آموزش وب سرویس – قسمت دوم – عملکرد API به چه صورت است

2,652

عملکرد API به چه صورت است؟ برای درک بهتر مفهوم api و نحوه عملکرد آن با ذکر چند مثال قابل لمس به بررسی عملکرد ای پی آی می پردازیم:

در قسمت قبل به صورت مفصلی با مفهوم api آشنا شدیم و‌ دانستیم که ای پی آی یک رابط کاربری میان دو ماشین است. به عبارت دیگر وب سرویس یا همان (api) قراردادی است که دو طرف «ارائه دهنده» و «مصرف کننده» را تحت شرایط، استاندارد ها و تعاریف خاصی، با هم مرتبط می کند.

 

عملکرد API چگونه است؟

تشابه پریز برق با عملکرد API 

پریز برق مثال خوبی از نحوه عملکرد ای پی آی است‌. در اینجا نقش “ارائه دهنده” را تامین کننده انرژی الکتریسیته (شرکت برق) و “مصرف کننده” را دستگاهی که به برق وصل می شود (مثل سشوار، یخچال و …) به عهده دارند. اما پریز برق، قسمت مهم این ارتباط یا همان بخش api است که بدون وجود آن این ارتباط میسر نیست. پریز برق به منزله یک قرارداد است که در اندازه و مختصات خاصی تعریف شده و برق را بدون در نظر گرفتن هیچ ملاحظه‌ ای، به هر مصرف کننده ای که به این پریز وصل می شوند منتقل می کند.

 

تشابه لگوی خانه سازی و api:

ای پی آی به منزله قراردادی است که شکل و استاندارد معینی را رعایت می کند و در ساخت برجستگی ها و فرورفتگی های یک لگو (بلوک) خانه سازی اعمال می شود. این قرارداد به منظور امکان ارتباط راحت قطعه بالایی (مصرف کننده) با قطعات پایینی (ارائه دهنده) ایجاد شده است.

 

تشابه کانتینرهای باری و عملکرد API:

در سیستم نوین باربری بوسیله کانتینرهای باری، قوانین، قواعد و استانداردهای خاص وضع شده است. همین قوانین و استاندارد ها (شامل ابعاد کانتینر، نوع و شکل پیچ های اتصال، وزن کانتینرها، علائم و نشانه های قرارداد شده روی بارها و …) رابطه بین مصرف کننده ها (یعنی کانتینرهای حمل بار) با ارائه دهندگان (یعنی شرکت ها و یا وسیله نقلیه حمل بار) را آسان تر و بدون اشکال کرده اند. این قوانین و قراردادها، دقیقا نقش یک api را ایفا می کنند.

بطور کلی، در اطراف خود هزاران مورد مشابه داریم که می توانند نقش و عملکرد یک ای پی آی را توضیح دهند. برای تنظیم یک قرارداد درست تنها کافی است تا درک درستی از وضعیت حاکم بر روابط بین مصرف کننده و ارائه دهنده داشت. در این صورت این قوانین، استانداردها و قواعد یا همان api ها می توانند رابطه ای پایدار و سهل را میان دو طرف این اپی برقرار کنند..


مشاهده قسمت قبل : API چیست و چه کاربردی دارد؟


در این مجموعه یازده قسمتی، توضیحات مفصلی درباره عملکرد API داده شده است. شما با تماشای این مجموعه، اطلاعات بیشتری را درباره وب سرویس ها و بازارهای مربوط به آنها بدست خواهید آورد. پس ما را تا پایان این سری از ویدیو کلیپ ها دنبال کنید و به طور کامل با مفاهیم زیر آشنا شوید:

همراه ما باشید…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.