی را بوجود آورده است که به آن اقتصاد API گفته می‌شود.

به بیان فنی‌تر، به مجموع تمام اتفاقاتی که در دنیای تکنولوژی‌های مربوط به API ها، وب سرویس ها و ساخت اپلیکیشن‌ها رخ می‌دهند، از ایده‌های مربوط به یک عملکرد خاص گرفته تا تبدیل آن ایده به یک سرویس، در دسترس قرار دادن این سرویس به وسیله API، قرار دادن ای پی آی روی اینترنت، و در اختیار قراردادن این وب سرویس ها برای مصرف کنندگانی که با استفاده از آنها، اپلیکیشن‌های موبایلی یا وب اپلیکیشن تولید می‌کنند، را اقتصاد API می‌نامند. به بیان دیگر اقتصاد API، اکوسیستم منسجمی است که با در کنار هم قرار گرفتن تعداد زیادی از وب سرویس هایی که شرایط یکسانی دارند تشکیل شده است. با ما در فیلم آموزش اقتصاد API همراه باشید.

اپی اکو، اولین API مارکت ایرانی

مجموعه‌هایی مانند پلتفرم‌های «اپی اکو» و «PROGRAMMABLE WEB» شرکت‌هایی هستند که کسب و کار خود را بر پایه اقتصاد API ها بنا کرده اند. وقتی به سایت این شرکت‌ها مراجعه نمایید خواهید دید که بخش‌های زیادی مانند بخش API ها، اپلیکیشن‌ها، مشاپ (mashup) ها، شاخه SDK ها (کیت‌های توسعه نرم افزاری)، کتابخانه‌ها، فریم ورک‌ها، نمونه کدها و … در آنها وجود دارند. این بخش‌ها در حقیقت اجزاء تشکیل دهنده دنیای API ها به حساب می‌آیند. تمامی این اطلاعات و بخش‌ها به وسیله المان‌های دیگری مانند معماری، زبان برنامه نویسی، نوع داده‌ها، نسخه بندی API ها و … به زیر شاخه‌های کوچک‌تری تقسیم بندی می‌شوند. اما یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که با مراجعه به پلتفرم‌های نام برده در خواهید یافت، اطلاع از کاربردها و عملکردهای هر API است. ممکن است یک API تنها یک میکروسرویس باشد، و یا API هایی هستند که عملکردهای زیادی دارند. شما (به عنوان یک توسعه دهنده نرم افزار) با اطلاع از این کاربردها می توانید راحت تر به انتخاب API مورد نظر خود بپردازید. یکی دیگر از اطلاعات بسیار با ارزشی که در این سایت‌ها ارائه می‌شوند، تاریخچه API ها است. تاریخچه‌ای که در آن نسخه‌های مختلف وب سرویس ها معرفی می‌شوند، و کاربران و متخصصین می‌توانند اطلاعات بسیاری را پیرامون ورژن های مختلف یک وب سرویس و قابلیت های آن بدست آورند. اگر به دنبال API یا وب سرویس خاصی می‌گردید، و یا قصد ارائه وب سرویس خود را به بازار دارید، به شما پیشنهاد می کنیم که سری به سایت اپی اکو بزنید.

 آموزش اقتصاد API و اینترنت اشیاء :

در این قسمت از آموزش اقتصاد API به بیان مفهومی به نام اینترنت اشیاء می پردازیم. امروزه دیگر استفاده از فضای اینترنت و تکنولوژی‌های دیجیتالی تنها معطوف به کامپیوترها و گوشی‌های موبایل نمی‌شود. بلکه ابزارها و اشیاء بسیاری مانند nanycam ها، ابزارهای صنعتی سنسور‌دار، اتومبیل‌ها و بسیاری از وسایل مدرن هستند که از طریق اینترنت با یکدیگر در ارتباط هستند. در کل اینترنت اشیا اشاره به دستگاه‌هایی دارد که به وسیله اینترنت با یکدیگر متصل بوده و داده‌ها را جمع‌آوری و به اشتراک می‌گذارند.

البته این اشیاء برای ارتباط گرفتن با اینترنت و نیز با دستگاه‌های دیگر نیاز به استفاده از API ها دارند. پیش‌بینی می‌شود تا پایان ۲۰۲۰ بیش از ۵۰ میلیارد قلم، وسایل مختلف به اینترنت وصل خواهند شد. این یعنی بیش از ۵۰ میلیارد API یا وب سرویس جدید وارد بازار API خواهد شد، و همه این اتفاقات منجر به رشد خارق العاده اقتصاد API، و بزرگ شدن این اکوسیستم خواهد شد. تصور کنید دنیایی که امروزه تنها چند صد میلیون عضو دارد طی چند سال آینده به دنیایی با چند میلیارد عضو تبدیل خواهد شد، و به همین میزان نیز اقتصاد میان این کاربران رشد خواهد داشت.

با وجود API ها در دنیای اینترنت اشیاء، شما هر وسیله‌ای را می‌توانید به سیستم عامل، اپلیکیشن و یا وسیله دیگری متصل نمایید. به بیان دیگر لازمه اینترنت اشیاء، وجود API ها است.

اگر دوست دارید بیشتر درباره مفهوم API ها، اقتصاد API ، و مسائل فنی مربوط به این حوزه بدانید، حتما مقالات منتشر شده در سایت «اپی اکو» را دنبال کنید.

در این مجموعه یازده قسمتی از فیلم آموزش وب سرویس ، توضیحات مفصلی درباره API داده شده است. شما با تماشای این مجموعه، اطلاعات بیشتری را درباره وب سرویس ها و بازارهای مربوط به آنها بدست خواهید آورد. پس ما را تا پایان این سری از ویدیو کلیپ ها دنبال کنید و به طور کامل با مفاهیم زیر آشنا شوید:

همراه ما باشید…

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.